podkast
— Som forsker mener jeg vi kan være aktivister
Rollen som forsker og aktivist er tema i denne ukens podkast av Forskerrådet når de spør seg om forskere kan ha meninger.
— Som forsker mener jeg vi kan være aktivister. Det kan være det vi forsker på, hvilke temaet vi trenger mer oppmerksomhet, eller hvordan vi forsker på det, sier Haley De Korne, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo (UiO), i podkasten.
Hun er hovedgjest i episode ni av podkasten Forskeråddet, som gies ut av Akademiet for yngre forskere. I tillegg er forskerne Aase Kristine Lundberg, Anne Tjønndal og Ragnhild Freng Dale med for å gi noen korte innspill.
— Burde vi som forskere bli enda flinkere til å demonstrere og rope høyt? Spør programleder Åsmund Eikenes innledningsvis, før de starter på temaet denne gang: Kan forskere ha meninger?
Gikk imot konferansens mål
De Korne, som jobber på instituttet for lingvistiske og nordiske studier ved UiO, forteller i podkasten om en episode der hun følte hun tok en rolle som aktivist. Hun forsker på språk, og da spesielt urfolkspråk, og ble invitert til å være med på konferanse i Mexico om flerkulturell og flerspråklig utdanning.
— Da jeg takket ja var det en politisk motivasjon til å holde konferansen. De ville at jeg skulle være den internasjonale eksperten som kom med løsninger. Vise en perfekt læringspedagogikk skapt i California, som kunne løse alle problemene i stakkars Mexico, forteller De Korne.
Men de som arrangerte hadde et svært negativt syn mot flerspråklige lærere, forklarer De Korne.
— Jeg kunne ikke holde foredrag hvor jeg skulle snakke ned dette. Jeg måtte ta opp utfordringer som tospråklige lærere møter i Mexico. Fordommer, rasisme og manglende ressurser.
Hun fikk ros fra lærere på konferansen etterpå. Tilbakemeldingen fra de som arrangerte var kortere.
— Du er veldig kritisk. Punktum, forteller De Korne at hun fikk høre.
Kan mene noe basert på forskningen
Aase Kristine Lundberg, seniorforsker ved Nordlandsforskning, forklarer i podkasten at det er forskjell på aktivisme og det å være forsker.
— Jeg tror det er kjempeviktig å være klar over den forskjellen. Som forsker forholder vi oss til forskningsetiske retningslinjer og vitenskapelige metoder, som man ikke trenger som aktivist.
Men:
— Jeg syns det er fullt mulig å mene ting sterkt basert på forskingsfeltet og bidra inn i en debatt, slår hun fast.
- Her finner du alle podkastepisodene samlet.
Nyeste artikler
Litt mer «Pørni-effekt», takk
Ønsker markedsorientert forskning — nå overtar Ungarn formannskapet i EU
Kronprins Haakon hedret deltakerne i finalerunden
Anette (19) vil bli lærer. Se søkertallene til lærerutdanningene landet rundt
Slipp den erfaringsbaserte MBAen løs
Mest lest
Professor ber dekan om å gå av: — Null tillit
Litt tyngre å få jobb med master
Frykter at Norge sitter igjen med bare tysk, fransk og spansk om ti år
Student ble tatt for fusk og saksøkte Kunnskapsdepartementet. Nå har hun tapt i to rettsinstanser.
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt