Debatt ● Gunnar Yttri
Regionar i forskingspolitisk blindsone
Forskingspolitikken har i mange tiår vore viktig for å løfta heile landet. Men kvar er dei regionale ambisjonane og verkemiddela i systemmeldinga?

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Kvar er dei regionale ambisjonane og verkemidla i systemmeldinga? Spørsmålet er brennaktuelt når Stortinget i desse dagar handsamar Meld. St. 14 (2024—2025) Sikker kunnskap i en usikker verden. Ein raud tråd i meldinga er forskinga si rolle for beredskap og tryggleik, verdiskaping og omstilling.
Det vert presisert at næringslivet må investera meir i FoU. Nett difor er fråværet av regionale perspektiv særleg merkande.
Det er grunn til å stussa over dette for regjeringa har tidlegare lagt an regionale satsingar i forskingspolitikken. Distriktsmeldinga (2024) ber til dømes bod om at forsking skal brukast til å utvikla heile landet. Dette er det god tradisjon for.
Regional utvikling og levande distrikt har vore viktig i norsk kunnskapspolitikk. Frå slutten av 1960-åra kom utbygginga av distriktshøgskular, lærarskular, sjukepleieskular og ingeniørskular, og Universitetet i Tromsø. Dette skulle bidra til å styrkja næringsliv, offentleg sektor og busetjing i heile landet. Seinare vart det òg etablert regionale oppdragsforskingsinstitutt, som Nordlandsforsking, Rogalandsforsking og Vestlandsforsking.
Ved inngangen til 2020-talet dokumenterte både distriktsnæringsutvalet og demografiutvalet den store verdien av høgare utdanning og forsking for verdiskaping og busetjing. Begge utvala var oppnemnde av Solberg-regjeringa og begge problematiserte at ein stor del av forskingsmidlane går til dei mest sentrale områda.
Bodskapen kan samanfattast slik: Nasjonale ordningar åleine er ikkje tilstrekkeleg for omstilling og vidareutvikling av næringslivet i distrikta.
Både regjeringas distriktsmelding og Strategi for å øke næringslivets investeringer i forskning og utvikling (2024) tek denne bodskapen på alvor. I nemnde strategi slår regjeringa fast at dei vil «vurdere sammensetningen av de næringsrettede virkemidlene, blant annet om forskningsvirkemidlene totalt sett bidrar tilstrekkelig samarbeid og spredning av kunnskap, og treffer næringslivet i ulike deler av landet».
Tiltaket synest vera særleg viktig fordi ordninga med regionale forskingsfond er lagt ned.
Er regionane i Noreg dermed hamna i ei forskingspolitisk blindsone? Ogso utlysingar i Noregs forskingsråd gir grunn til å reisa spørsmålet.
Det gjeld utviklinga av eit av dei aller største og viktigaste næringsorienterte verkemidla i Noregs forskingsråd, Innovasjonsprosjekt i næringslivet, på over 1 milliard kroner årleg. Fram til 2023 var det i utlysingane understreka at «Vi vil også prioritere næringsområder eller regioner som er svakt representert i porteføljen». I 2024-utlysinga har ein stroke formuleringa om å prioritera svakt representerte regionar.
Ein medviten og ambisiøs forskingspolitikk bør sjølvsagt ha tydelege regionale ambisjonar og verkemiddel. Politikken bør også ta opp i seg relevante studiar.
Eit arbeid leia av innovasjonsforskar Rune Dahl Fitjar ved Universitetet i Stavanger dokumenterte i 2024 regional skeivdeling av forskingsmidlar. Fitjar og kollegaene fann at dei offentlege forskingsmidlane i Noreg i større grad er konsentrerte om hovudstadsregionen enn i mange andre europeiske land.
Om ein då i forskingspolitikken verkeleg har mål om å leggja til rette for at næringslivet skal investera meir i FoU, er det verd å merka seg det markante funnet av at næringslivet sine eigne FoU-investeringar er jamnare fordelt utover landet enn dei offentlege. Stortinget har såleis eit tydeleg fagleg grunnlag for å løfta det regionale perspektivet i handsaminga av systemmeldinga.
Nylige artikler
Tore Midtvedt (1934 — 2025)
Navnene til mange tusen fagfeller på avveie. Noen har fått truende meldinger
Mener KI-utvalg overser rettslig problem
Skal teknologien få overta vurderingsarbeidet?
Store endringer for BIs flaggskip. Skal halvere antall studenter
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Forskningsrådet endrer vurderingskritierier og innfører ny karakterskala