uit Norges arktiske universitet

Må endre kursen på forsknings­toktet: — Mange er skuffet

Statsraad Lehmkuhl har besluttet å ikke gjennomføre den planlagte seilasen gjennom Nordvestpassasjen.

Statsraad Lehmkuhl befinner seg for tiden i Baffin Bay, nær Grønland. På dette bildet fra slutten av juli er skipet på vei til Nuuk på Grønland.
Publisert

Som følge av isforholdene er Statsraad Lehmkuhl nødt til å legge om kursen sin, som de har brukt over to og et halvt år på å planlegge.

Det skriver Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl i en pressemelding.

Som Khrono tidligere har skrevet, deltar 13 forskere og 57 studenter, de aller fleste med tilhørighet til UiT Norges arktiske universitet, på det omfattende forskningstoktet.

Det er studiekurset Arctic Future Pathfinders som er utgangspunktet for UiTs deltagelse på forskningstoktet. Kurset gir 10 studiepoeng, er rettet mot masterstudenter og doktorgradskandidater og har som mål å trene studenter og unge akademikere til å bli polarforskere.

30 millioner kroner

Det totale kostnadsbudsjettet for Framtidas stifinnere i Arktis er på omtrent 30 millioner kroner.

I en e-post informerer kommunikasjonsrådgiver Kjetil Rydland at det i beløpet blant annet inngår 10 millioner kroner for leie av Statsraad Lehmkuhl samt lønn til UiT-ansatte som deltar på seilasen.

— Økonomiske bidrag fra andre deltagende utdanningsinstitusjoner og samarbeidsorganisasjoner og usikkerhet knyttet til uforutsette utgifter gjør at UiT forventer en samlet kostnad på cirka kr 8 millioner kroner, skriver Rydland i e-posten til Khrono.

Nå har Statsraad Lehmkuhl altså konkludert med at den opprinnelige seilingsruten gjennom Nordvestpassasjen ikke lar seg gjennomføre.

— Allerede i planleggingsfasen var vi klar over risikoen, og at isforholdene ville være avgjørende for om seilasen kunne gjennomføres, sier ekspedisjonsleder for One Ocean Expedition og direktør for Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl, Haakon Vatle, i en pressemelding.

— Naturen rår

Direktøren uttaler videre at det aldri har vært aktuelt å gå på kompromiss med sikkerheten, spesielt ikke i arktiske farvann.

— Selvfølgelig er mange skuffet, men det er naturen som rår. Vi har vært forberedt på at vi kunne måtte endre ruten, og har på kort tid fått alternative løsninger klare, sier Vatle.

Selv om iskartene for store deler av ruten har sett lovende ut, viser ferske data at de kommende isforholdene vil kunne overstige det skipet er sertifisert for. Dette gjelder særlig i den vestlige delen av Arktis i Canada, der issmeltingen har kommet senere enn normalt og usikkerheten om utviklingen de neste ukene er stor.

Prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Jørgen Berge, er hovedansvarlig for studentkurset om bord på skuten.

— Endringen av kursen vil ha implikasjoner for det planlagte kurset og forskningstoktet. Akkurat hvordan det påvirkes er noe vi vil jobbe med over de kommende dagene og ukene, men vi vil alltid prioritere studentenes sikkerhet og læring og vil derfor sørge for at studentene får mulighet til å gjennomføre det påbegynte kurset under de nye rådende betingelsene. Situasjonen viser hvor uforutsigbart Arktis kan være, og at naturen alltid har det siste ordet, sier Berge.

Seiler sørover

I samråd med UiT Norges arktiske universitet settes kursen nå sørover, slik at skipet kan rekke flest mulig av sine forpliktelser på vestkysten av USA.

Nå er planen at Statsraad Lehmkuhl ankommer Bermuda på samme tidspunkt som det opprinnelig var planlagt anløp i Cambridge Bay 29. august.

Derfra seiler skipet gjennom Panamakanalen til Los Angeles, og videre med ankomst til Vancouver som planlagt i midten av oktober 2025.

Powered by Labrador CMS