Katastrofen i søkning til lærerutdanning skyldes dels fornuftige og gode tiltak
Mandag har statsråd Ola Borten Moe kalt inn landets lærerutdannere for å diskutere situasjonen med katastrofale søkertall. Professor emeritus Karl Øyvind Jordell kommer her med sine innspill.
Karakterkrav, masterkrav, lønn og streik. Hva er de viktigste faktorene når man skal forklare de dårlige søkertallene til lærerutdanningene?Foto: Siri Øverland Eriksen
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
1.
Gode intensjoner, men … Når det nå er gått noen tid etter at
de begredelige søkertallene til lærerutdanning forelå, er det tjenlig å lene
seg tilbake og kritisk vurdere noen av de faktorene som det er blitt hevdet kan
forklare nedgangen. Et overordnet synspunkt er at veien fram til dagens
situasjon i hvert fall delvis er brolagt med tiltak som har tilsynelatende
fornuftige og endog gode intensjoner.
2.
To endringer i 2005. Man bør lene seg så langt tilbake som
til 2005, da Bondevik-regjeringen gjorde to ting som har store konsekvenser for
dagens situasjon.
2.a.
Bytte av forhandlingspartner. Siden læreres lønn har
stått sentralt i mange innlegg om søker-katastrofen, bør som første punkt
nevnes at det var i 2005 at regjeringen gjorde kommunene og ikke lenger staten
til lærernes forhandlingsmotpart. Det ble grunngitt som et fornuftig (om enn
ikke spesielt godt) tiltak: Det var uryddig at lærerne forhandlet med staten,
men ble lønnet av kommunene. Det kan likevel være et spørsmål om hvor rasjonell
denne begrunnelsen var, siden det jo er staten som finansierer kommunene, og
vel kunne ha turnert både inntektssiden og den del av utgiftssiden som går til
lærerlønn.
Uansett, jeg vet ikke hvor klart man da så det som nå
er blitt klart, at lærerne dermed gikk fra å være en gruppe med middels lønn (i
staten) til å bli en høylønnsgruppe i kommunene. Det hadde nok vært lettere å
få opp lønna hvis man ikke var en høylønnsgruppe. I løpet av de forløpne 18 år
har kommunene fått et større ansvar for helsesektoren, og dermed et større
behov for sykepleiere, som er lønnet lavere enn lærere. I fjor hadde kommunene
gitt KS klar beskjed om at det var viktig å holde på og rekruttere flere i
denne relative lavlønnsgruppen. Utdanningsforbundet styrket neppe sin posisjon
ved et retorisk spørsmål om folk ville akseptere at en sykepleiervikar kom rett
fra videregående. Alle har gått på skolen, og vet at der kan det fungere sånn noenlunde med en ufaglært vikar. Mange vet at sykepleierutdanningen er en
utdanning med mye praksis, for at studentene skal lære seg prosedyrer, for blant annet å stikke oss på en måte vi ikke tar skade av.
Det hevdes jevnlig at man ikke søker lærerutdanning
for pengenes skyld, men har andre motiver. Det er imidlertid svært få som føler
at de MÅ bli lærere, eller som mener de har et gammeldags kall til det. Da vil
uro som streik og tvungen lønnsnemnd kunne bli utslagsgivende for yrkesvalget,
ikke som eneste faktor, men som et viktig moment. Hvis mange, slik det hevdes,
dessuten tror lønna er lavere enn den er, vil utslaget bli større.
2.b.
Karakterkrav. Bondevik-regjeringens andre tiltak var å
innføre karakterkrav ved opptak til lærerutdanning. Isolert sett var dette et
tiltak som var både fornuftig og godt, så meget mer som det årlig kom meldinger
om høye strykprosenter fra lærerhøgskolene. Det er verdt å minne om at det
forslag til opptakskrav som ble fastlagt, 3,5 i snitt samt 3 norsk og
matematikk, var det minst strenge av de fire forslagene som hadde vært på
høring.
Men det viste seg raskt å være litt for strengt. I de
første årene etter at kravene ble innført, ble det ikke publisert oversikter
over hvor mange som møtte fram til lærerutdanningene. Men søkertallene viste at
det var ledige plasser ved en god del allmennlærerutdanninger. Etter at
utdanningene ble differensiert i 2010, var mønsteret de første årene at ca to
tredeler av tilbudene på GLU 1-7 (grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7) ikke ble fylt opp, mens dette bare gjaldt en
tredel av tilbudene på GLU 5-10 (grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10) . Selv om det ikke forelå klare tall, så det ut
som litt under ti prosent av plassene ble stående tomme. Det utgjør ca 250 i
året; over snaue 20 år, med flere tomme plasser etter hvert, beløper dette seg
til ca 5000 lærere. Det er et høyere tall enn Grunnskolestatistikkens tall for lærere
uten godkjent kompetanse i inneværende skoleår. Med en liten justering kunne vi
altså ha møtt dagens katastrofe med tilnærmelsesvis full lærerdekning.
For perioden fra 2012 foreligger det tall. De viser at
fram til 2019 ble plassene på GLU 5-10 fylt opp, med unntak av to av årene. I
2020 var tallet 94 prosent oppfylling, som så sank til 81 og 74 prosent i 2021
og 2022. For GLU 1-7 er tallene lavere, slik de også var før 2012. I perioden
2012-16 ble bare ca 74 prosent av plassene fylt. Etter at utdanningen ble gjort
5-årig, steg dette tallet til ca 89 prosent i perioden 2017-20. Det sank så til
85 prosent i 2021 og videre til 76 prosent i fjor.
Tallene for GLU 1-7 er interessante av to grunner: For
det første har de altså tidligere vært like lave som de var i fjor.
Viktigere er det at innføringen av master resulterte i
en økning i frammøtet. Dette svekker et argument som har vært fremmet, om at en
årsak til svakere søkning til lærerutdanning er innføringen av master. Det har
faktisk vært forbedret søkning i noen år, og svikten de siste årene kan dermed
neppe henføres til masterkravet.
Det helt besynderlige er at det gjennom disse snaue 20
årene, med statsråder fra SV og Høyre i de første 16, ikke har vært noen vilje
til å justere kravet litt ned. Det hadde antagelig vært tilstrekkelig å gå ned
en enkelt ti-del, til 3,4. Ingen har fremmet argumenter for at det ville vært
en ulykke for landet å få 5000 lærere med 3,4 i snitt, fremfor å måtte fylle et
tilsvarende antall stillinger med personer uten lærerutdanning eller med
ufullstendig utdanning. Jeg har hatt en fornemmelse av at de rødgrønne ikke
torde røre desimalen fra Bondevik og Clemets tid, av frykt for å bli anklaget
for nivåsenkning. Men det ville vært en uberettiget anklage.
2.c.
Lønn versus karakternivå. Disse to faktorene henger sammen:
Når man ikke vil betale nok, får man ikke søkere som tilfredsstiller
karakterkravene. Og mange som tilfredsstiller kravene, ser at med så gode
karakterer har de mange muligheter – som de benytter. Vi får de lærerne som tar
til takke med det vi tilbyr dem. At de er mer tilfredse med årets lønnstilbud,
er gledelig, men har ikke betydning for de overveielser årets søkere til
lærerutdanning gjorde.
3.
Strengere krav – 4 matte. Skjerpingen av opptakskravene, til
4 i stedet for 3 i matte, kunne vært ansett som godt og fornuftig tiltak dersom
det hadde vært begrenset til de lærere som skulle undervise i faget på trinn
5-10. Skjønt det hadde kanskje blitt en papirbestemmelse – det ville neppe
dreie seg om mange søkere som etter en 3-er i matte ville velge matte på GLU
5-10. Jeg oppfatter forslaget som ren symbolpolitikk fra Høyre, som også var
befengt med den svært tynne begrunnelse at det ville heve lærernes status.
Her var Senterpartiets standpunkt at kravet måtte fjernes, men
igjen har vel frykten for anklager om nivåsenkning spilt inn i Ap, slik at det
bare ble erstattet med en streng unntaksbestemmelse i fjor: Har du ikke 4 i
matte, må du ha 4 i snitt. Flere Sp-ere (og andre) fikk ikke med seg
kompromisset, og hevdet for lenge at kravet var fjernet helt; dette ble en del
søkere lurt av i fjor, slik at søkningen til GLU 1-7 (som eneste
lærerutdanning) da økte, med ca fem prosent. Men ved opptaket viste det seg at
mange ikke tilfredsstilte kravene.
Den tallmessige betydning av 4-kravet var begrenset –
hadde man 3,5 i snitt, hadde man ofte også 4 i matte. Nå hevder departementet
at unntaksbestemmelsen har gitt mange flere søkere, men tallene er ikke
offentlig tilgjengelige. Og årets søkning viser at unntaket uansett ikke er
tilstrekkelig.
4.
Nedsnakking av læreryrket har vært fremmet som en
årsak til at søkningen har gått ned i år. Det er et nokså uklart uttrykk.
4.a. Vold i skolen. En form for nedsnakking kan være stadige oppslag omuro i klasserommet og vold mot lærere. Men det er uklart om det er merav slike skriverier nå enn før – ungdomsskolen hadde et dårlig rykte imange år etter at den ble innført. Det er også uklart i hvilkenutstrekning slike skriverier når fram til søkerne. Det som er klart, erat søkerne har bedre peiling enn noen annen yrkesgruppe på hva de gårtil, etter å ha observert undervisning i ca 13000 timer. De har nokopplevd en del uro, med enkelte lærere, men neppe sett mye så vold. Ilys av egne erfaringer betyr kanskje ikke dramatiske oppslag så mye.SvarSvar alleVideresend
4.b.
Unyansert statistikk. Utdanningsforbundet har bidradd med
nedsnakking av yrket i form av en pakke med unyansert statistikk. Denne er
spredt til medlemmene og tillitsapparatet, til bruk i pressen, og er også
benyttet i forbundets egen propaganda. Det høres ikke bra ut at ca 20 prosent
av lærerne er uten utdanning, etter en nokså spesiell definisjon som benyttes
av Statistisk sentralbyrå. Så langt jeg har sett, nevner ikke forbundet engang
Grunnskolestatistikkens langt lavere tall, på ca 5 prosent, i det materialet
man sender ut. Da en lærer med utgangspunkt i statistikkpakken skrev i VG at
15-20 prosent av lærerne kom rett fra videregående, ville ikke VG ta inn en
korreksjon, og Utdanningsforbundet gjorde heller ikke noe for å korrigere. Tilvarende
hevder forbundet at det er 40000 lærere som ikke er i skolen, uten å presisere at
det egentlige tall er 10000; de øvrige er 20000 fagarbeidere og 10000
akademikere som nok har tatt tilleggsutdanning i pedagogikk, men som neppe ser
på seg selv som primært lærere, når de ikke er i lærerstilling.
Når dette er sagt, må det, med referanse til andelen
ufaglærte, også sies at kommunene kan være for slepphendte med hva de
aksepterer som ‘tilsvarende’ utdanning, slik at Grunnskolestatistikken gir et
for positivt bilde. Det var påfallende at denne statistikken ikke viste noen særlig
økning i antall ufaglærte i 2021, det året da det nesten ikke ble utdannet
grunnskolelærere, fordi de fortsatte på sitt femte år i utdanningen, etter
innføring av mastergrad i 2017. Kommunene kan da ha tenkt at ‘vi får ta det vi
får’, og med slik begrunnelse godkjent svak utdanning som ‘tilsvarende’
lærertdanning.
5.
Misfornøyde studenter. Lærerutdanningen utsettes jevnlig for
kritikk. Slik har det vært i de drøye 50 år jeg har fulgt med. Men før var
slike evalueringer helst til innvortes bruk, ved lærerutdanningsinstitusjonene.
Nå publiseres de jevnlig, f eks i form av barometre, som kan være nokså
overflatiske. Og når det er slik at det ikke er mange som føler de MÅ bli
lærere, kan dette være et utslagsgivende moment for å velge noe annet enn
lærerutdanning.
Den vanligste kritikken er at utdanningen har for lite
praksis – som er en kostbar komponent i utdanningen. Jeg mener at det ville
være et godt og fornuftig tiltak med mer praksis.
Men det spiller nok også inn for kritikken at
utdanningen kan virke som å være ‘mer av det samme’ – studentene forberedes for
en institusjon hvor de som nevnt allerede har tilbrakt 13000 timer, og får
undervisning i stort de samme fagene som på videregående. Til sammenlikning er
sykepleierutdanning noe helt nytt.
6.
Pandemien har vært antydet som en mulig årsak til nedgangen i
søkning. Men den kan i høyden være en mindre sentral faktor, som kan ha slått
ut i den beskjedne nedgangen i søkning i 2021, og så hatt tilsvarende beskjeden
virkning de siste årene.
7.
Råd fra Oslo Met. Tre lærerutdannere ved Oslo Met og deres
rektor har fremmet tre råd om lærerutdanning til statsrådene. Ett av dem er
finansiering, og det skal visstnok ikke så mye til. Men de går ikke inn på
kostnadene ved mer praksis, jfr ovenfor.
7.a.
Framskrivinger. Et annet råd er omdømmet til lærerne,
som for en stor del dreier seg om uheldige virkninger av Statistisk
sentralbyrås framskrivinger av behovet for lærere. Det hevdes at
framskrivingene misforstås. Men det ikke det verste. De er også blitt misbrukt,
noe de fire ikke går inn på. Kunnskapsdepartementet sendte 15.3.21 ut en
pressemelding, som man hevdet hadde sin basis i SSBs framskriving det året, og
som viste at vi allerede i 2025 ville ha et overskudd på 200 grunnskolelærere!
Denne kan ha hatt innvirkning på den beskjedne nedgangen i søkning i 2021, og
årets framskriving kan ha virket inn på årets søkning (selv om departementet
ikke har misbrukt den). Forøvrig var SSBs framskriving fra i år utdatert
allerede da den forelå, for så vidt som man hadde lagt søkertallene fra 2021
til grunn, og ikke de svakere søkertallene fra 2022. Med årets søkertall er framskrivingen
allerede foreldet.
7.b.
Husk tettbygde strøk. Lærerutdannernes tredje råd framstår som
litt pussig: Siden statsrådene «… prioriterer utdanning i hele landet, må de
også huske på de områdene der det bor mye folk». Selv om det ikke sies, dreier
dette seg kanskje om Nesna, der jeg i annen sammenheng har pekt på at et
prosjekt, LæreriNord, med voldsom reisevirksomhet til berørte kommuner, hvor
potensielle søkere bevertes med pizza, vil kunne gi drøye tre lærere om fem år.
Skal man fortsette slik, vil statsråden måtte stoppe prosjektet, under
henvisning til at man vil slippe opp for pizza før man slipper opp for søkere.
Isolert sett er Nesna et godt og fornuftig tiltak, men det kan bare overleve
dersom opptakskravene senkes.
For øvrig er jeg redd de fire fra OsloMet ikke har tatt inn over
seg tallene for lærermangel i mange utkantkommuner, som har steget jevnt og
trutt, og nå er over 20 prosent i en del kommuner, og større utenfor
kommunesentraene. Deres bekymring for Søndre Nordstrand er kanskje politisk
korrekt, men neppe helt sakssvarende.
På dette feltet er det i et større perspektiv KrF som
har svin på skogen, etter at de i en hestehandel med Høyre fikk gjennom den
såkalte lærernormen, mot at Høyre fikk beholde 4-kravet i matte. Dette var en
norm som medførte høyere lærerdekning i byene (inkl Søndre Nordstrand) og det
sentrale Østlandsområdet. Tilsynelatende et godt og fornuftig tiltak, hvor
imidlertid evalueringen viste at det ikke hadde betydning, verken for elevenes
læring, eller deres trivsel (lærerne satte imidlertid pris på det). Problemet
var at man båndla ca 2000 lærere, som kunne dekket lærermangelen i utkantene,
dersom man hadde supplert med sterke økonomiske insentiver for å bli der i en
del år.
8.
Sammenfattende: Det er sannsynlig at alle de faktorene
som er nevnt, har hatt betydning for katastrofen, med forbehold angående
antakelsen om at søkere blir skremt bort av masterkravet; denne antakelsen
svekkes av de foreliggende tallene.
Det er videre sannsynlig at den sterkeste faktoren er
lønn: Lærerstreiken med tilhørende bitterhet etter tvungen lønnsnemnd har hatt
sin virkning i perioden etter siste søknadsfrist. De øvrige faktorene har
virket i flere år, uten tilsvarende katastrofal nedgang i søkningen. Men den
relative styrken av lønn/streik og andre faktorer er det ikke mulig å si noe
sikkert om, uten nærmere undersøkelser.
De fleste politiske partier har sine svin på skogen;
noen har store villsvin, andre søte små grisunger. Isolert satt kan det enkelte
svin eller tiltak ha vært fornuftig og endatil godt. Men uavhengig av svinenes
fornuftighetsgrad og godhet er nå tiden inne til slakte dem, og lage en felles
lærerutdanningspølse. I likhet med politikk er som kjent pølseproduksjon noe
man normalt ikke bør ha inngående kjennskap til. Og vi trenger ikke detaljene,
dersom man 1) blir enige om å fylle studieplassene, ved å følge forslaget fra
opptaksutvalget om å kutte opptakskravene og 2) iverksetter sterkere insentiver
enn de man nå har, for å få folk til å søke utkantene og bli der et rimelig
antall år. De insentiver man nå har, kan på papiret virke rause, men når antall
timer som gis av ufaglærte stadig stiger i utkantene, har vi altså data som
viser at de ikke er rause nok. Inntil disse tiltakene er satt i verk, har vi
ikke lenger en fellesskole her i landet.
Antagelig må man også reversere lærernormen, i hvert
fall for noen år, og heller ha en lærernorm for utkantene, samt ordninger med
fortrinnsrett til stillinger i mer sentrale strøk, for lærere som har gjort
tjeneste i utkantene noen år. Og med svakere studenter må man antagelig gjøre kravet
om masternivå frivillig – det var en kopi av en finsk ordning, uten grundig
analyse av ulikheter i de to landenes forutsetninger.
I forslaget til neste års statsbudsjett vil regjeringen på sikt øke det årlige tilskuddet til kvanteforskning med 70 millioner, melder Klassekampen.
Regjeringen vil styrke satsingen på kvanteteknologi gjennom Forskningsrådet. Kunnskapsdepartementet vil i så fall bidra med 30 millioner, mens Forsvarsdepartementet bidrar med 30 millioner. Det blir del av en permanent ordning.
– Vi har flinke fagfolk i Norge i dag og etablerte kunnskapsmiljø, men vi ser et stort behov for en satsning innenfor kvanteteknologi. Det er viktig for vår nasjonale kunnskapsberedskap at vi klarer å være med i denne utviklingen og har et nødvendig minimum av egen teknologi og kunnskap på området, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.
— Regjeringen har lenge jobbet langs flere spor for fremvoksende teknologier, blant annet med en milliard til kunstig intelligens, en digitaliseringsstrategi, nødvendig nasjonal infrastruktur og ikke minst gjennom forskningssatsingen i forsvarsløftet.
Kvanteteknologi er teknologi som tar utgangspunktet i kvantemekanikk og fysikk. Et eksempel på dette er kvantedatamaskiner, som er mye raskere og kan håndtere mye mer komplekse beregninger enn vanlige maskiner.
Regjeringen foreslår å bruke 1,5 millioner kroner til 15 nye studieplasser i medisin på Lillehammer, skriver NRK.
– Det er viktig å rekruttere fagfolk i regionen vår, og vi vet at de som tar utdanning i regionen har større sjanse for å etablere seg der etterpå, sier Marit Knutsdatter Strand (Sp).
Studieplassene inngår i et samarbeid mellom Universitetet i Oslo og Sykehuset i Innlandet, hvor de tre siste studieårene på medisinstudiet har base på Lillehammer. Dermed vet studentene allerede ved studiestart at de har praksisplass i Innlandet etter tre års studier i Oslo.
Regjeringen oppretter 20 nye studieplasser til den desentraliserte studiemodellen Vestlandslegen ved UiB, skriver universitetet i en pressemelding.
Dermed kan Universitetet i Bergen (UiB) fortsette satsning på Vestlandslegen. Hensikten med modellen er er å utdanne leger på og for Vestlandet. Det innebærer at medisinstudenter først studerer tre år i Bergen før de sendes videre til Stavanger, Førde eller Haugesund.
Per Bakke, dekan ved Det medisinske fakultet på UiB, er svært glad for at regjeringen opprettholder sin støtte.
— Nye studieplasser til Vestlandslegen i Førde vil bli bidra til å styrke rekrutteringen av leger til Sogn og Fjordane, både på sykehus og i primærhelsetjenesten. Det vil også bidra til å styrke samarbeidet mellom sykehusene på Vestlandet og Universitetet i Bergen. Dette er i sannhet en stor dag, sier Bakke i en pressemelding.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) var tilstede da nyheten ble sluppet på en pressekonferanse på sentralsykehuset i Førde onsdag.
— Vi ser at det er så viktig, at det er en nærhet til folk også når det gjelder høyere utdanning. Der man studerer, er det større sjans for at man bosetter seg. Og det skal skje uten at man går på kompromiss med kvaliteten, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Regjeringa vil ha på plass ei ordning for å sletta studiegjeld for dei som bur i dei 212 minst sentrale kommunane i Noreg.
Det kjem fram i ei pressemelding frå regjeringa.
Gjennom ordninga vil alle som bur i ein av dei 189 kommunane i det Statistisk sentralbyrå kallar sentralitetssone 5 og 6 i minst eitt år, få sletta 25.000 kroner av utdanningsgjelda i året frå januar 2026.
I tillegg til at du må bu i kommunen i minst eitt år, må du også vera i arbeid.
Bur du i Troms eller Finnmark vil ein kunna få sletta 60.000 kroner i året frå 2026.
Desse endringane vil til saman kosta 1,3 milliardar i året frå 2026.
Nyeste artikler
Fengselsbetjentene trenger høyere kompetanse
Vil kurse seniorforskere i forfatterskapsregler
Dette vet vi om statsbudsjettet
Slik vil det høyreekstreme partiet endre akademia
Regjeringen har satt lista høyt — nå må de levere!
Kommunen skal spara pengar. Det får konsekvensar for forskarane
Mest lest
«Pornoprofessor» sparka for andre gong
Fryktar maktmisbruk og trynefaktor i rekruttering til universitetet
Disse skal granske Norges mest publiserende forsker
— Det er regnearkenes seier over den sunne fornuft
Privat høgskole utelukker ikke oppsigelser. 31 årsverk skal bort
Universitetet som ikkje har råd til å vera universitet