lærerutdanning
Ekspertgruppe skal se på lærerutdanningen:
— Unødvendig komplisert
Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.
En ny ekspertgruppe skal se nærmere på hvordan styringen av lærerutdanningen kan bli mer overordnet.
— Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav, som har gjort rammeverket unødvendig komplisert.
Det uttaler forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet (KD).
— Faglig frihet
I den samme meldingen erklæres det at regjeringen vil ha mindre detaljstyring av lærerutdanningen, og at den er opptatt av å gi universitetene og høyskolene gode rammer til å forme utdanningene.
— Universitetene og høyskolene skal ha stor grad av faglig frihet til å utforme egne studietilbud, sier Sandra Borch.
Prosessen med å gjøre rammeverket for lærerutdanningen mindre komplisert, starter med at en ekspertgruppe skal se nærmere på hvordan styringen kan bli mer overordnet.
Men allerede i sommer fikk lærerutdanningene rundt omkring i landet forenklede rammeplaner, står det i pressemeldingen fra KD. Dette skrev også Khrono om i juli.
— Nå gir vi lærestedene litt mer frihet til å utforme utdanningene slik de mener er best. Vi er i gang med å redusere den statlige styringen av lærerutdanningene, uttalte daværende statsråd Ola Borten Moe (Sp) den gangen.
OsloMet-professor bak spakene
Ekspertgruppen som skal ta arbeidet videre skal ledes av Sølvi Mausethagen, som er professor ved Senter for profesjonsforskning og prodekan for forskning ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet.
Mausethagen forteller at oppdraget fra regjeringen i første omgang handler om å se på den samlede styringen av lærerutdanningene, og komme med forslag om hvordan endringer i rammeverket kan gi institusjonene mer fleksibilitet og handlingsrom til å utvikle gode lærerutdanninger.
— Bedre rekruttering til både utdanningene og læreryrket er også en del av dette bildet, understreker Mausethagen i en kommentar.
Resten av ekspertgruppen består av oppvekstssjef Denis Aggrey i Stange kommune, språkforsker Endre Brunstad ved UiB, UiT-professor Ove Gunnar Drageset, HVL-dekan Asle Holthe, prorektor for utdanning ved Dronning Mauds Minne Kris Kalkman, UiO-professor Berit Karseth, barnehagestyrer Heidi Grande Røys, prodekan for utdanning ved Nord universitet, Vegar Sælleg, universitetsdirektør ved UiA, Seunn Smith-Tønnesen, skoleleder Ane Krogsæter Aarre og USN-rektor Petter Aasen.

Nylige artikler
For første gang på 10 år startet færre på IT-studier
Cathrine Holst: — Jeg må si at jeg er redd og dyster med tanke på verden
Kompetanse, lokal lønnsdannelse og handlefrihet trengs for å skape fremtiden
KI har kommet for å bli, men på hvilke premisser?
Filmtips for late juledager
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Artikkel om vindskala mest lest i 2025. SNL-sjefen er flau over nummer to på lista
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene