Bør kriteriene for merittert underviser vurderes i lys av stillingskategori? 20. desember 2025 - 08:05
Reagerer på «voksende mistillit til etablert kunnskap»: — Jag etter likerklikk 20. desember 2025 - 08:04
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer 19. desember 2025 - 06:50
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent 11. desember 2025 - 12:43
Debatt ● Heidi Ormstad, Christine Øye, Marit Sletmoen, Ketil Eiane og Gunnar Sivertsen En nederlandsk inspirasjon til ny retning
Debatt ● Casper Claudi Rasmussen og Stephen Sirris Det vi snakker om i 2025: Relevans, KI og bærekraft
— Kva i helsike er det du driv med, eigentleg? Khrono kontakta eit knippe universitetsfolk, pluss kassa på Kiwi, for å lytte til kva dei meiner om nytte.
Det aparte Stortingsflertallets utspill bør legges stille og rolig til side Det må være opp til arbeidsmarkedet, ikke Stortinget, å definere framtidens kompetansebehov, skriver leder av Samfunnsviterne, Merete Nilsson.
Ullen rektor-tale Det siste vi trenger er at representanter for sektoren selv legitimerer dette – forsiktig sagt – lite gjennomtenkte finansieringsforslaget.
«Vanskelig å oppfatte myndighetenes interesse for arbeidslivsrelevans som urimelig» Det er behov for en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet, skriver fire rektorer.
Slik blir vi mer relevante for samfunnet Innovasjon. Universitetene og høyskolene bidrar allerede til å oppfylle næringslivets og samfunnets behov. Men hvordan kan vi gjøre det bedre, spør prorektor ved NTNU, Toril A. N. Hernes.
OECD: Norge er selvtilfredse og middelmådige Relevans. Norge lider av en selvtilfredshet som kan være farlig for troverdigheten til høyere utdanning i samfunnet, mener OECD. De ber norske myndigheter sørge for at høyere utdanning blir mer relevant for arbeidslivet.
Bedre tilpasning til arbeidsmarkedets behov Relevans. Utdanningenes relevans i arbeidslivet er jevnt over god. Men kan det likevel være at vi produserer for mange kandidater i enkelte fagområder og for få i andre, spør Sveinung Skule og Liv Anne Støren i NIFU.
Nylige artikler
Khronos store julequiz
NTLs halvsannheter gagner ingen
Bør kriteriene for merittert underviser vurderes i lys av stillingskategori?
At Trump ble president gjorde avhandlingen mer aktuell
Reagerer på «voksende mistillit til etablert kunnskap»: — Jag etter likerklikk
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene