Europa-tildelingar: Relevans for kva og for kven? Svar til Rieker Pernille Rieker si kritikk av Europa-tildelinga står fram som eit klagemål frå ein forskar som ikkje fekk pengar. Men det bør likevel ikkje forhindre oss i å rette eit felles fokus mot NFR sin prosess rundt vurdering av relevans.
Når skal vi begynne å snakke om kostnadskategoriene? Å underfinansiere visse utdanninger går på bekostning av kvaliteten, kompetansen og trivselen til studentene.
Vil ikke rektorene tilby utdanning som sikrer jobb? Rektorene som har uttalt seg krassest mot forslaget om nytt finansieringssystem, har malt fanden på veggen.
Relevans, lissom? Snevert markedstilpasset kompetanse er neppe det morgendagens arbeidsgivere trenger, skriver de seks innleggsforfatterne fra UiB.
Mer enn bare hva man skal bli Hvis vi måler verdi ut fra nytte og suksess i arbeidslivet, står vi på bar bakke hver gang det av en eller annen grunn kollapser, skriver Torbjørn Olseth.
Hvordan skal det avgjøres at jeg får «relevant» arbeid? For at samfunnsmaskineriet skal gå rundt på best mulig måte, vil man trenge flere enn bare fagarbeidere, skriver idéhistoriestudent.
— Kva i helsike er det du driv med, eigentleg? Khrono kontakta eit knippe universitetsfolk, pluss kassa på Kiwi, for å lytte til kva dei meiner om nytte.
Det aparte Stortingsflertallets utspill bør legges stille og rolig til side Det må være opp til arbeidsmarkedet, ikke Stortinget, å definere framtidens kompetansebehov, skriver leder av Samfunnsviterne, Merete Nilsson.
Ullen rektor-tale Det siste vi trenger er at representanter for sektoren selv legitimerer dette – forsiktig sagt – lite gjennomtenkte finansieringsforslaget.
«Vanskelig å oppfatte myndighetenes interesse for arbeidslivsrelevans som urimelig» Det er behov for en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet, skriver fire rektorer.
Slik blir vi mer relevante for samfunnet Innovasjon. Universitetene og høyskolene bidrar allerede til å oppfylle næringslivets og samfunnets behov. Men hvordan kan vi gjøre det bedre, spør prorektor ved NTNU, Toril A. N. Hernes.
OECD: Norge er selvtilfredse og middelmådige Relevans. Norge lider av en selvtilfredshet som kan være farlig for troverdigheten til høyere utdanning i samfunnet, mener OECD. De ber norske myndigheter sørge for at høyere utdanning blir mer relevant for arbeidslivet.
Bedre tilpasning til arbeidsmarkedets behov Relevans. Utdanningenes relevans i arbeidslivet er jevnt over god. Men kan det likevel være at vi produserer for mange kandidater i enkelte fagområder og for få i andre, spør Sveinung Skule og Liv Anne Støren i NIFU.
Nyeste artikler
1 av 4 studenter slutter på studiene i første studieår
Administrativ styring på avveie
Elsa Kristiansen (1937 — 2025)
Ny giv med ny statsråd?
Krever endring av krav. Vil at forskning skal telle med
Mest lest
Hvorfor jeg har sluttet å gi fra meg forelesningsbildene
Studentene mistenkte at sensor brukte KI. Nå får de ny sensur og beklagelse
Hva er poenget med en professor?
Stanser forskning som inneholder feil ord. — Katastrofalt
Stipendiaten måtte betale språkvask av egen lomme for å få publisere