Harald Nybølet er direktør for Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning, som skal tildele nye Sentre for fremragende utdanning innen utgangen av året. Foto: Diku

Åtte i finalen om å bli Senter for fremragende utdanning

SFU. Åtte fagmiljøer er kommet gjennom det første nåløyet og er med i finalen om å få bli Senter for fremragende utdanning.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da søknadsfristen gikk ut 29. april, hadde Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) fått inn 21 søknader fra landets universiteter og høgskoler om å få bli Senter for fremragende utdanning (SFU).

Nå er det klart hvem som er kommet til finalen i kampen om å få bli en del av prestisjeordningen. Tre av finalistene kommer fra Universitetet i Oslo, mens Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Bergen, UiT Norges arktiske universitet, Høgskulen i Volda og Universitetet i Stavanger har en finalist hver.

Alle finalistene har sterke sider, men ingen av dem hadde en søknad med perfekt balanse på tvers av alle kriteriene.

Stephanie Marshall

Fakta

Sentre for fremragende utdanning (SFU)

SFU er en prestisjeordning for utdanning som ble opprettet i 2010.

Det finnes nå åtte SFUer.

SFU-status tildeles for fem år med mulighet for forlengelse i ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

Nokut hadde ansvaret, men fra 1. januar 2019 er nå Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitet i utdanningen).

Dette er de åtte sentere som finnes per i dag:

Kilde: Nokut/Diku

Ingen fikk toppkarakter

Ekspertkomiteen som har vurdert søknadene ledes av professor Stephanie Marshall ved Queen Mary University of London. Hun sier at kvaliteten på den eksisterende utdanningen i sentrene kommer veldig tydelig fram, selv om ingen av søkerne fikk toppkarakteren 7. Fire sentre fikk en score på 6 av 7.

— Alle finalistene har sterke sider, men ingen av dem hadde en søknad med perfekt balanse på tvers av alle kriteriene. Særlig to områder var gjennomgående svake for alle søknadene; det foreslåtte rammeverket for evaluering og påvirkningskraft, og planer for spredning, sier Marshall i en pressemelding fra Diku.

— Mange søkere hadde vært tjent med en «kritisk venn»-tilnærming, gjennom å benytte seg av bredden av tilgjengelig ekspertise i Norge i de eksisterende SFU-ene, legger hun til.

Ekspertkomiteen skal besøke finalistene i september. Etter dette utarbeides en innstilling som styret i Diku vil ta stilling til innen utgangen av 2019.

Samarbeid på tvers om helse

En av finalistene er IPEX- Centre for Excellence in Interprofessional Education ved UiT Norges arktiske universitet.

Utgangspunktet for IPEX er ønsket om at studentene på alle de 15 helsefaglige profesjonsutdanningene ved universitetet skal lære å samarbeide på tvers av profesjonene for å gi pasientene den beste helsehjelpen, ifølge uit.no.

— Vi har akkurat fått vite dette, og vi er selvfølgelig veldig fornøyde, sier dosent i helsefag, Bente Nordbye, som ledet søknadsprosessen på vegne av HelPed (Senter for helsefaglig pedagogisk utdanning).

— Vi jobber for lite sammen om pasienter. Men nå får studentene trening i dette før de går ut i jobb, for de jobber sammen også i praksisperiodene. Å jobbe sammen og sette behovene til pasienten først - det er slik framtidens helsepersonell jobber, sier hun.

De åtte finalistene:

  • CELL - Centre for Experiential Legal Learning, Universitetet i Oslo
  • COAST - Centre of Excellence in Maritime Simulator Training and Assessment, Universitetet i Sørøst-Norge
  • iEarth - Centre for Integrated Earth System Science Education, Universitetet i Bergen
  • IPEX - Centre for Excellence in Interprofessional Education, UiT Norges arktiske universitet
  • LEAD - Centre for Excellent Journalism Education, Høgskulen i Volda
  • OAS-HIS - Oslo Academy for Studies in International History, Universitetet i Oslo
  • SHE - Centre for Sustainable Health Care Education, Universitetet i Oslo
  • SIMeLEARN - Centre of Excellent Simulation and eLearning, Universitetet i Stavanger

Les også: 22 fagmiljøer ønsker status som Senter for fremragende utdanning

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS