Debatt ● Per Erik Aspen og Sturle Strauss Lisæth

Gi studentene et klatrestativ for karriereveiledning

Vi må hjelpe studentene til å se at de kan gå opp, bort og til siden i karriereutviklingen — ikke alltid bare den ene veien oppover i karrierestigen.

Karriereklatrestativet: Vi får studentene til å forestille seg et utstrakt klatrestativ, skriver kronikkforfatterne. — Stativet har et nettverk av stiger, sklier, broer og klatrestenger, og hver av disse elementene representerer en mulighet i karrieren.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Som karriereveiledere møter vi studenter som kommer til oss for å snakke om sin karriere. Ofte får vi spørsmål om hva som er ‘lurt’ å gjøre for å bygge sin karriere. Når vi graver litt i hva de mener med ‘lurt’ handler det ofte om å klatre oppover på karrierestigen. «Hva bør jeg gjøre i dag for å komme litt høyere i morgen?» er det typiske spørsmålet de stiller.

Spørsmålet er nok et resultat av samfunns- og mediepåvirkning. Historiene vi får servert handler oftest om karrierestigen, veien oppover, høyere stilling, mer lønn, mer ansvar og det er i dette narrativet man lykkes i sin karriere. Av og til kan vi lese om de som er gærne nok til å hoppe av og prøve noe helt annet, men alle kan jo ikke selge alt og drive hunde-pensjonat på Bali heller ….

Hva om du kan gå litt opp for så å svinge seg over til noe helt annet? Slik som man gjør i et klatrestativ.

Aspen og Lisæth

I møte med studentene prøver vi å få dem til å tenke annerledes på karrieren. Hvorfor skal den bare gå oppover? Opp og opp, trinn for trinn? Hva om du kan gå litt opp for så å svinge seg over til noe helt annet? Slik som man gjør i et klatrestativ.

Vi bruker metaforen om et klatrestativ for å beskrive hvordan en persons karriere kan utvikle seg. Vi får studentene til å forestille seg et utstrakt klatrestativ, med et nettverk av stiger, sklier, broer og klatrestenger. Hver av disse elementene representerer en mulighet i karrieren. Det skaper en uforutsigbarhet som er spennende og kan få deg på et helt annet sted enn du tenkte da du startet på din utdanning som en ung, uerfaren karrierejeger.

Vi tar for oss klatrestativet sammen med studenten.

Akkurat som et klatrestativ tilbyr mange stier å klatre og utforske, er en karriere ikke en lineær bane. Den er fylt med ulike alternativer og retninger. Noen kan velge den rette stigen opp, med sikte på en direkte vei til sine mål, mye som å klatre opp den karriereorienterte stigen. Andre foretrekker kanskje å utforske ulike roller eller bransjer, som å bevege seg sidelengs på klatrestengene, oppdage forskjellige opplevelser og perspektiver.

Et klatrestativ kan ha uventede kroker og svinger, akkurat som en karriere. Dette kan komme i form av uventede jobbmuligheter, endringer i bransjen eller til og med globale økonomiske skift. For eksempel kan det å finne en skjult sklie som tar deg til en ny del av klatrestativet være lik et uventet jobbtilbud som fører til en ny karrierevei.

Å overvinne disse utfordringene kan sees som utvikling av nye strategier for å navigere komplekse prosjekter eller lære hvordan du skal håndtere et vanskelig tema.

Aspen og Lisæth

I et klatrestativ møter vi ofte utfordringer, som å finne ut hvordan man krysser en vanskelig seksjon eller når en høyere plattform. På samme måte vil du i en karriere stå overfor problemer som krever kreativ tenkning og motstandskraft. Å overvinne disse utfordringene kan sees som utvikling av nye strategier for å navigere komplekse prosjekter eller lære hvordan du skal håndtere et vanskelig tema. 

Akkurat som det å navigere i forskjellige deler av et klatrestativ krever forskjellige fysiske ferdigheter, krever det å avansere i en karriere utvikling av nye kompetanser. For eksempel kan mestring av klatrestengene representere tilegnelse av tekniske ferdigheter, mens vellykket navigering av en taukryssing kan symbolisere utviklingen av myke ferdigheter som kommunikasjon og samarbeid. Kanskje kan mer utdanning gi deg kunnskap som fører deg over i en helt annen del av klatrestativet?

Til slutt, på et klatrestativ er det sjelden en definert «slutt» på strukturen — det handler om opplevelsen og gleden av utforskning. På samme måte er en karriere ofte en reise uten et klart endepunkt; det handler om vekst, læring og tilpasning til nye utfordringer og muligheter.

I denne metaforen representerer klatrestativet den dynamiske og til tider uforutsigbare naturen til en karriere, og illustrerer at suksess kan oppnås gjennom ulike stier, hver med sine egne sett av utfordringer og belønninger.

Powered by Labrador CMS