Debatt ● Rasmus Jørgensen, Siri Broch Johansen, Hooman Sharifi og Per Ananiassen
La Akademi for scenekunst få fortsette
Vi ser med stor bekymring på forslaget om å legge ned Akademi for scenekunst, og oppfordrer Høgskolen i Østfold å beholde studietilbudet.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Akademi for scenekunst er en pådriver for nyskaping, eksperimentvilje og kunstnerisk mot i faget. I sine over 30 år har de utdannet kunstnere som har beriket det norske scenekunstlandskapet, og mange av dem har markert seg som viktige stemmer innen både teater, dans og scenografi. Studiet tiltrekker seg talentfulle studenter fra hele landet, og fra hele verden.
Vi trenger ulike utdanningsinstitusjoner. Akademi for scenekunst kjenner det norske landskapet og de spesifikke behovene som finnes innenfor scenekunstfeltet. Denne innsikten er avgjørende for at vi fortsatt skal kunne skape scenekunst som både engasjerer og utfordrer vårt publikum. De er i tillegg den eneste scenekunstutdanningen i landet som tilbyr spesialisering innen scenografi på bachelornivå.
Akademi for scenekunst har en unik rolle som utdanningsinstitusjon i norsk scenekunst. Akademiet representerer viljen til å fornye en kunstart, og bidrar til det frie feltet og institusjonenes vilje og evne til å dyrke nettopp det nyskapende og eksperimentelle.
Det gir en fornyelse av hele scenekunstfeltet i Norge.
Akademi for scenekunst ved Høgskolen i Østfold har i mange år vært en bauta i utviklingen av den moderne scenekunsten i Norge. Det er derfor grunnleggende for norsk scenekunst at de får fortsette sitt viktige arbeid med å utdanne nye, kritisk tenkende og risikovillige scenekunstnere.
Nylige artikler
Oi! Universiteter med eierskap i 79 selskaper
NTNU må trekke en tydelig linje mot våpen- og flerbrukssamarbeid
Mer forskningsmidler fra stiftelser og fond? Slik kan det gjøres.
66 tilsette sagt opp ved Københavns universitet
Gir regjeringa skylden for dårlig norsk på studier
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Artikkel om vindskala mest lest i 2025. SNL-sjefen er flau over nummer to på lista
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene