eksamen
Frykter at KI-utvalgets forslag vil gjøre det dyrere å avvikle eksamen
— Vi frykter at samlede kostnader og total ressursbruk knyttet til eksamen og vurdering, kan komme til å øke, sier Øien. Utvalget for kunstig intelligens i høyere utdanning foreslår blant annet mer bruk av skoleeksamen.
Det er ulike syn blant sentrale utdanningsledere på de foreløpige forslagene fra regjeringens utvalg for kunstig intelligens (KI) i høyere utdanning. Det er særlig mindre bruk av hjemmeeksamen det er uenighet om. Mange universiteter opplever en økning i fusk med kunstig intelligens på eksamen.
Utvalgsleder Anders Malthe-Sørenssen mener hjemmeeksamen uten kontroll kan være en vanskelig farbar vei videre. Utvalget foreslår derfor økt bruk av kontrollert eksamener, som eksamen med tilsyn (skoleeksamen) og muntlig eksamen.
— Kostnadspress
Prorektor Geir Egil Dahle Øien ved NTNU skriver i en e-post til Khrono at reduksjon i bruken av hjemmeeksamen vil ha betydning for NTNU.
— Vi frykter at samlede kostnader og total ressursbruk knyttet til eksamen og vurdering kan komme til å øke, sier Øien.
Antallet hjemmeeksamener har sunket de siste årene, men fortsatt avholder NTNU dette studieåret drøyt 800 hjemmeeksamener.
— Dersom hjemmeeksamen i sin helhet erstattes med skriftlig slutteksamen, vil dette dermed medføre et betydelig økt press på eksamenslokaler, eksamensvakter og tilhørende kostnader, konstaterer Øien.
Utvidet eksamensperiode
For å håndtere dette må NTNU vurdere alternative løsninger, som for eksempel utvidet eksamensperiode, kortere eksamener, eller endringer i semesterstrukturen. Dette semesteret måtte NTNU utsette en eksamen til over jul for 1500 studenter på grunn av plassmangel.
En annen mulig vei er økt bruk av andre formative vurderingsformer underveis i semesteret.
— Dette vil kunne bidra positivt til studentenes læringsutbytte, men vil også kreve mer ressurser fra undervisere gjennom semesteret. Samtidig ser vi muligheter for å utforske mer ressurseffektive måter å organisere muntlig eksamen på, slik at det kan fungere godt i flere og større emner uten å øke den samlede ressursbruken vesentlig, mener Øien.
— Peker bakover
Prorektor Stephan Hamborg ved Universitetet i Sørøst-Norge har tro på at hjemmeeksamen fortsatt kan være et godt alternativ.
— Jeg opplever at forslagene som gjelder vurderingsformer, er relativt konservative. De peker bakover med mer kontrollerte eksamener. Stopper vi der, bommer vi på hovedoppgaven, sier viserektoren til Khrono.
Hamberg gir imidlertid utvalget ros for en grundig og edruelig jobb og er enig i at ikke-kontrollerte eksamener, som hjemmeeksamen, bør etterfølges av en kontrollert eksamensdel.
— Mange kjenner en stor uro som følge av det ekstreme fokuset på KI og juks, så sånn sett er det kanskje lurt å gå litt sakte fram. Men arbeidslivet vil ha kunstig intelligens, og KI vil bli en integrert del av hverdagen. Da kan ikke studentene holdes unna KI, sier viserektor Stephan Hamberg ved Universitetet i Sørøst-Norge.
— Dør ikke ut
Ifølge viserektoren må det være mulig å få til ansvarlig bruk av KI.
— Jeg håper at utvalget framover kan se forover og ikke så mye bakover på vurderingssiden, som jeg opplever at de nå gjør.
— Hva blir konsekvensene ved økt bruk av eksamen med tilsyn og flere muntlige eksamener?
— Det vil øke kostnadene våre til gjennomføring av eksamen.
Hamberg sier det uansett blir økte kostnader på grunn av KI. De må heve kompetansen til de ansatte.
— Blir hjemmeeksamen et blaff på grunn av kunstig intelligens?
— Jeg tror ikke hjemmeeksamen vil dø ut, men være et godt alternativ. Men det er tydelig at vi ikke kan praktisere den i sin nåværende form. Den varianten vil dø ut. Framover må vi ettergå det som blir levert ved hjemmeeksamen, enten underveis i emnet, eller i ettertid med muntlig eksamen, sier Hamberg.
Støtter utvalget
Prorektor Sigrunn Eliassen ved Universitetet i Bergen er positiv til konklusjonene fra utvalget.
— Med forbehold om at jeg ikke har fått satt meg grundig inn i alt, synes jeg de har gjort mange gode vurderinger som jeg deler, sier hun.
— Jeg er enig i at vi trolig må bruke mer av nye typer eksamensoppgaver og vurderingsformer, kanskje mer saleksamen og praksis- og muntlig eksamen. I første omgang kan det føre til økte kostnader, men på sikt kan det bli mer økonomisk ved at vi tar i bruk mulighetene KI-verktøyene gir og får til bedre gjennomføring.
Eliassen peker på innspillene fra utvalget om hvordan KI kan bli en sterkere støtte i selve læringsarbeidet.
— Det er et stort tap at studenter stryker og ikke gjennomfører studiene sine. Mer tilbakemelding underveis, kan gi studentene motivasjon og bedre forutsetninger for å bestå eksamen, sier hun.
Og det er her KI kan spille en rolle, mener hun.
— Kan gi flere tilbakemeldinger
Prorektoren framhever flere prosjekter ved eget universitet der undervisere på medisin og matematikk har utviklet og prøvd ut opplegg der KI bidrar med skriftlige tilbakemeldinger underveis i læringsprosessen.
— Når vi sammenligner sensorvurderinger med KI-genererte vurderinger, ser vi et stort sammenfall. Her er det helt klart et potensial for å kunne gi tilbakemelding på studentarbeider som er delvis støttet av KI-vurderinger.
Ifølge Eliassen kan dette i noen sammenhenger gjøre at store grupper av studenter kan få underveisvurderinger som ellers ikke er mulig å gi manuelt til så mange.
— Samtidig er det viktig å understreke at dette må utvikles i dialog med studentene og på en måte som sikrer både kvaliteten og tilliten, sier prorektoren.
— Dette vil kunne bidra positivt til studentenes læringsutbytte, men vil også kreve mer ressurser fra undervisere gjennom semesteret. Samtidig ser vi muligheter for å utforske mer ressurseffektive måter å organisere muntlig eksamen på, slik at det kan fungere godt i flere og større emner uten å øke den samlede ressursbruken vesentlig, skriver Øien.
Kunstig intelligens har ført til omlegging
Khrono omtalte nylig at det allerede er en omlegging i eksamen i kjølvannet av KI.
Bruken av skoleeksamen og muntlig eksamen øker i omfang, mens hjemmeeksamen blir mindre brukt. Ved UiT Norges arktiske universitet ble det avviklet 200 flere muntlige eksamener studieåret 2024/25, enn i 2023/34. Da Khrono kartla eksamensformene, bekreftet universitetene at endringen i eksamen blant annet handlet om å møte utviklingen i kunstig intelligens.
Ved Universitetet i Bergen har et institutt gått vekk fra hjemmeeksamen, og tilbake til åpen bok-eksamen. Dette fordi de mistenker bruk av kunstig intelligens under hjemmeeksamen.
Ved NTNU mistenkte førsteamanuensis Andrey Chesnokov massivt KI-fusk på obligatoriske oppgaver.
— En del har rett og slett outsourcet alt arbeid til KI. Jeg tror dette foregår i mye større skala enn det jeg klarer å spore opp. Det slår veldig urettferdig ut for de studentene som faktisk arbeider seriøst med disse øvingene, sa Chesnokov til Khrono.
