Ble utestengt for selvplagiering i 2021. Nå har saken fått sitt punktum Etter at Ola Borten Moe uttalte seg om fuskesaker i fjor, fikk den tidligere sykepleierstudenten saken sin opp på nytt. Men Felles klagenemnd holder fast ved at Universitetet i Agder gjorde rett i å utestenge henne.
Krisen i lærerutdanningen — og årets understatement fra statsråden Når man ikke har justert riggingen tidsnok, må man ty til ‘svært’, og ikke bare ‘ganske’ markante grep for å komme på rett kurs.
Lærermangelen øker, men UiT tar omsider grep Dagen etter at UiT endelig søkte unntak fra opptakskravet, kom tallene for lærermangelen. De viser at det for første gang i en kommune er registrert mer enn 60 prosent lærere som ikke tilfredsstiller kompetansekravene.
Regelverket for fusk bør være likt for alle studenter Systemet for behandling av fuskesaker er modent for endring. Sandra Borch bør gå i Magnus Lagabøtes fotspor og innføre et nasjonalt regelverk for fusk.
Akutt behov for kraftige tiltak mot lærermangelen i utkantene Dersom regjeringen og departementet ikke handler raskt, vil lærermangelen bli dramatisk i utkantene i årene framover. Vi må kvitte oss med karakterkravet, og samtidig innføre økonomiske insentiver.
Vi utdanner bare halvparten av lærerbehovet i nord Rekrutteringsmøter med pizza til tross: vi klarer ikke utdanne nok lærere i Nord-Norge, skriver Karl Øyvind Jordell. Nå mener han at karakterkravet i lærerutdanningen må skrotes.
Fusk, henvisningsfeil og plagiering: noen overordnede problemstillinger Tre perspektiver fanger opp mye av det som er problematisk i fuskedebatten, skriver Karl Øyvind Jordell: terminologi, straffenivå for ulike grupper, og problemer i forholdet mellom ulike instanser.
Rektor Whittaker innrømmer ikke feil Kommentar til Sunniva Whittakers omtale av den mye omtalte fuskesaken ved Universitetet i Agder.
Lærerdekningen rakner Vi enten er i en situasjon, eller ligger nær en situasjon, der vi ikke klarer å vedlikeholde lærerbestanden, skriver Karl Øyvind Jordell. I dette innlegget regner han nærmere på søkertallene til lærerutdanningen.
Katastrofen i søkning til lærerutdanning skyldes dels fornuftige og gode tiltak Mandag har statsråd Ola Borten Moe kalt inn landets lærerutdannere for å diskutere situasjonen med katastrofale søkertall. Professor emeritus Karl Øyvind Jordell kommer her med sine innspill.
– Den økonomiske stimuleringen for å få søkere til lærerstillinger i nord må dobles eller tredobles Lærerutdanningen i Nord-Norge er i krise. I sitt innlegg foreslår Karl Øyvind Jordell drastiske tiltak for å øke søkermassen til lærerutdanning i Nord-Norge.
Mulige årsaker til at studenter noen steder fusker 5 ganger så ofte som andre steder Det er svært lite sannsynlig at studentene ved fire institusjoner skulle være 4-6 ganger så uhederlige som studentene ved de tre institusjonene med lavest fusketall, mener Karl Øyvind Jordell.
Mangel på akademisk arbeidskraft — bør man regulere adgangen? Staten vil fungere med færre statsvitere, samfunnet vil gå rundt med færre sosiologer og økonomien er knapt avhengig av mange samfunnsøkonomer, skriver Karl Øyvind Jordell.
Litt flere som skal bli lærer for de minste barna fullfører på normert tid Jeg tror ikke kan regne med at fullføringsprosenten vil nå 70 prosent for femårig lærerutdanning, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
Mangel på og import av akademikere Karl Øyvind Jordell gjør opp status for søkertallene til høyere utdanning.
Lærermangelen øker med 50 prosent i småskolen i Troms og Finnmark Det er i utkantene og for de minste barna utfordringene med å skaffe kvalifiserte lærere er størst. Og forskjellene øker.
Lærerakademiet bør bytte navn. De utdanner nesten ingen lærere Det kan derfor synes som at NLA er kommet i en situasjon der de må velge mellom verdidokumentet og studenttall, skriver Karl Øyvind Jordell.
Dulgt forvaltning: Fikk Agder-studenten delvis medhold i fuskesaken allerede i januar? Fuskesaken i Agder må være urovekkende for sektoren høyere utdanning, mener professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
Felles klagenemnd gir ikke Agder-student medhold Felles klagenemnd har rebehandlet saken til Agder-studenten som blant annet ble utestengt for selvplagiering. Den omgjør ikke sitt opprinnelige fuskevedtak.
Fuskesaken i Agder: Når overfladisk behandling påstås å være stadfestelse Jeg har påpekt at dette innebærer et behov for å gå gjennom tvilsomme saker på nytt, for å forhindre en NAV-skandale i høyere utdanning, skriver Karl Øyvind Jordell om fuskesaken i Agder.
Opptak til lærerutdanning mens lærere streiker – lærerne taper likevel ‘markedsandel’ i søkermassen Lærermangelen skyldes et misforhold mellom den lønn KS er villig til å gi lærerne, og de opptakskrav regjeringen fastsetter, skriver Karl Øyvind Jordell.
Fuskesaken fra Agder og departementets forslag til endrede regler Dette er saksbehandling på autopilot, ikke engang med skylapper, men med tunnelsyn, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell, og oppsummerer fuskesaken i Agder.
Opptakstallene til lærerutdanning – ingen forbedring for GLU 1-7 Nesna er et høyrisikoprosjekt, og risikoen blir ikke mindre med urealistiske plantall. En kongelig resolusjon om lokalisering til Nesna hjelper ikke på tallene, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
Professor Bernt: Felles klagenemnd kan ta saken opp igjen Det er Felles klagenemnd og ikke Universitetet i Agder som eventuelt kan omgjøre fuskesaken fra Agder.
Mener universitetet har brukt fuskeverktøy feil Professor emeritus Karl Øyvind Jordell mener en student ved Universitetet i Agder er felt på feilaktig grunnlag i en fuskesak. Nå vil han ha saken gjenopptatt.
UiA farer med løgn i fuskesak Universitetet i Agder forsøker nå i en rettslig sammenheng å bløffe seg ut av en feil overfor studenten som ble utestengt i ett år for fusk. Man kan knapt tenke seg noe verre, skriver Karl Øyvind Jordell.
Fusk og faenskap: Saksbehandling på autopilot «Det foreligger en åpenbar saksbehandlingsfeil når man på det alvorligste punktet i anklagene har lagt til grunn at det ikke er oppgitt kilde, når kilden faktisk er oppgitt», skriver Karl Øyvind Jordell.
Lærerutdanningene har økt sin markedsandel, men flere sliter To kvinneyrker, sykepleie og barnehagelærerutdanning, har en dobbelt så stor nedgang som den generelle nedgangen. Kvinner er altså blitt enda mindre villige til å trøste og bære.
Sterk økning i fusk, skjer det noe? «Det som savnes, er signaler om hva som nå skjer med dette sakskomplekset på sentralt hold», skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Fusk i koronaens tid Utfallet i saken om selvplagiat ved Universitetet i Agder påkaller et behov for en gjenopptakelseskommisjon, mener professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
«Lærermangelen øker mindre enn fryktet, men har nådd 60 prosent i en kommune» Mangel på uteksaminerte studenter burde ført til en større økning i lærermangelen enn det tallene viser.
Et riktig kjedelig svar på grov anklage Jeg kastet bort to timer på å skrive dette tilsvaret, vurder nøye om du vil kaste bort fem minutter på å lese det.
Rektor Whittaker er ikke så hjelpeløs som hun gir inntrykk av — Med basis i sine posisjoner har Sunniva Whittaker større muligheter enn noen andre til å øve innflytelse som sikrer studentenes rettssikkerhet i fuskesaker.
Vi har ingen innflytelse over Felles klagenemd Sykepleiertudenten som lå an til to års forsinkelse i studiene grunnet sen klagebehandling i fuskesak vil trolig kunne fullføre gjenstående deler av studiet på ett år, opplyser UiA-rektor Sunniva Whittaker.
Sendrektig klagebehandling for student som risikerer dobbelt straff Karl Øyvind Jordell er oppbrakt over hvordan Universitetet i Agder håndterer fuskesaken som oppnådde omfattende medieomtale sist sommer.
Fremmøtet til Norsk lærerakademi har falt dramatisk Professor emeritus Karl Øyvind Jordell mener nedgangen skyldes at studentene er skremt bort av usanne påstander om diskriminering fra NLA-rektor Sigbjørn Sødal.
Nye normer for autonomi Å hevde at det er en inngripen i universitetenes selvstendighet at lokaliseringsspørsmål ligger hos Stortinget, har et visst preg av å rope ‘ulv, ulv’ – og det bør man være varsom med når Senterpartiet er i regjeringsposisjon.
Hold valgløftet:Gjenreis Høgskolen i Nesna Lærermangelen er stor i hele Nordland, og rekrutteringen til yrket har gått ned etter at Høgskolen i Nesna forsvant.
Om villedende tall for lærermangel og reserver utenfor skolen I et oppslag på Khrono med tittelen «Nå er vi tett på en krise» er det flere feil som bør korrigeres.
Lærerutdanning som løsning og problem Istedenfor å kun se på lærerutdanningenes problemer, bør vi også løfte frem velfungerende aspekter for å motvirke noen av de negative fremstillingene av læreryrket og lærerutdanningen.
Den nye helvetes-debatten, ikke om det hinsidige, men om lærertetthet Det ville være fint om Trude Gunnes kommenterte fremskrivningene som viste et underskudd på 12-15.000 i opptaket til lærerutdanningen for 2020.
SSBs beregninger av framtidig lærertetthet er verken fra helvete eller himmelen Karl Øyvind Jordell er misvisende i sine beskrivelser av hva LÆRERMOD-fremskrivningene sier.
Hvorfor lærerutdanningen er eneste studium med lavere interesse Ulike sider ved pandemien kan være viktigst for nedgangen i interessen for lærerutdanning i 2020 og 2021, mener Torberg Falch.
Lærernedgang skyldes SSBs fremskrivning fra helvete På papiret har SSB sikkert rett i at vi kan få et overskudd av lærere fram mot 2040. I realiteten vil overskuddet bli borte fordi man senker antall studieplasser, og fordi færre vil søke.
Fusk bør defineres i loven Vi mener at UiA og UiAs klagenemnd forholder seg til dagens regelverk selv om denne saken stiller spørsmål ved om dette er tydelig nok.
Uetterrettelighet er aldri trivielt Alle rimelig oppegående studenter vet at det er fusk å plagiere andres tekst, og de vet enda bedre at det er fusk å «skrive av» andre sine arbeider under en eksamen.
Vedtaket om fusk ved UiA må kunne oppheves Det strider mot en grunnide i all utdanning: Eksamen skal handle om det som har vært dekket i pensum og undervisning.
Vi må skille mellom fusk og slurv Det er problematisk med et regelverk som nærmest likestiller manglende kunnskap om noe så trivielt som kildehenvisninger med noe så alvorlig som fusk.
Svarteper med studenter som innsats Eksamen uten full dekning i undervisningen, bemerker professor emeritus Karl Øyvind Jordell i en ny runde av Agder-saken.
Mot SSBs og departementets tvilsomme tall har lærerutdannere lite å stille opp med i rekrutteringen Lærerutdanningen for trinn 1-7 har tapt terreng: 22 prosent på to år. I Bødø er fallet 40 prosent fra i fjor til i år. Rekrutteringen i årene som kommer vil bli vanskelig som følge av SSBs framskrivninger.
Hvis foreldre og Fanden og hans oldemor hevder at «lærer, nei det må du ikke bli, da vil du bli arbeidsløs», vil lærerutdanningene lett tape. Når det fremkommer tvilsom informasjon om overproduksjon av lærere, frykter jeg søknadstallene når de kommer.
Opposisjonens forslag mot lærermangel – er det tid for et forlik i valgåret? For lite og for seint. Professor Karl Øyvind Jordell er ikke fornøyd med opposisjonen forslag for å forebygge lærermangel.
Mener Asheim-svar om lærerutdanning gir grunn til bekymring Det fremgår at Asheim er bekymret for svake tall for oppmøte til lærerutdanningene i nord. De fleste av Asheims uttalelser gir også grunn til bekymring, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
Hva skjer med søkingen til lærerutdanningene? Det er mulig å forbedre rekrutteringa til lærerutdanningene. Kanskje er noe av problemet at lærerutdanningene er spredt tynt utover mange campus, spør instituttleder på NTNU, Torberg Falch, i dette innlegget.
Dystre tall for opptaket til utdanningene av grunnskolelærere Det vil bli nødvendig med svært sterke virkemidler for å sikre lærere til utkantene, skriver professor emeritus, Karl Øyvind Jordell.
Humaniora-studier er lærerutdanning Universitetene, og særlig de humanistiske fakulteter, er viktige lærerutdanningsinstitusjoner, minner Karl Øyvind Jordell om i dette innlegget.
Jenteyrkene – og yrkenes status Et oppslag på Utdanningsnytt 11. mai, om at andelen søkere som i år vil bli lærere i grunnskolen er like lav som i kriseåret 2008, har fått professor emeritus Karl Øyvind Jordell til å se nærmere på tallene.
Forvirrende kommentarer fra sektoren, klart budskap fra jentene Det er lite å glede seg over at søkningen har økt med 6 prosent til sykepleieutdanningen – sykepleie har da tapt markedsandeler, skriver Karl Øyvind Jordell som har sett nærmere på årets kommentarer til søkertallene.
Søkertall til lærerutdanning i 2020: Triste tall, men viruset gir håp I år er opptakstallene justert på grunn av pandemien. — Vi hadde knapt hatt lærermangel dersom opptakskravet for 10-15 år siden hadde vært justert ned med en ti-del eller to, skriver Karl Øyvind Jordell.
Ny statsråd, gamle spørsmål Hva vil Guri Melby gjøre for å utdanne flere grunnskolelærere, og minske den lærermangelen vi vet vil komme, spør Karl Øyvind Jordell.
Sorrig og glæde de vandrer til hobe. Nye tall for lærermangelen. Lærere. Det er flere lærere i grunnskolen, og det er en økning for fjerde år på rad. Det synes professor emeritus, Karl Øyvind Jordell, er gledelig. Han er fortsatt bekymra for situasjonen i distriktene.
Gledelig tiltak, men feil om tall i nord Lærerutdanning. Kunnskapsdepartementet kommer med tall som tilslører viktige realiteter om lærerutdannede i Nord-Norge, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
SVs forslag for bedre lærerdekning: Too little, too late. Lærermangel. SV deler ansvaret med Høyre for dagens lærermangel, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Tilslørende om lærerutdanning – tiltak er symptombehandling Lærerutdanning. Professor Karl Øyvind Jordell fra Universitetet i Oslo kommenterer tre ulike innspill om lærerutdanningen, opptak og lærermangel fra sist uke.
Nye tall om lærermangel Lærermangel. Grunnskolestatistikken for 2017 viste at i 20 prosent av kommunene i Nord-Norge var det mer enn 20 prosent ufaglærte; i sju kommuner var der mer enn 30 prosent.
30 prosent av studieplassene for studenter som vil bli lærere for de minste barna står tomme Læreropptaket. Virkningen av 4-kravet i matematikk for lærerstudenter: 50 prosent flere ledige studieplasser.
Læreropptak: Vil ha klar tale og klare tall Læreropptak. I diskusjoner om årets opptak til lærerutdanning har to temaer vært lærermangelen i 2021 og hvorvidt lærernormen ville medføre at flere lærere som jobber utenfor skolen, nå vil søke seg dit.
Lærermangel: Å redusere kravene til lærerstudenter er ikke veien å gå Lærerkrav. Det tar tid å øke statusen og kvaliteten til en utdanning og et yrke. Det gjelder å ha is i magen og erkjenne at lærere er like viktig som for eksempel leger, psykologer og jurister, skriver Wenche Jakobsen og Sonni Olsen.
Læreropptak: Statssekretær med begrenset forståelse Opptak. Professor Karl Øyvind Jordell er ikke fornøyd med svarene statssekretær Rebekka Borsch gir på hans kritikk av det han ser på som en glorifisert framstilling av årets læreropptak.
Småskoleelever blir salderingspost Læreropptak. Professor Karl Øyvind Jordell kritiserer den rosenrøde framstillingen av årets opptak til lærerutdanningen regjeringen har presentert. Han trekker fram at særlig i distriktene og for de minste elevene er situasjonen markant annerledes.
Karakterkrav: Regjeringen har rangert kvinnene Med karakterkrav for studenter på sykepleie har regjeringen rangert landets kvinnelige studenter. Øverst lærerstudenter, deretter sykepleiere, mens barnehagelærerstudenter får jumboplassen, skriver professor Karl Øyvind Jordell.
Ideale krav og reelle tall Professor Karl Øyvind Jordell mener rektor Dag Rune Olsen overser mange problemstillinger i debatten om lærerutdanning og karakterkrav.
Norsk lærerutdanning – dans på skuleveg eller uvettig topptur? Professor Karl Øyvind Jordell ved Institutt for pedagogikk ved Universitet i Oslo, blir med i debatten om firerkrav og mastergrad til lærere.
Nyeste artikler
«Ikke spis», stod det. Nå er både mat og prat velkommen på bibliotekene
Rekordmange norske Erasmus-studenter. Sigrid og Stella dro til Brussel
Medisinstudent ble utestengt i fire år — tapte rettssak
En forkjærlighet for gamle gotiske skrifter ble inngangen til doktorgrad
Han avslørte at Sandra Borch hadde fusket: — Integritet betyr noe
Mest lest
«Prosessane er lukka, og ein får ei katastrofekjensle»
Stipendiat tapte rettssak, må betale 250.000 kroner
Ekstrem vekst i publisering: — Pervers forretningsmodell
Ber om at Eirik Hovden blir kallet til en stilling
Studenter sto bak halvparten av trakasseringen mot vitenskapelige ansatte