Det finnes løsninger for de som ikke allerede har firern i matematikk i boks og samtidig gjerne vil bli lærer. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Det finnes løsninger for de som ikke allerede har firern i matematikk i boks og samtidig gjerne vil bli lærer. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

— Ikke la deg stoppe av en 3-er

— Både privatisteksamen og forkurs er gode redningsplanker for de som ikke har 4 i matte og vil bli lærer, sier studieleder Vibeke Bjarnø, som minner om at privatistfristen er mandag 1. februar.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen har skjerpa karakterkravene for opptak til grunnskolelærer- og lektorutdanningene fra og med opptaket 2016 og krever 4 i matematikk. 

Men karakterkravet skaper også hodebry for kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han er bekymret for at man kan se en nedgang i søkertallene grunnet kravet. Og det i en tid der behovet for nyutdannede lærere er større enn noen gang.

Les også: Nye mattekrav gir hodebry

På denne bakgrunn er alle høgskoler og universitet som tilbyr lærerutdanning pålagt å tilby alle søkere som ikke har 4, men likevel 3 eller bedre i matematikk, et forkurs i sommer.

Mange som lurer

VG skrev denne uken om studenten Maria Helle som har delt historien sin med lesere av studentavisen Studvest:

For Maria Helle (18) er drømmejobben å bli lærer. Men hun er en av mange som sliter med matematikk. Regjeringens nye krav om å ha karakteren 4 for å bli lærer, kan knuse drømmen hennes.

— Jeg blir veldig inspirert av å se at folk jeg hjelper med skolearbeidet, forstår noe eller klarer å løse en oppgave. Jeg har også sett en del lærere som ikke er engasjert i elevene. En slik vil jeg ikke bli, mitt mål er å bli en lærer som ser elevene og hjelper dem til å forstå, sier Maria Helle fra Bergen til VG.

— Vi trenger Maria

På lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) responderer de slik på historien til Maria:

— Vi trenger lærerstudenter som Maria, sier studieleder på lærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Vibeke Bjarnø (bildet over).

— Det er viktig å ikke gi slipp på drømmene sine pga en 3-er i matematikk. Det er flere muligheter og én er å melde seg opp til ny eksamen som privatist i den videregående skolen. Men husk, fristen for oppmelding er allerede førstkommende mandag 1. februar, sier Bjarnø.

Bjarnø mener kanskje at for mange vil det å prøve å ta opp eksamen være en mindre stressende løsning enn det å søke seg til forkurset alle som har lærerutdanning skal tilby til sommeren.

— Jeg tror svært mange potensielle søkere til lærerutdanningene helt fint vil klare en 4-er ved egeninnsats og gjennomføring av ny eksamen. Skulle en trenge hjelp finnes det en rekke aktører på det private markedet som tilbyr alt fra «inn med teskje»-kurs til mer selvstendige nettbaserte kurs, sier Bjarnø.

Hun minner også om at hvis du trenger råd og veiledning ta kontakt med aktører i det private markedet eller rådgiver ved den videregående skolen du går på, eventuelt har gått på.

Bare å søke med 3 i matte

— Hvis du oppfyller det gamle kravet med 3 i matematikk er det bare å søke om opptak til lærerutdanningene. Du vil da få tilbud om et forkurs i regi av lærerutdanningsinstitusjonene, sier Bjarnø og legger til:

— Undervisningen vil foregå som enkeltsamlinger med oppstart i slutten av juni. Kurset avsluttes med en nasjonal eksamen første uka i august. Myndighetene og universitets- og høgskolesektoren arbeider nå med å få detaljene på plass. 

Usikkerhet gjennom sommeren

Bjarnø peker på at utfordringen for studentene ved forkurs-løsningen er at de først rett før studiestart egentlig vet om de får lov til å begynne på utdanningen eller ikke, men hun har likevel tro på at de skal klare å løfte mange studenter opp til nødvendig nivå.

— Vi holder for tida på med å få på plass et tilbud. I mine 18 år i lærerutdanning har jeg sett hvor mye mange utvikler seg gjennom lærerutdanninga, sier Bjarnø og legger til:

— Det er faktisk heller ikke bare en ulempe å selv ha slitt med et fag når en skal ut å lære det bort. Det å forstå hva elever ser som utfordrende er viktig for å bistå dem i læring, sier hun.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS