Menneskene først: Teknologiens sanne verdi ligger i å forstå virkelige problemer 6. desember 2024 - 15:43
Professor trekker seg i protest: —Kommer ikke til å være høflig og hyggelig mot Elon Musk 30. november 2024 - 08:59
Når det er tvil om studenters skikkethet Det er veldig problematisk at Norsk Studentorganisasjon (NSO) ønsker at studenter som sender inn tvilsmeldinger skal få være anonyme, skriver Steinar Olberg.
Vi trenger å senke terskelen for varsling Arbeidet med skikkethetsvurdering i norsk høyere utdanning fungerer ikke, skriver medisin- og forskerlinjestudent Eivind A. Valestrand ved Universitetet i Bergen.
På sporet av en debatt om kunnskap Aktive, våkne og kritiske studenter har med stor kraft og på en modig måte utfordret oss og satt i gang en helt nødvendig debatt, skriver dosent Finn Nortvedt og professor Per Nortvedt.
«Ved pasientens seng blir teorien stum» Jeg vet altfor godt hva sykepleiere lærer, eller rettere sagt ikke lærer, til å være trygg på at jeg blir ivaretatt ved sykdom, skriver filosof og sykepleiestudent, Ylva Stokke Westad.
Vond dag for forskning og utdanning Avstemningen i Storbritannia kan bli et vannskille i utviklingen av forsknings- og utdanningssamarbeidet i Europa, skriver rektor Ole Petter Ottersen ved Universitetet i Oslo i dette innlegget.
Se helheten, statsråd Isaksen! Rektorene Ole Petter Ottersen (UiO) og Curt Rice (HiOA) satte kaffen i halsen da de fikk høre at Kunnskapsdepartementet skal evaluere ordningen med Råd for samarbeid med arbeidslivet. Det finnes langt bedre ting å bruke tid og ressurser på, skriver de to.
Ny modell for stipendiatfordeling i 2017 Høgskolen i Oslo og Akershus skal fordele stipendiatstillinger på en ny måte i 2017, skriver forskningsdirektør Morten Irgens.
Du må beise sjarken, ellers så søkk`an! Er vi på rett kjøl? Velger vi riktig fusjon, spør Ingrid Moe Albrigtsen, studentleder ved Høgskulen i Sogn og Fjordane før dagens styremøter om fusjon på Vestlandet.
Hjelp, eg må skrive nynorsk – i år òg! Korleis veit ein at eksamenstida nærmar seg? Eit av det sikraste teikna er kollegaer som klagar over at dei må skrive nynorsk, skriv professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Sølve Selstø.
Skretting dementerer Jeg kom altså i skade for å uttale meg om Høgskolen i Østfold på en måte som ikke er i tråd med realitetene, skriver rektor Kathrine Skretting i et dementi og beklager.
Røe Isaksen skaper lærermonstre Chris Gøran Holstad i Skolenes landsforbund mener femårig lærerutdanning vil skape lærermonstre som er så fag- og forskningsfokusert at selve skolens kjernevirksomhet trues.
Lessons from a strike — When I had to go on strike, as a professor and the sitting vice rector for research, I struggled to find a way to make sense of it, skrev rektor på Høgskolen i Oslo og Akershus, Curt Rice, da han i 2012 ble tatt ut i streik ved Universitetet i Tromsø.
Hvem skal eie digitale læringsmidler? Hvem skal lede og «eie» digitalisering av læringsvirksomhetene i høyere utdanning? Og hvordan?
Ja, jeg elsker 17. mai Student Siri Syverud Thorsens bønn til feirende nordmenn er at du bruker et minutt på å tenke over hva det er du feirer denne nasjonaldagen.
Navnet bør være Hovedstadsuniversitetet Fordelen med Hovedstadsuniversitetet er at man skjærer klar av Aker-systemets kommersielle interesser , et dubiøst profesjonsbegrep og svevende stjerner i verdensrommet, skriver Dag Gjestland om sitt navneforslag.
Curt, la oss ta over studiet film- og tv-vitenskap! Hvis Høgskolen i Lillehammer vedtar å legge ned studiet film- og tv-vitenskap, da bør vi ved Høgskolen i Oslo og Akershus kjenne vår besøkelsestid. Vi setter i gang her, oppfordrer førstelektor Jan Storø.
Målet er at ingen skal måtte sitte igjen ved UiB «Ansvar for eiga læring» skal ikkje vera ei kvilepute for oss som utdanningsinstitusjon, skriv viserektor for utdanning ved universitetet, Oddrun Samdal.
Fritt fram for forretningsuniversitet I beste fall er det ennå ikke for sent for de norske universitetene å berge en druknende faglig styring, skriver NTNU-professor Aksel Tjora.
Når vitenskapelig ansatte blir ledere Ledere i akademia opplever ofte å komme i et krysspress mellom profesjonell ledelse og faglig legitimitet, skriver Kristel Skorge (bildet) og Solveig Svantesen.
Tid for lek og læring på mange språk I stedet for å stille krav om spesielle norskferdigheter for å kunne bli ansatt i barnehagen, anbefaler en gruppe ansatte ved Institutt for barnehagelærerutdanning norskkurs for flerspråklige ansatte som allerede arbeider i barnehagen.
Visjonsdebatt avsporer kvalitetsarbeid Studentpolitiker på Universitet i Oslo, Line Willersrud, opplever at visjonsdebatten avsporer arbeidet med utdanningskvalitet.
Omstilling krever internasjonal utdanning Vi bør ha langt høyere ambisjoner for internasjonalisering av norsk høyere utdanning. Tiden er inne for et kollektivt løft og samarbeid, skriver Amund Thomassen og Hans Christian Paulsen.
Høysesongen for røde dager og eksamen Etter vår, røde dager og eksamensstress venter en sommerferien, der mange studenter leter etter jobb. Men mange vet ikke hvor de skal søke, skriver Tine Borg og Susann Strømsvåg.
Et mønster i misbruk av forskning? I forrige uke prøvde fiskeriminister Per Sandberg å instruere forskere, og nå ser vi at innvandrings- og integreringsminister Sylvia Listhaug mistolker forskeres data. Ser vi et mønster i regjeringens misbruk av forskning, spør rektor på UiO, Ole Petter Ottersen.
Professor-utspill støtter instituttleder På Fakultet for helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus er det store utfordringer knyttet til innstilling av ny leder på Institutt for atferdsvitenskap. Alle professorene på instituttet gir her sin støtte til sittende leder Unni Henriksbø.
Forskningsbasert praksis og undervisning trengs Hva skjer om Høgskolen i Buskerud/Vestfold og Telemark satser tungt på god og fleksibel undervisning som universitet, mens vi retter alt fokus mot tellekantene for å bli det, spør dosent Helge Høivik i dette innlegget.
Hvor er HiOAs omdømme på vei? I fjor fikk landets største høgskole beskjed om at de hadde et sårbart omdømme. Egne ansatte var langt mer positive enn omgivelsene til høgskolens prestasjoner. Tore Hansen ber alle svare på den nye undersøkelsen som gjøres i disse dager.
Bedre studier sammen med næringslivet Samarbeid med næringslivet gir bedre kvalitet på studieprogrammene, mener regionsdirektør i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Nina Solli.
Ønsker meg mer dialog i undervisningen Den tradisjonelle undervisningen gjør studentene til passive mottakere av kunnskap. Studenttillitsvalgt Therese Eia Lerøen ønsker seg mer dialog og mindre monolog.
Tolererer du det du ikke liker? Vi er enige, universiteter og bibliotek deler idealet: Vi er informasjonfrihetskjempere. Og frihetskjempere tar forholdsregler.
Lærerutdanningens svik mot praksisfeltet Høgskolenes drømmer om å bli universitet rammer også lærerutdanningene. De som har blitt universitet, må i langt større grad enn tidligere prioritere forskning og publisering, skriver førsteamanuensis Clas Jostein Claussen.
Den sorte boksen forblir urørt Høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er skuffet over at ekspertene som skulle se på finansieringen av uh-sektoren ikke foreslår mer radikale grep.
Snart flere opprykk til toppstilling Med nesten 150 deltakere på professor- og dosentseminar mener prorektor Frode Eika Sandnes at framtiden ser lys ut for Høgskolen i Oslo og Akershus.
HiOA vil sikre at de rekrutterer de beste Khronos sak om at HiOA skal lage avtaler med hodejegerfirmaer har skapt debatt. HR-direktør, Geir Haugstveit, poengterer at de inngår slike avtaler for å sikre at høgskolen får rekruttert de beste.
Studentene må med i niqab-diskusjonen Jan Johnsen framhever betydningen av at studentene også får være med i diskusjonen rundt bruk av niqab før høgskolen tar sin beslutning om det omstridte hodeplagget.
La oss dyrke fram den perfekte rektor Dag Flater Hwang mener høgskolen har mye å hente å å utvikle sine egne ledere innenfor en modell av valgt ledelse.
