UNDERSØKELSE
Halvparten av studentene bruker KI ukentlig. — Mye cowboy
Halvparten av studentene bruker kunstig intelligens ukentlig eller oftere. Men oppfølgingen er ikke god nok, mener KI-professor og NSO.
20 prosent av studentene bruker kunstig intelligens (KI) daglig, og 32 prosent bruker det ukentlig i forbindelse med studiene. Det kommer fram i en meningsmåling som Sentio har utført på vegne av Khrono og Norsk studentorganisasjon (NSO).
Det er kun 11 prosent som aldri bruker kunstig intelligens i studiene.
— Disse tallene viser at den nye teknologien er kommet for å bli. Vi bruker aktivt kunstig intelligens i læring og til å tilegne oss kunnskapen vi trenger, sier Sigve Næss Røtvold, leder i NSO, til Khrono.
I en tilsvarende undersøkelse fra 2023 oppga kun 6 prosent at de brukte KI daglig, og 21 prosent ukentlig. Hele 35 prosent brukte aldri kunstig intelligens i studiene for to år siden.
— Det er ikke overraskende at færre og færre aldri har brukt KI i studiene. Det er verktøy som åpenbart kommer inn i alle deler av akademia, inkludert for studenter, sier KI-professor Morten Goodwin ved Universitetet i Agder, til Khrono.
Han tenker det kan være både positivt og negativt at KI-bruken øker blant studenter.
— I utgangspunktet er det positivt at studenter lærer seg å bruke en teknologi som de antakeligvis vil bruke i resten av arbeidslivet. Det fordrer jo at man bruker det riktig. Bruker de KI uten å fortelle det til underviser, eller skriver masteroppgaven uten å tenke selv, så er det negativt, sier Goodwin.
19 prosent oppgir i undersøkelsen at de bruker ChatGPT eller lignende språkmodeller i forbindelse med studiene månedlig.
— Mye cowboy
KI-professoren syns det er varierende hvordan faglærere forholder seg til kunstig intelligens i undervisningen.
— Det er mye cowboy. Det er ingen faste retningslinjer nasjonalt i Norge. Selv om det finnes overordnede retningslinjer, er det stort sett opp til hvert enkelt. Noen syns KI er nyttig og bra, slik som meg, og andre tenker nærmest at dette er fandens verk, sier Goodwin.
Da blir det terningspill for studentene om de får opplæring i KI i studietiden eller ikke. Det vil skape store forskjeller på de uteksaminerte kandidatene, mener Goodwin.
— Jeg er veldig glad for at professorer og andre i akademia har frihet til å velge selv, men generelle retningslinjer som gjaldt for alle institusjonene hadde vært positivt for alle studentene, sier KI-professoren som i vinter lagde en KI-skole i Khrono for ansatte i akademia.
Han har tidligere tatt til orde for at langt flere fag bør tillate bruk av KI på eksamen.
Kjøre bil uten lappen
Også NSO-lederen mener opplæringen i KI må bli bedre.
I Studiebarometeret sa nærmere halvparten av de spurte studentene at de ikke får godt nok opplæring i bruk av KI. Den gang uttalte NSO at å bruke KI uten tilstrekkelig opplæring var som å kjøre bil uten lappen.
— NSO er tydelige på at vi må få opplæring i bruk av de nye teknologiske hjelpemidlene som kommer, så vi vet hvordan vi bruker det og får høyest mulig læringsutbytte.
Goodwin mener det er rart at det blir opp til hver enkelt student å lære seg kunstig intelligens.
— Vi tenker på denne teknologien som viktig, da er det rart at studentene skal finne ut av dette på egen hånd. Det blir ikke godt nok fulgt opp.

Nylige artikler
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen
På tide å lette på trykket, mener UiS-ansatte
Federica Mogherini sier opp som rektor etter korrupsjonsanklagene
Hva venter vi på?
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
Føler seg avskiltet etter søknad om merittering
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Rektor Mogherini arrestert etter korrupsjonsanklager