Debatt ● Eirik Bjorheim Abrahamsen og Jon Tømmerås Selvik Begrunnelser uten krav til studentinvolvering gir liten læring
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent 11. desember 2025 - 12:43
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral 10. desember 2025 - 06:55
Debatt ● Jon Tømmerås Selvik og Eirik bjorheim abrahamsen Etterlyser tilbakemeldinger fra studentene etter eksamen
Debatt ● ansatte på lovisenberg diakonale høgskole Ja, takk begge deler – eksamen er både læring og vurdering
Debatt ● tony burner Studentene burde så klart få en begrunnelse for karakterene, helst uten at de må be om den
Fornøyd studentleder: Skal få mer oppfølging og flere tilbakemeldinger Oppfølging. Studentene ved Universitetet i Oslo har fått i pose og sekk fra styret når det gjelder oppfølging og tilbakemeldinger, ifølge parlamentsleder Susann Andora Biseth-Michelsen.
Skal forske på automatiske tilbakemeldinger Tilslag. Førsteamanuensis Omid Mirmotahari har fått tilslag både hos Forskningsrådet og Norgesuniversitetet til å blant annet finne ut om studenter faktisk bruker tilbakemeldingene pedagoger mener er så bra.
«A er ikke bare en A» Er en A en A? Kunnskapsminister Henrik Asheim, NSO-leder Mats J. Beldo, UHR-leder Mari Sundli Tveit, Abelias Håkon Haugli og NOKUT-sjef Terje Mørland gir svar.
Fremtidens sensur er her Omid Mirmotahari har brukt fritiden, omtrent 800 timer av den, på å lage et system for automatisk begrunnelse på eksamen. Faktisk automatisk individuell faglig begrunnelse, óg tilbakemelding.
UiO i gang med automatisk begrunnelse av karakterer Etter at lærerutdanningen på Universitetet i Oslo nå har innført automatisk begrunnelse på eksamen på fast basis, vil Studentparlamentet få i gang en fakultetspilot neste høst.
Begrunnelse kan gi bedre selvinnsikt Ole Marius Svendsen, fagansvarlig hos Nito-studentene argumenterer for at begrunnelse for resultat på eksamen kan gi bedre selvinnsikt.
Mener begrunnelse for karakter er nødvendig Begrunnelse på eksamenskarakteren er nødvendig for at læringsprosessen ikke skal stoppe opp etter endt eksamen, skriver Marte Øien.
Gi oss bedre læring - gi oss begrunnelse Automatisk begrunnelse på eksamen vil gi større læringsutbytte uten nevneverdig større ressursbruk, hevder Jacob Handegard og Kristian Bakke fra Studentorganisasjonen i Agder.
Krav om begrunnelse møter motstand Studentene jobber for at alle skal få automatisk begrunnelse på eksamen, men ansatte har sterke motforestillinger. Årlig avlegges over 80.000 eksamener på høgskolen.
Nylige artikler
Hva betyr det at noe er «godt» lest?
Åtte sentre får 768 millioner til innovasjon
Akademisk frihet er vår tids viktigste styreproblem
Ny regjeringsplan: Vil bruke universiteter for å få 30.000 unge i jobb
Krever at akademisk frihet blir beskyttet ved lov
Mest leste artikler
Delstaten Florida boikotter fem norske universiteter
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Hardt ut mot stempel som ekstrem. — Orwellsk nytale
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel