Ein litt småkjøleg, grå dag i Oslo, ein av
dei første timane på Noregs musikkhøgskole. Masha lurer på om ho burde ha kome
med ei løgn.
Hausten 2022 var folk i Noreg og andre
land blitt kjende med namn på ukrainske byar og stader dei før aldri hadde
høyrt om. Mariupol. Kharkiv. Zaporizjzja. Butsja. Dei daglege rapportane var
alt i ferd med å bli ein vane. Russiske
rakettar, dronar, massegraver. Unge, eldre, barn, gravide. Drepne. Massakrerte.
På flukt.
Masha hadde kika på ein app dei hadde på
skulen, nyfiken på dei andre ho kom til å møte i første time i samspelklassen,
der studentar frå ulike trinn med ulike instrument, og frå ulike land, spelar
saman. Dei fleste der hadde alt studert eit år, namna var framande. Eit par av dei hadde
slaviske-klingande etternamn.
Kunne det vere nokon ho kunne bli
venner med?
Så sa læraren at dei skulle presentere seg, slik at dei kunne bli kjende med kvarandre og med dei nye. «Eg er frå
Russland», sa Masha. «Eg er frå Ukraina», sa ho andre.
I Mesopotamia for fire tusen år sidan spelte dei harpe. I det gamle Egypt spelte dei harpe. I Det gamle testamentet spelte dei harpe. Masha spelar harpe.Ketil Blom Haugstulen
Masha kjende at ho ville fordampe, falle
gjennom golvet og forsvinne. Tanken på kva jenta frå Ukraina kunne føle og
tenke om henne, «Masha frå Russland». Ho kjende tårene presse på, og det var
heilt feil. Det var ikkje jenta frå Russland, representanten for okkupanten, som skulle ha det vondt. Skamma
festa seg som ein krok i magen.
— Vi sa ingenting, men såg på kvarandre,
som to små ulvar som var veldig redde for kvarandre, fortel Masha.
Ho sit ytst på sofaen på studenthybelen i
Pilestredet. Ho har ei hand strekt mot kosedyrfamilien. Flyttar litt rundt på
ein rosa gris.
Heilt til desember gjekk ho med denne
kroken i magen.
— Då klarte eg ikkje meir. Eg sende henne
ei melding, skreiv at eg er imot krigen. «Kan vi snakke saman»?
Samanhengen
Sommaren
2024. Masha — eller Maria Bubnova, som er det fulle namnet hennar — plasserer
ein bunke konsertprogram ved inngangen. Det er eit program som kunne gitt henne
fengselsstraff heime i Russland.
Scenen
er eit rom på Nobels Fredssenter i Oslo, Nelson Mandela-rommet. Om ein time er
det eksamenskonsert.
Stolar blir plasserte ut i rommet, for dei
som måtte dukke opp. Det blir helst venner, medstudentar, sensoren, og
professoren, Mashas mentor. Og kanskje ein og annan turist, lokka av banneret
som er trekt opp langs den staselege fasaden på Fredssenteret. «Peace is
power», står det, ein reklame for Yoko Ono-utstillinga i etasjen over.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Kan ei russisk jente spele ukrainsk musikk på eit fredssenter i Noreg?
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
«Peace at work». Han hjelper med å rigge instrumentet. Og fortel at mor hans var harpist i operaen i 25 år, etter at ho flykta til Noreg frå Ungarn.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Samspelet før solokonserten
Masha stemmer harpa
med absolutt gehør, streng for streng. Ho er kledd i
dongeribukse, fargerik t-skjorte og lilla hårband. Bak øyret har ho ei ny
tatovering.
Ein medarbeidar frå fredssenteret har med påfallande omsorg og interesse hjelpt til med å løfte den monumentale
konsertharpa på plass. Andreas, heiter han. Han voks opp under ei harpe,
forklarer han, og stavar etternamnet: Berczelly. I 1956, før han blei fødd, flykta mor hans frå
den sovjetiske okkupasjonen i Ungarn og kom til Noreg. Her blei ho soloharpist
i Den Norske Opera i tjuefem år.
Merkeleg korleis samanhengar blir til, ein
fellesskap forma.
Nelson Mandela. Andreas. Yoko Ono. Masha.
Sonen til den ungarske harpisten hentar
opp ei fil frå laptopen og projiserer konsertplakaten i stort format bak
scenen.
ANTIKRIG-KONSERT. Stop war. Maria Bubnova.
Når tidspunktet for konserten nærmar seg,
skiftar ho til svart bukse og bluse med korte armar. Kjærasten varmar hendene hennar.
Sovjetharpa
Masha hugsar godt første gong ho såg ei
harpe.
— Ei sånn der Sovjet-harpe. Ikkje noko
spesielt, ikkje noko gull eller dekorasjonar på. Men eg blei veldig fascinert.
Eg var kanskje ein meter høg, harpa to.
Masha voks opp i Moskva, der foreldra og
besteforeldra på begge sider kjem ifrå. Ingen bestemte at ho skulle spele noko
instrument. Der er ingen musikarar i familien. Men at Masha var ei oppvakt jente,
og kom til å bli «noko», var klart. Fransklærar
kanskje, slik som mormor?
Med ei russisk blanding av kjærleik og
disiplin sørga bestemora for at barnebarnet tidleg lærte seg fransk,
naturlegvis utan å ane at dette i framtida skulle føre Masha til å lære seg
norsk. Pussig korleis samanhengar blir til.
Mor, bestemor, bestefar og bestevenninne frå Moskva i glas og ramme i Oslo.Ketil Blom Haugstulen
Etter at foreldra skilde lag, og faren
starta ein annan familie, vart det mor, mormor og morfar som blei dei næraste
for Masha. Mor, som fekk den same franskopplæringa då ho var barn, jobbar no
med IT i eit internasjonalt selskap. Mor har ein «excel-hjerne», ifølgje Masha,
og er sikker på at ho ikkje har arva den eigenskapen.
Men ambisjonane har dei til felles.
Masha gjekk ikkje i barnehage, i staden
vart ho nokre dagar i veka sendt på ein kulturskule for dei minste. Der dreiv dei
eigentleg med teater. Men dei hadde også nokre små xylofonar som ungane fekk
spele på. Læraren la snart merke til Masha: Denne jenta har øyre, ho er
musikalsk. Masha må få ordentleg musikkundervisning. Dermed kom ho inn i
kulturskulen, russisk versjon, seks år gammal.
No såg mor for seg at dottera skulle lære
å spele gitar, for gitar er eit både fint og praktisk instrument. Men gitar
hadde dei ikkje. Dei hadde derimot ei ledig harpe.
I kulturskulen var ho fram til harpelæraren
fann ut at nei, denne jenta har for høgt nivå. Ho måtte søke på den
«ordentlege» musikkskulen, ein institusjon i Moskva der talentfulle unge kan
kombinere skulefag med musikk. Eit slags russisk versjon av Barratt Due
musikkinstitutt.
Masha kom utan problem gjennom
prøvespelet, gehør- og teoriprøver. Då var ho åtte.
— Eg måtte synge nokre tonar som vart
spelt til meg på eit piano. Sånne enkle oppgåver. Men det kjendest som ein
kjempeeksamen den gongen, er slik ho hugsar det.
Fram til ho var atten gjekk ho på denne
skulen, heile tida med den same harpelæraren.
— Det berre blei sånn. Det var ikkje eg
som valde harpa. Livet valde harpa for meg.
Teddyen
Saman med seg i sofaen på hybelen i
Pilestredet har Masha ein liten familie med kosedyr. Ein blid teddy. Ein
kraftig katt, som Masha innrømmer at ho held rundt når ho er åleine om nettene.
Ein liten gris, som eigentleg skulle bli sjiraff.
Masha er to tusen kilometer unna heimlandet ho ikkje kan reise tilbake til. Ho saknar familien og ho saknar katten, gatene og parkane. Men ho trur avstanden er vanskelegast å leve med for mor som framleis bur i Moskva.Ketil Blom Haugstulen
Sjiraffen kom som «lag sjølv-pakke», men
Masha las ikkje oppskrifta. Han enda opp som ein rosa gris, forbløffande lik Pyatachok,
Russlands svar på Nasse Nøff.
Bamsen heiter Nura, og har vore Mashas
fast følgesvenn sidan ho var to år gammal.
— Ho blei einsam heime i Moskva, så mor
sende henne i posten til Oslo.
Masha hadde vore i Noreg før. Første gong var på tur med
mor til Voksenåsen sommerakademi, ein sommarskule for talentfulle unge
musikarar i alderen 18 til 28 år. Masha
var 12.
Året før hadde ho møtt ein av lærarane i
Frankrike.
Dei neste to-tre somrane kom ho tilbake,
og i 2019 reiste ho åleine.
Ho hugsar at det var varmt, grønt og sol
frå skyfri himmel. I pausane på Voksenåsen, på toppen av Holmenkollen, gjekk ho
ut i skogen og plukka blåbær.
— Eg hugsar eg syntest det var rart at
det var så mykje blåbær der, og at ingen plukka dei. Skogen var framand og
likna ikkje på russisk skog. Men eg hugsar ei kjensle av at dette likevel kunne
ha vore heime.
Kantane i den russiske aksenten er blitt
slipte ned, erstatta av klangen av Langesund. Der kjem kjærasten ifrå, Åsmund. Han
er også ein talentfull student på Musikkhøgskolen, ein slagverkar fostra opp i
skulekorps, og som no spesialiserer seg i tradisjonsmusikk og gamle trommeslåttar
frå Sørvestlandet.
Det tok ikkje så lang tid å få fart på
norsken. Internasjonale forskarar og akademikarar som kjem til Noreg skal kunne
relativt avansert norsk på såkalla B2-nivå innan tre år. Masha brukte halvtanna
år, heime i Russland, før ho tok eksamen i Noreg.
Masha frå Moskva og Åsmund frå Langesund vandrar saman no. Den første daten var ein lang, lang tur i Frognerparken der Masha snakka og Åsmund lytta.Ketil Blom Haugstulen
Den første daten gjekk føre seg i ei kunstnarisk ramme med eksistensielle under- eller kanskje overtonar.
— Vi gjekk tur i Vigelandsparken, sikkert
i sånn tre timar. Og i løpet av dei tre timane var det berre eg som prata.
Heile tida! Han berre lytta. Oh my god! Eg trudde eg var så god i
norsk.
Mashas monolog var musikk meir enn søt
nok.
Tre månader seinare fekk ho ei
humoristisk bok om dei merkelege nordmennene i gåve frå Åsmund, som no var
kjærasten, og inviterte henne til å feire jul med familien sin i Telemark.
Invasjonen
Moskva, 24. februar 2022.
— Eg vakna halv sju, som eg stort sett
alltid gjer.
Masha trur eigenskapen kjem frå det eigenarta russiske blandingsforholdet mellom omsorg og disiplin, som ho fekk inn så
tidleg.
— Og eg veit at det ikkje er så bra,
altså, men det første eg gjer om morgonen er å ta opp mobilen.
Ho skrolla gjennom Instagram og Telegram, og
der var det overalt.
специальная операция.
Spesialoperasjon.
— Eg tenkte først berre, «hæ»? Spesial
kva for noko?
Masha trengde ikkje lese så mykje vidare
før det blei tydelegare kva den såkalla operasjonen i Ukraina gjekk ut på.
Utover dagen begynte ho kjenne seg dårleg.
Hylle mot Putins homohat på studenthybel. Bildet er laga av den russiske kunstnaren og aktivisten Yana Tarakanova, som i dag lever i eksil.Ketil Blom Haugstulen
— Dess meir eg las om det, dess verre
blei det. Eg tenkte på kva mor måtte tenke. Korleis skulle det gå med dottera
hennar, med meg, no?
Då Masha var elleve, hadde mor brukt franskkunnskapane
sine og søkt om å få henne inn
på ein sommarskule i Frankrike, eit eksklusivt talentkurs hos ein av dei
mest ettertrakta pedagogane. Ein stad i Alpane møtte ho for første gong
professoren, Isabelle Perrin.
Året etter flytta Perrin til Noreg.
Om somrane heldt ho sommarkurs på Voksenåsen
Og no, ni år etterpå, var alt klart. Masha var akkurat
komen inn, det store målet var nådd, ho skulle studere på Musikkhøgskolen i
Noreg. Perrin venta på
Majorstuen.
Og
så sende Putin stridsvognene sine inn i
Ukraina.
— Eg gjekk på apoteket og kjøpte
angstdempande tablettar, dei kan kjøpast utan resept i Russland. Snart følte eg
ingenting. Slik gjekk den første veka.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Ein tennisracket fungerer som hybelharpe til styrketrening for fingrane.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Harpistar må vere hardhuda.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Masha liker å trene, og er ikkje framand for å hente fram litt russisk disiplin på morgonkvisten.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Å kunne stå på eigne bein, finne balansen, halde seg oppreist.
Etter
at «spesialoperasjonen» raskt gjekk over til daglege
rakettangrep mot bustadblokker, ein fullskala angrepskrig, sa norske
styresmakter «nei»: ingen russiske borgarar fekk kome. Ikkje ein gong ei
jente frå Moskva som spelar harpe.
Den neste tida gjorde hjelparar på
musikkhøgskolen ein iherdig innsats for å få det norske utlendingsbyråkratiet
til å likevel gjere eit unntak. Det var trass alt ikkje ein atten år gammal
harpist som hadde starta denne krigen.
Psykoanalytikaren
Med knapp margin, rett før studiestart, sa
Noreg ja.
Og no, kva føler ho no, der ho sit og
fortel om dei siste par åra i Noreg, på studenthybelen i Pilestredet?
— Kanskje eg ikkje veit kva eg føler. Eg
veit ikkje korleis eg skal forklare det, seier Masha.
Hybelen, som ho deler med kjærasten, har
plass til ein sofa, ei seng, kjøkkenbenk. På kjøkkenbenken har ho russisk te. Ei
bokhylle, som ein gong har stått hos Åsmunds slekt på Sørvestlandet, er
dekorert med klistremerke. «Tipp Rikstoto». Obelix. «KFUK KFUM OVER ALLE
GRENSER. Eit gult merke frå det som kan ha vore Kristeleg folkepartis valkamp ein
gong på 1980-talet, nokre år før Sovjetunionen vart oppløyst.
I hylla har Masha plassert ei fargerik,
satirisk teikning av ein russisk eksilkunstnar, Yana Tarakanova, som gjer narr
av Putins hat mot homofile.
— Eg føler skam. Skam for at eg er så
heldig å få vere her, seier Masha.
Allereie då ho var ti år gammal visste Masha at ho ville til Oslo for å studere. Bildet er frå T-banen på veg til konsert på Nobels fredssenter.Ketil Blom Haugstulen
Då november kom, den andre hausten, blei
det mørkt, ikkje berre ute, men også inni Masha. Snøfnugga fall lett frå
himmelen, før dei samla troppane til det tabloidane kallar snøkaos, og alt vart
kvitt utanfor hybelvindauga.
Langt borte frå mor og familien, frå
katten sin (den levande). Borte frå rommet sitt, gata, lydane, fargane,
luktene, borte frå mor, mormor og morfar.
— Eg følte meg sånn … dårleg. Einsam.
Trist.
Det var på denne tida teddyen, Nura, kom i posten.
I tillegg spora mor opp ein russisk
psykoanalytikar. Psykoanalytikaren var snill, men direkte. Ærleg, rett på sak,
effektiv, litt som Masha meiner at ho er. Masha har fått meir tru psykoanalytikarar.
Ikkje eit vondt ord om psykologar, det blir berre litt for mykje tomprat, dei
blir liksom for «pusete» for henne.
Psykoanalytikaren har
hjelpt Masha til å skru på lyset igjen.
Mentoren
Allereie i 2013 visste Masha kvar ho ville
når ho berre blei stor nok. Det var same året som Isabelle Perrin, læraren ho
hadde møtt på ein sommarskule i dei franske Alpane, vart tilsett som den første
professoren i harpe ved Noregs musikkhøgskole i Oslo.
Litt spontant, før jul i 2009, kilt inn i eit hektisk liv med solistoppdrag og undervisning, hadde Perrin bestilt ein tur med hurtigruta for seg og den aldrande mor si, sørover frå Kirkenes
Hurtigruteturen skulle vise seg å bli ein
fiasko.
Noregs einaste professor i harpe, Isabelle Perrin, har ei lang internasjonal karriere bak seg som orkestermusikar og solist. No har ho lagt solistkarrieren bak seg og blitt pedagog på fulltid. Undervisniningstimane med Masha føregår på fransk.Ketil Blom Haugstulen
— Ikkje det luraste å reise i desember,
kanskje. Vi såg ikkje noko som helst. Ikkje ein gong nordlys.
Men det er merkeleg korleis ting som
hender, eller ikkje hender, brått får samanhengar til å oppstå.
Før flyturen til Kirkenes hadde dei ei overnatting på Gardermoen. Dei drog inn til byen, besøkte Nobels Fredssenter,
gjekk på ein restaurant for å få seg middag. Dei hamna på Lorry, midt i Oslo,
midt i julebordsesongen. Ein mann på nabojulebordet snudde seg, lurte på om dei
kanskje trengde hjelp til å tolke den norske menyen, og det kunne dei saktens.
— Vi kom i snakk, han var veldig
hyggeleg, fortel ho.
Professor Perrin vrir litt på den roterande
kontorstolen, inne på kontoret der ho tar imot studentane sine. Fem harper. Kaffimaskin. Notar. Bilde på bilde
av studentar på veggen.
Isabelle Perrin drog som 17-¨åring frå heimlandet Frankrike til USA for å studere. I dag er ho Mashas musikalske «mor» og mentor i Noreg.Ketil Blom Haugstulen
— Og den mannen frå Lorry …, seier ho, og tar ein kunstpause.
— … han er mannen min i dag!
Perrin var sytten då ho reiste til New
York der ho studerte på prestisjeskulen Juilliard School of Music. Tilbake i Frankrike fekk ho jobb i orkesteret i Nantes og underviste på konservatoriet. Ho gifta seg, fekk barn. Eit liv.
Så, ein dag, rett etter at ho kom heim frå jobb, sa mannen at han ville gå frå henne.
Samstundes blei stillinga som soloharpist
i det franske nasjonalorkesteret i Paris ledig. Umogleg å tru på, for ei
åleinemor, med full jobb, nesten umogleg. Men ho øvde, som ein gal. Nokre
månader seinare prøvespelte ho.
Eksilet
Etter den første hausten og vinteren i
Noreg måtte Masha starte planlegginga av eksamenskonserten ho skulle halde
andre året på bachelorstudiet. Ho hadde null idear.
Ikkje før ho kom over ein komposisjon av
ein tysk komponist, Paul Hindemith. Sonate for harpe, komponert rett før
utbrotet av den andre verdskrigen.
— Eg likte å spele det. I mine øyre var
stykket fylt av håp.
Så begynte ho å leite etter meir
informasjon om musikken og komponisten, og oppdaga ein mørkare klangbotn.
Der er ti studentar frå åtte nasjonar i harpeklassen på Noregs musikkhøgskole, men ingen norske. Her er Masha flankert av medstudentane Zoja Djordjevic frå Serbia (til venstre) og Isabella Cambini frå Italia.Ketil Blom Haugstulen
Hindemith var tysk, kona jødisk, musikken
nyskapande og eksperimentell. Og Hitler var komen til makta. «Atonal
bråkmakar», var stempelet Joseph Goebbels, propagandaministeren, sette på
Hindemith. I 1937 la nazistane ned forbod mot komposisjonane hans.
I eksil i Sveits
begynte han på sonaten. Den siste satsen er inspirert av eit dikt av
1700-talspoeten Ludwig Christoph Heinrich Hölty. Diktet skildrar ein harpists
død og hans siste ønske: at harpa hans skal få plass bak alteret i katedralen,
der barna leikar utanfor.
Informasjonen samla seg til samanhengar i
Mashas hovud. Hindemith blei gnisten til eit prosjekt: krig og fred, mot krig,
for fred — og ein protest mot Putins Russland.
Som Hindemith var også Masha i eksil no.
Om ho skulle realisere ideen, ville ho
samstundes gjere det umogleg for seg sjølv å reise tilbake til Russland og heim til Moskva. Putin set folk i fengsel for å
kalle ein krig for ein krig.
Men då tanken var tenkt, kjendest det umogleg å ikkje gjennomføre.
Helst ville ho gjennomføre konserten i ei
ramme som understreka bodskapen, og det var då den neste ideen dukka opp.
Skulle ho tore å spørje om å halde konserten på Nobels Fredssenter?
Saknet
— Eg saknar besteforeldra mine. Eg saknar
å klappe katten min. Eg saknar bøkene mine. Eg saknar harpa mi som står heime.
Eg saknar å gå i parken med dei store trea rett ved der eg budde, seier ho.
Masha tenker at familien — mor, mormor,
morfar — er redde for henne, for situasjonen, utan at dei vil seie det høgt.
Men ho er sikker på at dei er stolte over valet ho har tatt, sjølv om det er
eit ope spørsmål om ho i det heile tatt vil få sjå besteforeldra og katten
igjen. Ingen lever evig, og dei kjem neppe til å kunne reise ut av Russland
slik alt ser ut no.
Fridtjof Nansen følgjer med frå veggen når Masha ordnar håret før konsert. Nansen fekk Nobels fredspris i 1922 for innsatsen for den humanitære innsatsen i både Russland og Ukraina etter den første verdskrigen.Ketil Blom Haugstulen
Mor er også låst til Russland, men mest
fordi ho må ta vare på mormor og morfar. To gonger har Masha møtt mor etter at
ho blei student i Noreg, først i Tyrkia, eit såkalla «tredjeland». Sist gong
fekk ho komme på besøk til Oslo.
Då Masha var lita, før alt vart for
farleg, var ho med dei vaksne i demonstrasjonar mot Putin. Ho kjenner seg
dårleg når ho tenker på presset mor hennar og andre lever under i Russland.
— På overflata er alt som før. Dei same
husa, bilane, gatene og menneska. Men på same tid er alt forandra. Mange
støttar jo krigen. Å sjå andre i auga, sitje på t-banen og tenke … Kanskje er
du tilhengar av denne krigen. Kanskje tar din bror eit liv akkurat no. Det er
kvelande å tenke på.
Heimlengsel føler ho ikkje heilt på
lenger, det er ikkje rette ordet. Ho har innstilt seg på det ho skal gjere,
forsona seg, med eksil — og ho vil gjere det som er rett.
— Eg er ikkje ein politikar som seier
«gjer opprør!». Eg er ei jente som spelar harpe og meiner det er gale å
drepe andre menneske.
Møtet
Ute på
parkeringsplassen må taxisjåføren smile i skjegget.
Harpa fyller heile bilen.
Det er ingen liten jobb å «kle på» harpa og gjere henne reiseklar. Åsmund, som er
med som roadie, får detaljerte instruksjonar frå kjærasten.
Han får pressa seg inn i passasjersetet. Masha småjoggar til
t-banestasjonen på Majorstua. Det er ein strålande sommardag i Oslo. I Ukraina er talet på sivile offer tett på ni tusen.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Å pakke ei konsertharpe ...
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
... og trille trygt ned til parkeringsplassen ...
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
... og fylle heile bilen
På vegen ned frå Nationaltheateret
stasjon til Nobels Fredssenter er ho berre endå klarare, endå sikrare, på det ho skal gjere.
Før Masha går på scenen, etter at dei har
sett ut stolar, fått harpa opp på scenen, og sonen av ein ungarsk harpist i
caps og t-skjorte med «Peace at work» på, som heiter Andreas, har projisert
«ANTIKRIG-KONSERT» på veggen, plasserer Masha ei teikning av den russiske
kunstnaren Aleksandra Skotsjilenko ved sidan av bunken med konsertprogram.
Skotsjilenko vart dømd til sju års fengsel
i 2023, etter at ho skifta ut prislappar på ein supermarknad med kritikk mot
krigen.
Åsmunds beigeistra slektningar har tatt turen til Oslo. Masha har blitt tatt varmt i mot av Åsmunds familie. Masha og Åsmund gifta seg i september, etter at Khrono møtte dei.Ketil Blom Haugstulen
Venner, medstudentar, professoren,
turistar, Åsmunds foreldre er på plass i Mandela-rommet på Nobels Fredssenter.
Kanskje
er det ikkje så merkeleg, korleis samanhengar blir til, fellesskap forma.
Ei russisk jente, ei ukrainsk jente.
Medstudenten frå samspelklassen den første
hausten svarte på meldinga frå Masha. Dei møttest nyttårsaftan. Dei var ikkje lenger
«to små ulvar som er redde for kvarandre». Dei prata i timesvis. Dei gav kvarandre ein klem.
Etterpå begynte Masha å gå på
skulen i blå bukse og gul skjorte.
Fridomen
Ho løftar hendene i ei grasiøs rørsle og
legg dei mjukt inntil instrumentet. Masha har ei tatovering av Åsmunds
stjernebilde bak øyret.
Ho har 47 strengar mot Putins krig.
Først spelar ho eit stykke av ein forfølgd
komponist frå 1700-talet, før ein ukrainsk komposisjon frå 1800-talet. Ho held
fram med 1900-talet og Hindemith, han nazistane ville kvitte seg med. Deretter
frå vår eiga tid, John Williams’ kjende suite frå «Born on the Fourth of July»,
Vietnam-filmen med same namn.
Eit par turistar som er komne inn frå
utstillingane på Fredssenteret nikkar anerkjennande.
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Maria BubnovaKetil Blom Haugstulen
Til slutt på programmet har Masha sett opp
sin eigen komposisjon, «Baida».
Baida, forklarer ho til publikum, er ein karakter
frå ukrainsk folklore. Det er dikta mange folkesongar om han, der han
heltemodig står imot invasjonar mot fedrelandet.
— I songen om Baida er han fri, han seier
det han vil om det han vil, og han er ikkje redd, seier Masha, og så spelar
ho.
Árdnaprisen deles ut hvert år til den masteroppgaven ved et av UiT Norges arktiske universitet (UiT) sine masterprogrammer som best omhandler et samisk eller urfolksrelatert tema. Det er i år niende gang prisen deles ut, og i år gikk prisen til Elen Krogh Ravna. Dette melder UiT på egne sider.
Ravnas oppgave i faget urfolksstudier tar for seg Fovsen-aksjonene i 2023, hvor sivil ulydighet ble brukt som måter å vise motstand mot menneskerettighetsbrudd overfor reindriftsdistriktet Fovsen-Njaarke Sijte.
Prisen er på 10.000 kroner.
To andre oppgaver fikk hederlig omtale: Jeanette Olsen Vollstad, for sin masteroppgave i begynneropplæring i norsk og Veronica de Grandis, for sin masteroppgave i urfolksstudier.
Studenter ved Høgskulen på Vestlandet, avdeling Haugesund, er klare for finalen i Sildikon Valley. 30 studenter har brukt de første seks sommerferieukene på å jobbe med reelle problemstillinger fra næringslivet i regionen. Dette melder Radio Haugalandet.
Det er Haugland Vekst som står bak prosjektet, og fredag 25. juli skal prosjektene presenteres for publikum, bedriftsrepresentanter og en fagjury, med kun fem minutter til rådighet per gruppe.
Sit — NTNUs studentsamskipnad, skal i gang med et stort prosjekt for å oppgradere og rehabilitere studentboliger. Det skriver Universitetsavisa. Totalt sju prosjekt skal Sit nå i gang med. Ett av dem er i Ålesund, der 31 studentboliger skal få blant annet nytt teknisk anlegg, nye overflater og nye kjøkken og bad.
Som Khrono har skrevet, er det ventelister til studentboliger flere steder i landet. Noen steder, som i Bergen, kommer det også nye boliger. Bergens Tidende skrev nylig om et nytt prosjekt som gir plass til 170 studenter.
Tidligere i år la Trump fram planer som viste at rundt 1300 ansatte i departementet skulle sies opp. De ble i første omgang permittert fra stillingene sine, og måtte forlate kontorene sine innen få dager.
Ordren ble i slutten av mai avvist av en føderal dommer i Boston, men nå har Høyesterett altså besluttet at presidentordren om å avvikle utdanningsdepartementet likevel kan bli stående, skriver New York Times og flere andre internasjonale medier.
Høyesteretts beslutning representerer en utvidelse av presidentens makt, som lar Trump demontere den indre driften av et departement opprettet av Kongressen.
Ordren er teknisk sett midlertidig, og gjelder kun mens domstolene fortsetter å vurdere lovligheten av Trumps avgjørelse. I praksis kan oppsagte arbeidere som en dommer i Boston hadde beordret gjeninnsatt, nå igjen bli fjernet fra jobbene sine, skriver New York Times.
Nordland Fylkeskommune og Studentinord har inngått en avtale der videregåendeelver kan få plass i studenthybler. Det skriver Bodø Nu.
– Dette er et tiltak for å motvirke frafall og fremme trivsel, sier Lise Henriette Rånes (H), fylkesråd for utbygging og eiendom, i Nordland.
Bodø er byen i Nordland fylke som har flest videregående elever som bor på hybel. I tillegg har de høgest leiepriser.
– Dette tilbudet er hovedsakelig for elever på første trinn på videregående, sier Audun Bjølgerud i Studentinord.
Det er 30 av 1100 hybler som er satt av til elever ved videregående skole.
I år er det rekordmange som har søkt videregående skole i Bodø, på grunn av et stort kull 16-åringen. Samtidig klarer ikke Nord universitet å fylle studentboligene med studenter.
– Vi har færre søkere enn i tidligere år, så det står flere boliger ledig, sier leder for boligutleie i Studentinord, Monica Jotun, til Avisa Nordland.
Siv M. Gamlem, professor ved Høgskulen i Volda, er utnemnd til Honorary Fellow (æresforskar) ved forskingssenteret for vurdering og evaluering (AERC) på Universitetet i Melbourne. Det melder høgskulen på eigne nettsider.
Universitetet i Melbourne er rangert som eit av dei tjue beste i verda i ei fersk rangering (QS World University Rankings).
– Det var både gledeleg og litt overveldande å få vite at eg var tildelt denne æra. Eg er audmjuk og takksam – og svært glad for samarbeidet med dyktige forskarar ved AERC, seier Gamlem.
Professor Gamlem, som til dagleg forskar og underviser ved Institutt for pedagogikk og leier forskingsgruppa Læringsprosessar og vurderingshandlingar på HVO, forskar spesielt på tilbakemelding som fremjar læring, og korleis vurdering kan både støtte og hemje læring i skulen.
Om få uker skytes raketten Heimdall opp fra øyene Tarva utenfor Trøndelag. Dette blir først studentdrevne rakettoppskytning av en avansert rakett fra norsk jord. Det skriver Gauldalsposten.
Hastigheten blir på rundt 1.800 kilometer i timen. Raketten skal 5.500 meter til værs.
– Vi har lenge hatt en drøm om å kunne skyte opp fra norsk jord. Nå ligger alt til rette for at det kan skje, sier Joachim Schmidt, som er leder for NTNU-studentorganisasjonen Propulse, til Nordsec.
Også studenter fra Universitetet i Agder har noe å skyte opp, skriver NRK. De skal skyte opp en satelitt.
Satellitten er utstyrt med sensorer som skal måle akselerasjon, temperatur og luftfuktighet under oppskytingen. Målet er å teste teknologi og samle erfaring før en fremtidig satellitt skal i bane.