Ønsker bedre løsning for norskopplæringen ved universitetene.
Professor Malcolm Langford er en av dem som frykter at tilbudet om norskopplæring blir mer og mer privatisert, nettopp fordi så mange føler de må betale av egen lomme for å få tiden til å gå opp.Siri Øverland Eriksen
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Flere internasjonale forskere og utenlandske ansatte ved norske universiteter ser seg nødt til å ta norsktimer privat og betale regningen selv for å lære seg norsk.
— Jeg fikk tilbud om kurs ved Universitetet i Bergen, men valgte i begynnelsen å ta kurs privat. Dette fordi UiBs kurs varhver dag[innen arbeidsdag - dvs, mellom 8-16 - ikke man-fre],og det var ikke lagt inn i arbeidsplanen min, slik at jeg fort måtte velge mellom å jobbe ellerundervise og å lære norsk, sier Laura Miles, førsteamansuensis ved Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen.
Khrono har laget en oversikt over tilbudene de ulike institusjonene har til sine internasjonale ansatte på norskopplæring. Denne oversikten kan du lese lengre ned i saken.
— Det er ikke forsvarlig å kombinere alt
Miles tok kveldskurs to ganger i uken, mens hun jobbet på dagtid. Det samme gjorde ektemannen. Miles beskriver tiden som krevende, men at hun fikk en veldig mestringsfølelse da hun til slutt mestret både språk og arbeidsoppgaver.
— Men det har jo kostet. Jeg tror nok mange vegrer seg for å lære språket, utelukkende fordi en må ofre noe. Det er ikke forsvarlig å kombinere alt, sier Miles.
— En blir jo automatisk mer integrert når en forstår hva som skjer, forteller Laura Sætveit Miles.Randolph Miles
Hun har selv opplevd å ha kolleger som ikke snakker språket, som derfor måtte delegere oppgaver som krevde norskkunnskaper til andre. For Miles ble det viktig å kunne gjøre alle deler av jobben - selv om det tidvis var vanskelig å sjonglere norskopplæring med undervisning, familie, og hverdagsliv.
— Min viktigste motivasjon for å lære meg språket, var å få en mulighet til å ta en aktiv rolle i det administrative også. I tillegg til å bli integrert i større grad. En blir jo automatisk mer integrert når en forstår hva som skjer, sier Laura Sætveit Miles.
— Hva tror du er grunnen til at ikke alle velger å lære seg norsk?
— Tiden det tar. Men, en må også huske på at dette er mennesker som er best i det de holder på med. Det er forskere og høyt utdannet mennesker, som plutselig må gå tilbake til barneskolenivå og også lære seg fagfeltet sitt på et annet språk. Det kan væreydmykende, og et høyt hinder å komme over for mange, sier Miles.
— Fokus på norskopplæring og en god infrastruktur er spesielt viktig for internasjonale forskere som er nye i Norge, sier Langford. Han er opprinnelig fra Australia, men har nå bosatt seg og stiftet familie i Norge.
— I Norge har vært vi sett en økning i antall internasjonale forske – særlig i MatNat og teknologi og i midlertidige stillinger, hvor det er ofte et sterkt behov for å ansette fra andre steder, sier Langford.
Frykter privatisering av opplæringen
Han trekker frem hvor tidkrevende det er å lære seg et nytt språk og få et kurstilbud tidlig i løpet. Også han valgte å ta kveldsundervisning privat før han begynte å undervise på norsk, siden det ikke var tilbud på universitetet for å lære norsk på dette nivået.
Han er redd tilbudet om norskopplæring i stor grad blir mer og mer privatisert, nettopp fordi så mange føler de må betale fra egen lomme for å få tidskabalen til å gå opp.
— Det er også vanskelig å finne kurs som passer forskjellige nivå, eller så er det rett og slett ikke plass til alle som ønsker opplæring, sier Langford.
Nå håper han at alle institusjoner tar bedre grep og vurderer sammen med forskere hvordan de kan få norskopplæring til å gå opp med arbeidsplanen, slik at opplæringen ikke blir helt privatisert eller neglisjert.
— Om en først skal ansette internasjonale forskere fast, som ikke er norsktalende, må en ha et opplegg som sikrer at de kan lære seg norsk. For at det skal være mulig, må arbeidsplanen være fleksibel, slik at man kan bruke den tiden det tar, sier han og peker på at en løsning kan være at nyansatte ikke underviser 100 prosent med en gang, for å få bedre grep om språkopplæringen. Det er en viktig del av integreringen, mener han.
— En slik ordning, med litt mer tid i kalenderen, kunne også hjelpe norsktalende i overgangen til nye stillinger, sier Langford.
FAKTA
Dette svarer institusjonene på sine tilbud om Norskopplæring
Universitetet i Oslo (UiO) tilbyr tre kurs ved universitetet, opplyser avdeling for personalstøtte. Det finnes også eksterne tilbud.
De har også et eget nettkurs der det er mulig å lære seg norsk ved å følge de ulike kapitlene
Universitetet i Stavanger (UiS) Ansatte i faste stillinger og også stipendiater tilbys norskkurs fra og med høsten 2021 blir tilbudet noe mer spisset.
Det har i flere og også blitt presisert i utlysninger at det å lære seg norsk er et krav.
Ansatte vil fra høsten få et norsk kurs som er mer spisset til det å kunn undervise på norsk og det vil også være et krav om at det skal avlegges en eksamen.
Dette skal gjøres innen tre år etter at en har blitt ansatt.
Stipendiater har ikke det samme kravet om norskopplæring, og har derfor et norsk kurs som har til hensikt at de lærer seg å kunne kommunisere muntlig og skriftlig på norsk men uten eksamen. Også partnere av fast ansatte tilbys dette kurset da de mener at det å lære seg norsk gir en bedre integrasjon i samfunnet, bedre trivsel, øker sannsynlighet for å kunne søke på jobber.
UiT - Norges arktiske universitet
Tilbyr tre kurs til utelandske ansatte, gjesteforskere og stipendiater.
Fakultetene og instituttene har ansvaret for å følge opp om de lærer norsk.
Universitetet tilbyr også noen mer avanserte kurs for internasjonale studenter.
Høgskolen i Molde
Når stillingens oppgaver krever at medarbeideren behersker norsk/skandinavisk, tilbyr vi å dekke språkopplæring i kommunal regi, eller tilsvarende.
Medarbeideren får da betalt fri til å delta på denne språkopplæringen.
Språkkrav forbundet med de aktuelle oppgavene som hører til stillingen.
Så lenge det ikke er et krav om norsk/skandinavisk språk for stillingen så følges ikke dette opp videre.
Ved krav, så følger leder opp medarbeideren gjennom jevnlige samtaler.
Vi passer også på at medarbeideren deltar på språkkurset.
Universitetet i Sør-Øst Norge (USN)
Ved Universitetet i Sørøst-Norge er de behjelpelige med å finne frem til relevante språkkurs på nett eller på hjemstedet til den ansatte.
Kostnadene dekkes av arbeidsgiver.
Følger opp ved at toårsfristen legges inn i arbeidsavtalen og som varsel i SAP (lønnssystemet).
Fristene for kvalifisering fremkommer i uttrekk fra SAP, som benyttes i jevnlige bemanningsplanleggingssamtaler som ledere gjennomfører med personalrådgiver og lønn.
Høgskolen på Vestlandet (HVL)
Ansatte ved HVL med ikke-norskspråklig bakgrunn som har behov for å lære seg norsk, eventuelt forbedre norskkunnskapene sine, kan melde seg på norskkursene vi tilbyr. HVL betaler for kursene.
Nettbasert kurs for alle campus
I regi av Nygård skole i Bergen. Bergen: Nygård skole
Førde: Førde norsksenter
Haugesund: Breidablik læringssenter
Sogndal: Sogndal kommune
Stord: Stord kommunes kurstilbud
På sitt intranett har de også lagt ut lenker til digitale læringsressurser der ansatte selv kan delta
Viktig å tørre «drite seg ut»
Langford er ikke i tvil om at norskopplæringen både har gjort han tryggere i jobben, men også til en bedre underviser.
— Jeg måtte tørre å «drite meg ut», og sette meg selv i en sårbar situasjon hvor jeg kunne si feil ord eller ikke huske hva et ord er på norsk. Sånt synes studentene er gøy, særlig hvis man ikke tar seg selv for alvorlig og spør dem om hjelp. Det skaper et mer aksepterende læringsmiljø, sier han og legger til:
— Som ekspert i sitt felt, er man vant til å være best. Når en lærer noe nytt er det kanskje ikke helt perfekt, men ingen er perfekte. Integrering gjør hverdagslivet mye bedre. Det beriker også universitetet, siden vi har flere ansatte som kan undervise på både norsk og engelsk, ta flere administrative oppgaver og stille til valg som en del av universitetsdemokratiet.
«Universitetene og høgskolene skal være internasjonale. Samtidig skal de være forankret i norsk samfunnsliv, og universitets- og høgskolesektoren (UH-sektoren) har et lovpålagt ansvar for å vedlikeholde og videreformidle norsk fagspråk.» heter det i introduksjonen iSpråkrådets veiviser for språkvalg i UH-sektoren.
Åse Wetås har en doktorgrad i nordisk språkvitenskap og har vært språkdirektør siden 2015.
— Undervisning på norsk vil dermed være formålstjenlig for at studenter med norsk som morsmål skal få størst mulig læringsutbytte, sier direktør i Språkrådet Åse WetåsSpråkrådet
— Hvorfor ønsker en å sikre norsk som undervisningsspråk på bachelornivå?
— Det finnes omfattende forskningsdokumentasjon som viser at morsmålet er det beste språklige utgangspunktet for læring, skriver Åse Wetås i en e-post.
— I tillegg vet vi at faglig og språklig forståelse henger sammen. Undervisning på norsk vil dermed være formålstjenlig for at studenter med norsk som morsmål skal få størst mulig læringsutbytte.
— Vi vet dessuten at de aller fleste studentene ved norske utdanningsinstitusjoner går ut i et norskspråklig arbeidsliv etter endt studium. Undersøkelser viser at norske arbeidsgivere setter kunnskap i skriftlig og muntlig norsk høyt på lista over kompetansekrav når de skal rekruttere nye medarbeidere.
— Hvordan burde universitetene og høgskolene jobbe for å bedre norskkunnskapene hos sine internasjonale ansatte?
— Mange institusjoner har krav om at nyansatte medarbeidere innen en viss tid skal skaffe seg norskkunnskap på et visst nivå. Målet må være at medarbeiderne så raskt som mulig settes i stand til å lese norsk tekst og forstå norsk tale godt nok til å kunne delta i arbeidshverdagen, sier Wetås.
Norskopplæring må legges inn i arbeidstida
For å få til dette mener Wetås det er viktig at institusjonene setter av tid til at medarbeiderne kan ta norskkurs, og aller helst bør dette legges inn i arbeidstida.
— I tillegg må det legges til rette for at de kan praktisere norsk i arbeidshverdagen, og at medarbeiderne som er under opplæring får god leder- og kollegastøtte i arbeidet med å lære språket, sier hun.
— Også midlertidig ansatte, som ph.d.-stipendiater og postdoktorer, bør få tilbud om norskkurs. Det gjelder særlig de som ønsker å gå inn i styre og stell på institusjonen sin. Til disse gruppene bør man tilby tilrettelagte språkkurs med særlig vekt på det man trenger for å kunne ta på seg relevante verv ved institusjonen, avslutter Wetås.
— Opplæring er individuelt
Ifølge personaldirektør ved UiO, Irene Sandlie , er det flere årsaker til at ansatte velger ulike språkopplæringskurs.
— Noen gjør dette for å få startet opp raskt eller at de ønsker kurs nærmere der de bor av praktiske årsaker. På NORA-kursene må de følge fastsatte opptakskriterier, og de kan kun søke til fastsatte frister, svarer Sande.
— Er universitetet fleksibelt nok til å prøve og finne gode løsinger som kan fungere for hver enkelt ansatt?
— Språkopplæring og tilegnelse av språk er i stor grad individuelt. Noen trenger mer oppfølging enn andre, og god dialog mellom den ansatte og nærmeste leder blir viktig for å vurdere individuelle tilretteleggingsbehov. UiO anbefaler godkjente kurs og tilgjengeliggjør informasjon som er ment å hjelpe den ansatte til å velge gode språkopplæringsløp, svarer Sandlie.
Mer fleksibilitet ved UiB
Seksjonssjef på HR-avdelingen ved Universitetet i Bergen, Janne Solheimslid, at sier at de nå har fått et tilbud om kurs både på dagtid og kveldstid slik at nyansatte skal finne tidspunkt som passer deres situasjon. De ønsker også i større grad å få en mer fleksibilitet inn i opplæringen.
— Kan det være aktuelt at nyansatte får intensivt norskkurs i uker eller måneder helt i starten av arbeidsperioden ved universitetet, og dermed får unntak fra andre arbeidsoppgaver helt i starten?
— Vi har et mer intensivt kurs (kombinasjon av trinn 1 og 2). Det er foreløpig ikke planer om å utvikle andre intensivkurs, sier hun.
Både UiO og UiB svarer på e-post at de ikke følger opp på universitetsnivå om internasjonale ansatte faktisk lærer seg norsk. Janne Marie Solheimslid ved UiB, skriver at oppfølgingen blir ivaretatt på fakultetsnivå. Avdeling for personalstøtte ved UiO opplyser at lokale enheter følger opp og tilrettelegger språkopplæring for deres ansatte.
Árdnaprisen deles ut hvert år til den masteroppgaven ved et av UiT Norges arktiske universitet (UiT) sine masterprogrammer som best omhandler et samisk eller urfolksrelatert tema. Det er i år niende gang prisen deles ut, og i år gikk prisen til Elen Krogh Ravna. Dette melder UiT på egne sider.
Ravnas oppgave i faget urfolksstudier tar for seg Fovsen-aksjonene i 2023, hvor sivil ulydighet ble brukt som måter å vise motstand mot menneskerettighetsbrudd overfor reindriftsdistriktet Fovsen-Njaarke Sijte.
Prisen er på 10.000 kroner.
To andre oppgaver fikk hederlig omtale: Jeanette Olsen Vollstad, for sin masteroppgave i begynneropplæring i norsk og Veronica de Grandis, for sin masteroppgave i urfolksstudier.
Studenter ved Høgskulen på Vestlandet, avdeling Haugesund, er klare for finalen i Sildikon Valley. 30 studenter har brukt de første seks sommerferieukene på å jobbe med reelle problemstillinger fra næringslivet i regionen. Dette melder Radio Haugalandet.
Det er Haugland Vekst som står bak prosjektet, og fredag 25. juli skal prosjektene presenteres for publikum, bedriftsrepresentanter og en fagjury, med kun fem minutter til rådighet per gruppe.
Sit — NTNUs studentsamskipnad, skal i gang med et stort prosjekt for å oppgradere og rehabilitere studentboliger. Det skriver Universitetsavisa. Totalt sju prosjekt skal Sit nå i gang med. Ett av dem er i Ålesund, der 31 studentboliger skal få blant annet nytt teknisk anlegg, nye overflater og nye kjøkken og bad.
Som Khrono har skrevet, er det ventelister til studentboliger flere steder i landet. Noen steder, som i Bergen, kommer det også nye boliger. Bergens Tidende skrev nylig om et nytt prosjekt som gir plass til 170 studenter.
Tidligere i år la Trump fram planer som viste at rundt 1300 ansatte i departementet skulle sies opp. De ble i første omgang permittert fra stillingene sine, og måtte forlate kontorene sine innen få dager.
Ordren ble i slutten av mai avvist av en føderal dommer i Boston, men nå har Høyesterett altså besluttet at presidentordren om å avvikle utdanningsdepartementet likevel kan bli stående, skriver New York Times og flere andre internasjonale medier.
Høyesteretts beslutning representerer en utvidelse av presidentens makt, som lar Trump demontere den indre driften av et departement opprettet av Kongressen.
Ordren er teknisk sett midlertidig, og gjelder kun mens domstolene fortsetter å vurdere lovligheten av Trumps avgjørelse. I praksis kan oppsagte arbeidere som en dommer i Boston hadde beordret gjeninnsatt, nå igjen bli fjernet fra jobbene sine, skriver New York Times.
Nordland Fylkeskommune og Studentinord har inngått en avtale der videregåendeelver kan få plass i studenthybler. Det skriver Bodø Nu.
– Dette er et tiltak for å motvirke frafall og fremme trivsel, sier Lise Henriette Rånes (H), fylkesråd for utbygging og eiendom, i Nordland.
Bodø er byen i Nordland fylke som har flest videregående elever som bor på hybel. I tillegg har de høgest leiepriser.
– Dette tilbudet er hovedsakelig for elever på første trinn på videregående, sier Audun Bjølgerud i Studentinord.
Det er 30 av 1100 hybler som er satt av til elever ved videregående skole.
I år er det rekordmange som har søkt videregående skole i Bodø, på grunn av et stort kull 16-åringen. Samtidig klarer ikke Nord universitet å fylle studentboligene med studenter.
– Vi har færre søkere enn i tidligere år, så det står flere boliger ledig, sier leder for boligutleie i Studentinord, Monica Jotun, til Avisa Nordland.
Siv M. Gamlem, professor ved Høgskulen i Volda, er utnemnd til Honorary Fellow (æresforskar) ved forskingssenteret for vurdering og evaluering (AERC) på Universitetet i Melbourne. Det melder høgskulen på eigne nettsider.
Universitetet i Melbourne er rangert som eit av dei tjue beste i verda i ei fersk rangering (QS World University Rankings).
– Det var både gledeleg og litt overveldande å få vite at eg var tildelt denne æra. Eg er audmjuk og takksam – og svært glad for samarbeidet med dyktige forskarar ved AERC, seier Gamlem.
Professor Gamlem, som til dagleg forskar og underviser ved Institutt for pedagogikk og leier forskingsgruppa Læringsprosessar og vurderingshandlingar på HVO, forskar spesielt på tilbakemelding som fremjar læring, og korleis vurdering kan både støtte og hemje læring i skulen.
Om få uker skytes raketten Heimdall opp fra øyene Tarva utenfor Trøndelag. Dette blir først studentdrevne rakettoppskytning av en avansert rakett fra norsk jord. Det skriver Gauldalsposten.
Hastigheten blir på rundt 1.800 kilometer i timen. Raketten skal 5.500 meter til værs.
– Vi har lenge hatt en drøm om å kunne skyte opp fra norsk jord. Nå ligger alt til rette for at det kan skje, sier Joachim Schmidt, som er leder for NTNU-studentorganisasjonen Propulse, til Nordsec.
Også studenter fra Universitetet i Agder har noe å skyte opp, skriver NRK. De skal skyte opp en satelitt.
Satellitten er utstyrt med sensorer som skal måle akselerasjon, temperatur og luftfuktighet under oppskytingen. Målet er å teste teknologi og samle erfaring før en fremtidig satellitt skal i bane.