lærerutdanning

Ekspertgruppe skal se på lærer­utdanningen: ­
— Unødvendig komplisert

Regjeringen vil ha mindre detaljstyring. Prosessen startet i sommer, og fortsetter nå.

Statsråd Sandra Borch, her fotografert i forbindelse med studiestarten ved UiT i august, vil jobbe for at lærerutdanningen skal bli mindre detaljstyrt.
Publisert Oppdatert

En ny ekspertgruppe skal se nærmere på hvordan styringen av lærerutdanningen kan bli mer overordnet.

— Over tid har mange tiltak for å øke kvaliteten i lærerutdanningene gitt et lappeteppe av krav, som har gjort rammeverket unødvendig komplisert.

Det uttaler forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch (Sp) i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet (KD).

— Faglig frihet

I den samme meldingen erklæres det at regjeringen vil ha mindre detaljstyring av lærerutdanningen, og at den er opptatt av å gi universitetene og høyskolene gode rammer til å forme utdanningene.

— Universitetene og høyskolene skal ha stor grad av faglig frihet til å utforme egne studietilbud, sier Sandra Borch.

Prosessen med å gjøre rammeverket for lærerutdanningen mindre komplisert, starter med at en ekspertgruppe skal se nærmere på hvordan styringen kan bli mer overordnet.

Men allerede i sommer fikk lærerutdanningene rundt omkring i landet forenklede rammeplaner, står det i pressemeldingen fra KD. Dette skrev også Khrono om i juli.

— Nå gir vi lærestedene litt mer frihet til å utforme utdanningene slik de mener er best. Vi er i gang med å redusere den statlige styringen av lærerutdanningene, uttalte daværende statsråd Ola Borten Moe (Sp) den gangen.

OsloMet-professor bak spakene

Ekspertgruppen som skal ta arbeidet videre skal ledes av Sølvi Mausethagen, som er professor ved Senter for profesjonsforskning og prodekan for forskning ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet.

Mausethagen forteller at oppdraget fra regjeringen i første omgang handler om å se på den samlede styringen av lærerutdanningene, og komme med forslag om hvordan endringer i rammeverket kan gi institusjonene mer fleksibilitet og handlingsrom til å utvikle gode lærerutdanninger.

— Bedre rekruttering til både utdanningene og læreryrket er også en del av dette bildet, understreker Mausethagen i en kommentar.

Resten av ekspertgruppen består av oppvekstssjef Denis Aggrey i Stange kommune, språkforsker Endre Brunstad ved UiB, UiT-professor Ove Gunnar Drageset, HVL-dekan Asle Holthe, prorektor for utdanning ved Dronning Mauds Minne Kris Kalkman, UiO-professor Berit Karseth, barnehagestyrer Heidi Grande Røys, prodekan for utdanning ved Nord universitet, Vegar Sælleg, universitetsdirektør ved UiA, Seunn Smith-Tønnesen, skoleleder Ane Krogsæter Aarre og USN-rektor Petter Aasen.

Powered by Labrador CMS