Satser på samisk i lærerutdanningen

Sveinung Engeland
samisk kortnytt hl-senteret dembra

Et treårig prosjekt i regi av Dembra og HL-senteret skal styrke samiske perspektiver i lærerutdanningen.

— Samisk innhold i læreplanverk og styringsdokumenter kan lett bli til symbolske forpliktelser, uten at det nødvendigvis fører til god praksis. Mange lærere er usikre på hvor de kan hente ressurser, og de føler at de mangler kunnskap, eller at samiske temaer ikke blir prioritert ved deres skole, sier Claudia Lenz, leder for Dembra for lærerundervisningen på HL-senteret i en nyhetssak på senterets hjemmeside.

Prosjektet er en oppfølging av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.

Sju utdanningsinstitusjoner deltar i prosjektet: Norges musikkhøgskole, Dronning Mauds Minne høgskole, Norges idrettshøgskole, NTNU, Universitetet i Agder, UiT Norges arktiske universitet og Nord universitetet.

Kvinne foran powerpoint
Mange lærere er usikre på hvor de kan finne ressurser for å oppfylle kravet om samiske perspektiver i undervisningen, sier Claudia Lenz, leder for Dembra for lærerutdanningen.
Powered by Labrador CMS