Debatt ● Karl Philip Lund

Det er ikke stjeling å lære

Det handler ikke om å velge mellom papir og KI, men om å møte studentene der de faktisk lærer. Nekter vi dem det, risikerer vi å gjøre norsk faglitteratur irrelevant, skriver høyskolelektor Karl Philip Lund. 

Trine Skei Grande og Svein Stølen i samtale på Arendalsuka 2024.
Når Trine Skei Grande kaller bruken av ChatGPT til å lese pensum for stjeling, har vi større problemer enn studentenes leselyst, skriver forfatteren. Her er Grande og Svein Stølen i samtale på Arendalsuka 2024.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Sykepleierstudentene Ronja og Ida i Stavanger fortalte nylig til NRK at de heller bruker ChatGPT enn å lese pensumbøker. De gjør det ikke fordi de vil jukse, men fordi kunstig intelligens forklarer stoffet raskere og enklere.

Når Trine Skei Grande i Forleggerforeningen svarer med å kalle dette «stjeling», forteller det meg at vi har et større problem enn studentenes leselyst.

Vi har et system som ikke forstår hvordan læring faktisk skjer i 2025.

Jeg har selv undervist hundrevis av studenter som knapt åpner pensumbøkene. De søker, spør og diskuterer i kunstig intelligens, og de gjør det med en nysgjerrighet jeg ønsker å forsterke — ikke stoppe. Likevel sitter vi fast i et lovverk som antar at læring skjer slik den gjorde da jeg selv studerte, ved å lese tunge papirbøker fra perm til perm.

Bokloven fra 2024 regulerer fastpris, rabatter og distribusjon — men sier ingenting om hvordan bøker kan brukes i læringsteknologi. Resultatet er at norske fagbøker blir usynlige i KI-verktøy som ChatGPT og NotebookLM, mens engelske bøker ligger åpent tilgjengelige.

I USA avgjorde en føderal domstol i sommer at AI-selskapet Anthropic ikke brøt opphavsretten ved å bruke lovlig kjøpte bøker til å trene språkmodeller. Retten mente bruken var transformativ — den skadet ikke forfatterne, men skapte nye læringsmuligheter. 

I Norge sier Forleggerforeningen det motsatte: Å bruke pensumbøker sammen med KI er «som å stjele». Det er en anakronisme. Når studentene ikke kan bruke norske bøker i moderne læringsverktøy, taper både fagmiljøene og forfatterne.

I 2025 bør norske studenter kunne lese, lytte og lære på formatet de selv velger – uten å være redde for å bryte loven.

Karl Philip Lund, høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania

Da musikkbransjen sto overfor digitalisering, møtte de den med forbud og moralske pekefingre. Det gikk ikke så bra. Løsningen ble Spotify — en modell der lytterne fikk tilgang og artistene fikk betalt.

Vi trenger det samme for lærebøker. Et system der norske fagbøker kan integreres i KI-verktøy på lovlig og rettferdig vis. Der forfattere får kompensasjon, og studentene får oppdatert og tilgjengelig kunnskap.

Dette handler ikke om å velge mellom papir og KI, men om å møte studentene der de faktisk lærer. Når vi nekter dem det, risikerer vi å gjøre norsk faglitteratur irrelevant. I 2025 bør norske studenter kunne lese, lytte og lære på formatet de selv velger — uten å være redde for å bryte loven.

Mitt forslag er enkelt: Moderniser bokloven slik at norske lærebøker kan brukes i kunstig intelligens på en måte som gagner både studenter, forfattere og utdanningsinstitusjoner. 

Å bruke teknologi for å forstå pensum er ikke stjeling. Det er læring.

Powered by Labrador CMS