Debatt ● Siv Elin Dammen og Rebekka de Leon

Entreprenørskap er mer enn et fag

Entreprenørskap handler om å utvikle ferdigheter og holdninger som hele arbeidslivet etterspør. Det kan vi ikke overlate til tilfeldige arrangementer eller studentorganisasjoner.

Rebekka de Leon, arbeidspsykolog og leder av Frontrunnerprogrammet og Siv Elin Dammen, daglig leder i Ungt Entreprenørskap Oslo
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Takk til både Borge og oppfølgingen fra Aadland, Widding og Sørheim for viktige kronikker om entreprenørskap i høyere utdanning. Vi deler forfatternes syn på at entreprenørskap må være både bredt tilgjengelig og gi mulighet for fordypning. Som Aadland mfl. påpeker, eksisterer ikke utdanning i et vakuum — og vi vil legge til: 

Skal vi lykkes, må entreprenørskap i høyere utdanning være tett koblet til arbeidslivet.

I Ungt Entreprenørskap har vi utviklet Frontrunnerprogrammet, som nettopp kombinerer utdanning og arbeidsliv. Programmet gir studenter erfaring med å håndtere komplekse samfunnsutfordringer gjennom en systematisk innovasjonsmetode. 

Hvert år samler vi i Oslo over 300 studenter fra alle de store utdanningsinstitusjonene i tverrfaglige grupper, som jobber med reelle problemstillinger fra våre samarbeidspartnere i næringsliv og offentlig sektor.

Resultatene viser hvorfor arbeidslivsrelevans er avgjørende i entreprenørskapsutdanning:

• Studentene får praktisk erfaring som motiverer dem til å starte egne bedrifter eller skape innovasjon i etablerte virksomheter.

• Forskning og ideer fra studentinnovasjon kobles til praksis, og flere prosjekter finner veien mot kommersialisering.

• Bedrifter og offentlige aktører får tilgang til et mangfold av talenter med entreprenøriell kompetanse.

• Nettverk bygges på tvers av akademia, arbeidsliv og offentlig sektor.

Slik blir entreprenørskap mer enn et fag — det blir en praksisnær arena for verdiskaping. Og det er nettopp dette høyere utdanning trenger: tettere bånd til arbeidslivet. 

Myndighetene har slått fast at arbeidslivsrelevans skal styrkes, og innovasjon er allerede forankret i kvalifikasjonsrammeverket for bachelor, master og ph.d. Dette er derfor ikke et «tillegg», men en kjerneoppgave i utdanningsløpene.

Her er det verdt å trekke fram Ungt Entreprenørskaps Studentbedriftprogram, som gir studenter mulighet til å utvikle, teste og presentere reelle forretningsidéer. Mange tar med seg erfaringene videre og etablerer startups etter studietiden. 

Gjennom programmet lærer studentene å stå i motgang, ta risiko og finne løsninger sammen med andre. De opparbeider seg utholdenhet, handlekraft og det vi med et dekkende begrep kaller grit — egenskaper som er avgjørende både for gründere og for arbeidslivet generelt.

Skal vi lykkes, må vi satse mer systematisk på slike arenaer. Vi kan ikke overlate til tilfeldige arrangementer eller studentorganisasjoner å skape interesse og erfaring for entreprenørskap.

Her må fagmiljøene og arbeidslivet selv ta større ansvar — sammen med aktører som Ungt Entreprenørskap, som kan fungere som katalysator og brobygger.

Entreprenørskap handler ikke bare om å starte bedrifter. Det handler om å utvikle ferdigheter og holdninger som hele arbeidslivet etterspør: evne til samarbeid, problemløsning, innovasjon og verdiskaping. 

Når dette kobles til reelle utfordringer og samarbeidspartnere utenfor campus, får studentene både arbeidslivsrelevans og kompetanse som styrker hele samfunnet.

Vi håper Frontrunner og Studentbedrift kan inspirere til en nasjonal satsing på tverrfaglige, praksisnære arenaer for entreprenørskap i høyere utdanning. For å styrke både bredde, spiss og det norske oppstartsøkosystemet må vi koble utdanning og arbeidsliv tettere — til beste for studenter, arbeidsgivere og samfunn.

Powered by Labrador CMS