UNDERSØKELSE

Halvparten av studentene  bruker KI ukentlig. — Mye cowboy

Halvparten av studentene bruker kunstig intelligens ukentlig eller oftere. Men oppfølgingen er ikke god nok, mener KI-professor og NSO. 

KI-professor Morten Goodwin på Universitetet i Agder mener studentene må få bedre opplæring i kunstig intelligens.
Publisert

FAKTA

Om undersøkelsen

  • Spørreundersøkelsen er gjennomført blant et utvalg på 1007 studenter i Norge i alderen 18 år og eldre, som er trukket blant deltakerne i et webpanel. Webpanelet består av mange tusen nordmenn som har sagt seg villig til å svare på undersøkelser gjennom året.
  • Datainnsamlingen ble gjennomført fra 21. mai til 16. juni 2025. 
  • Resultatene er vektet etter kjønn og alder blant studenter.
  • Med et utvalg på 1007 personer varierer feilmarginene fra 1,9 prosentpoeng ved en 10/90-fordeling til 3,1 prosentpoeng ved en 50/50-fordeling.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Sentio Research på vegne av Norsk studentorganisasjon (NSO) og Khrono.

20 prosent av studentene bruker kunstig intelligens (KI) daglig, og 32 prosent bruker det ukentlig i forbindelse med studiene. Det kommer fram i en meningsmåling som Sentio har utført på vegne av Khrono og Norsk studentorganisasjon (NSO).

Det er kun 11 prosent som aldri bruker kunstig intelligens i studiene. 

— Disse tallene viser at den nye teknologien er kommet for å bli. Vi bruker aktivt kunstig intelligens i læring og til å tilegne oss kunnskapen vi trenger, sier Sigve Næss Røtvold, leder i NSO, til Khrono. 

I en tilsvarende undersøkelse fra 2023 oppga kun 6 prosent at de brukte KI daglig, og 21 prosent ukentlig. Hele 35 prosent brukte aldri kunstig intelligens i studiene for to år siden.

— Det er ikke overraskende at færre og færre aldri har brukt KI i studiene. Det er verktøy som åpenbart kommer inn i alle deler av akademia, inkludert for studenter, sier KI-professor Morten Goodwin ved Universitetet i Agder, til Khrono. 

Han tenker det kan være både positivt og negativt at KI-bruken øker blant studenter.

— I utgangspunktet er det positivt at studenter lærer seg å bruke en teknologi som de antakeligvis vil bruke i resten av arbeidslivet. Det fordrer jo at man bruker det riktig. Bruker de KI uten å fortelle det til underviser, eller skriver masteroppgaven uten å tenke selv, så er det negativt, sier Goodwin. 

19 prosent oppgir i undersøkelsen at de bruker ChatGPT eller lignende språkmodeller i forbindelse med studiene månedlig. 

— Mye cowboy

KI-professoren syns det er varierende hvordan faglærere forholder seg til kunstig intelligens i undervisningen.

— Det er mye cowboy. Det er ingen faste retningslinjer nasjonalt i Norge. Selv om det finnes overordnede retningslinjer, er det stort sett opp til hvert enkelt. Noen syns KI er nyttig og bra, slik som meg, og andre tenker nærmest at dette er fandens verk, sier Goodwin.

Da blir det terningspill for studentene om de får opplæring i KI i studietiden eller ikke. Det vil skape store forskjeller på de uteksaminerte kandidatene, mener Goodwin. 

— Jeg er veldig glad for at professorer og andre i akademia har frihet til å velge selv, men generelle retningslinjer som gjaldt for alle institusjonene hadde vært positivt for alle studentene, sier KI-professoren som i vinter lagde en KI-skole i Khrono for ansatte i akademia

Han har tidligere tatt til orde for at langt flere fag bør tillate bruk av KI på eksamen.

Portrett av ung mann.
NSO-leder Sigve Næss Røtvold vil ha bedre opplæring i KI-verktøy for studenter.

Kjøre bil uten lappen

Også NSO-lederen mener opplæringen i KI må bli bedre. 

I Studiebarometeret sa nærmere halvparten av de spurte studentene at de ikke får godt nok opplæring i bruk av KI. Den gang uttalte NSO at å bruke KI uten tilstrekkelig opplæring var som å kjøre bil uten lappen. 

— NSO er tydelige på at vi må få opplæring i bruk av de nye teknologiske hjelpemidlene som kommer, så vi vet hvordan vi bruker det og får høyest mulig læringsutbytte. 

Goodwin mener det er rart at det blir opp til hver enkelt student å lære seg kunstig intelligens.

— Vi tenker på denne teknologien som viktig, da er det rart at studentene skal finne ut av dette på egen hånd. Det blir ikke godt nok fulgt opp.

Powered by Labrador CMS