20 millioner
Disse får penger for å utvikle bedre praksis for lærerstudenter
Kunnskapsdepartementet har fordelt 20 millioner til prosjekter for gode praksisløsninger for lærerstudenter.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nord universitet, NTNU, Høgskulen på Vestlandet og Høgskolen i Østfold får rundt fem millioner kroner hver for å styrke kvaliteten på praksis i lærarutdanningene.
– Praksis er en viktig del av lærarutdanningwne og skal forberede lærerstudentene til hverdagen i skole og barnehage. Vi vet at det er for store variasjoner i kvaliteten på praksistilbudet, og med denne ordningen ønsker regjeringen å styrke kvaliteten slik at alle studenter får et lærerikt praksisopphold. Målet må også være at de gode erfaringene fra prosjektene blir delt på tvers av lærarutdanningene, sier forskings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H), i pressemelding fra departementet.
Departementet trekker fra fram at i strategien Lærarutdanning 2025 er kvalitetsutvikling av praksis et av innsatsområdene. Derfor ble det opprettet en egen støtteordning for nyskapende former for praksissamarbeid og praksisveiledning i 2020 gjennom Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku).
— Nå er dei første tildelingene klare. Alle prosjektene skal føre til forskingsbasert kunnskap om nye måter å organisere praksissamarbeid og praksisveiledning på. Resultatene fra prosjektene skal gjøres åpent tilgjengelig og skal fritt kunnes deles, gjenbrukes og bli videreutviklet av andre lærerutdanninger, sier Diku-direktør Harald Nybølet, i samme pressemelding.
Nylige artikler
Reagerer på at arbeidsgiver ga advarsel for ytringer
Kristiania gjør store endringer. Solfrid Lind blir rektor og administrerende direktør
Muntlig eksamen: KI og quick fix
OsloMet-styret forlenger Akademisk dugnad
Psykologisøknad er levert. — En milepæl, sier rektor
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Forskningsrådet endrer vurderingskritierier og innfører ny karakterskala