Styring, ikkje ledelse Valgt eller tilsett rektor handlar om mykje meir enn å finne ein dyktig leiar. Det dreier seg ikkje om god eller dårleg ledelse, men om akademias sjel, skriv Erik Døving i dette innlegget.
Kan Helge Lund bli ny rektor ved HIOA? Kan Helge Lund bli ny politidirektør, ny forsvarsjef, ny sykehusdirektør eller bytte jobb med Jon Fredrik Baksaas – eller bli statsminister, spør Åge Garnes.
Ledere - de nye skreddermestrene? Det er lett å forstå at den som er leder må legitimere egen lønn og eget virke. Men er det ikke pussig at de som er pukka nødt til å produsere resultater ikke vet sitt eget - eller HiOAs beste, spør Åge Garnes i dette innlegget.
Er ledelse et fag? Det korte og bryske svaret er nei. Her er det litt lengre og nyanserte svaret, skriver Erik Døving i dette innlegget.
Vil ta bort karakteren E Lærerstudent Sverre Søraas mener kvaliteten på lærerutdanningen må bli bedre og vil ha bort karakteren E på lærerstudiene.
#Blir vi dummere og dummere? For mye oppmerksomhet på ledelse tar ofte fokuset vekk fra kjernepunktet for en akademisk institusjon, nemlig fagene, skriver Åge Garnes og Arne Henriksen.
Intern mobilisering for ekstern posisjonering Med «akademisk frihet» som motivator og legitimerende begrep, er det etablert et debattklima som er såpass tøft at en sjelden ser maken utenfor akademia, skriver sekssjonssjef Tore Hansen om lederdebatten ved HiOA.
Uravstemning om fortsatt demokrati Høgskolestyret bør ikke forkaste ordningen med valgt rektor uten å holde en rådgivende uravstemning blant ansatte og studenter, skriver førsteamanuensis dr.juris Jens Petter Berg.
Statsbudsjettet 2015: En framtid for de få? Regjeringen parkerer høgskolene på perrongen og bygger høyhastighetstraseer for noen få utvalgte universiteter i sitt forslag til statsbudsjett, mener høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø.
Fremragende bachelorutdanning Utdanning må få mer oppmerksomhet i langtidsplanen for forskning og høyere utdanning, skriver NOKUT-direktør Terje Mørland.
Heller en egen «business school»? Debatten om siviløkonomutdanningen på HiOA fortsetter. Skal den bli her eller bør den søke seg samarbeid hos andre institusjoner? Øystein Strøm svarer Åge Johnsen.
Siviløkonomutdanningen ved HiOA Profesjoner er ikke bare myke hender og varme hjerter i velferdssamfunnets basis, men profesjoner omfatter også økonomer, revisorer og ingeniører med hender, hjerte og hodet på rett plass i velferdssamfunnets overbygning, skriver Åge Johnsen og argumenterer for at siviløkonomutdanningen ved HiOA ikke må flagges ut.
Er høgskolen språkfattig? Er høgskolen og Norge så språkfattige at vi vi ikke finner noe godt norsk ord for studiet Facility Management, spør høgskolelektor Helga Johannesdottir.
Bedre opptakskrav i lærerutdanningene Kravet om firer i matematikk for å starte i lærerutdanningen er et dristig, men godt, grep. Men hvorfor holder det med en toer i samfunnsfag, spør studieleder Bjørn Smestad ved lærerutdanningen.
«Skoler» som et alternativ Føler sykepleiermiljøet - og andre - seg kallet til å prøve ut skolemodellen, spør Åge Johnsen i dette innlegget.
Rekruttering som knirker Hva slags signal gir utdaterte bilder på HiOAs stillingsannonser, spør prodekan Trine B. Haugen.
Lærerutdanning på rett vei En lærerutdanning på masternivå vil gi læreren økt autonomi og status i samfunnet. Dette vil på sikt generere flere søkere til utdanningene, mener nestlederen i Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, Martin Asheim.
Nyeste artikler
Venstre frykter at Norge havner på B-laget i forskning
— Det hadde vore ein draum å få Maria Toft som statsråd
Doktor først, verdensmester i jiu-jitsu etterpå
Stipendiat tapte rettssak, må betale 250.000 kroner
Menneskene først: Teknologiens sanne verdi ligger i å forstå virkelige problemer
Mest lest
Fem personer har sluttet på kort tid i prestisjeprosjekt
Bekymret over norske politikeres lave utdanning
Han underviser for tomme saler. Vil ha studentene tilbake på campus
Svindlerne fikk napp hos Sintef. 9 av 25 ga fra seg passord
Professor trekker seg i protest: —Kommer ikke til å være høflig og hyggelig mot Elon Musk