Debatt ● Henrik van der Hoeven
Gjør din plikt, krev din rett
Om studentene skal begrunne sin klage faglig, bør ansatte på universitetene begrunne karakteren. Først når universitetene gjør sin plikt, kan de kreve at studentene også gjør den, skriver student.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Jeg er langt på vei enig med Tore Kanck-Jørgensen fra UiT Norges arktiske universitet sitt budskap om studenters rett til å klage, uten å faglig begrunne klagen.
Likevel glemmer Kanck-Jørgensen at heller ikke ansatte på universitetet gjør sin plikt; de begrunner karakteren de gir til studentene. Det kommer bare en bokstavkarakter, uten noe som helst begrunnelse. Om studentene skal begrunne sin klage faglig, bør ansatte på universitetene også faglig begrunne karakteren.
Så kan en si; studenter har rett til å be om begrunnelse på sine eksamener – og det er et riktig poeng. Her er det imidlertid to aspekter som er viktige;
For det første kommer begrunnelsen fem uker etter eksamen er avlagt. Først bruker universitetene tre uker på å formidle karakteren til studenten, så har de nye to uker på å formulere en begrunnelse. Fem uker er lang tid i et semester som sjeldent varer mer enn femten uker.
For det andre er begrunnelsene fra ansatte ofte dårlig, og mangelfull.
Det kommer bare en bokstavkarakter, uten noe som helst begrunnelse.
Henrik van der Hoeven
Et, riktignok andektodisk, bevis fra en egen eksamen. Begrunnelsen var som følger: «Kommisjonen anser besvarelsen som meget god, og har derfor vurdert til karakteren B. Det mangler allikevel noe faglig, som gjør at besvarelsen ikke vurderes til et sterkere resultat.»
Hvordan skal man kunne forvente at studenter utvikler seg faglig, og ikke minst begrunner en klage, når begrunnelsen man får fra universitetet er så vag?
Gjennom 13 år som elev, og gjennom pedagogiske og didaktiske emner i lektorstudiet, har budskapet vært at vurdering er mer enn bare en tall- eller bokstavkarakter, og at det er tilbakemeldingen som faktisk stimulerer til læring. Fokuset bør ligge på begrunnelsen, og ikke på karakteren – når studenten får karakteren, og når de skal levere en eventuell klage.
Jeg er likevel langt på vei enig med Kanck-Jørgensen. Studenter bør gjøre sin plikt å begrunne klagene sine. Dette må imidlertid skje på to premisser: for det første må begrunnelsen for karakteren komme samtidig med selve bokstavkarakteren, og for det andre må begrunnelsene være spesifikke nok til at studentene forstår hvilke vurderinger kommisjonen har gjort.
For først når universitetene gjør sin plikt, kan de kreve at studentene også gjør den. Først da kan begge parter kreve sin rett.
Nyeste artikler
Utsetter innføring av nytt nasjonalt vitenarkiv — igjen
Satte ny doktorgradsrekord i vår
Ingen andre har skrive avhandling om dette emnet
Nekter å sende ankesaker videre til det nasjonale granskningsutvalget
Ujevn film om Gunnar Sønstebys krigsinnsats
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet