Debatt ● Mimmi Kvisvik

Ønsker mer engasjement rundt sosialfag­utdanningene

Fellesorganisasjonen har store forventninger til den varslede profesjonsmeldinga, skriver forbundsleder Mimmi Kvisvik. 

Mimmi Kvisvik i Fellesorganisasjonen (FO) peker på praksis i utdanningene.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Fellesorganisasjonen (FO) har store forventninger til den varslede profesjonsmeldinga. Vi som organiserer barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere ønsker oss større oppmerksomhet og engasjement rundt sosialfagutdanningene og de spesifikke kompetansebidragene fra utdanningsgruppene FO representerer.

Mennesker som trenger hjelp fra velferdsstaten, skal møte kompetente profesjonsutøvere som sikrer og ivaretar deres rettigheter og individuelle behov. Kompetente profesjonsutøvere er en betingelse for velferdstjenestene og skaper trygghet hos de som mottar tjenester, arbeidsgivere, andre yrkesgrupper og i samfunnet ellers. En person med profesjonsutdanning har en sammensetning av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som er nøye gjennomtenkt og faglig forankret. I tillegg er vedkommende funnet skikket til yrket gjennom en løpende skikkethetsvurdering.

Vi ser altfor ofte i stillingsutlysninger til fagstillinger innenfor de sosialfaglige arbeidsfeltene at man etterspør søkere med helse- og sosialfaglig utdanning eller «andre med tilsvarende utdanning på bachelornivå». På den måten åpner man opp for også søkere med rene akademiske fag til stillinger som i utgangspunktet bør være forbeholdt søkere med en profesjonsutdanning. Vi opplever at arbeidsgivere i noen sammenhenger ikke er godt nok kjent med ulike profesjoners kompetanse og derfor heller ikke er tydelig på hvilken kompetanse de etterspør. 

Det er viktig å få fram at profesjonsutdanninger inneholder veiledet praksis og utvikles i samarbeid med — og tilpasset behovene i helse-, sosial- og velferdstjenestene. Utdanningene er avhengig av at det finnes nok praksisplasser med høy kvalitet og vi forventer at meldinga tar tak i utfordringer knytta til praksisdelen av utdanningene. Mange av de som underviser på disse utdanningene har også selv bakgrunn fra profesjonen de underviser i, det er en styrke. Betydningen av undervisningspersonale med aktuell profesjonsbakgrunn må derfor synliggjøres og ivaretas ved ansettelser i undervisnings- og forskerstillinger.

FO har derfor forventninger til at profesjonsmeldinga vil beskrive profesjonene sin særegenhet og kompetanse.

Mimmi Kvisvik

Utdanningene har et stort ansvar i å sørge for at profesjonsutøverne kan faget sitt. Det fordrer høy kvalitet på alle utdanningene i hele landet som oppfyller kompetansekravene i de nasjonale retningslinjene for utdanningene. FOs medlemmer er sosialarbeidere som har kompetanse på å forstå mennesker i lys av samfunnet og miljøet de lever i — den kjernekompetansen er for lite synlig i dag. 

FO har derfor forventninger til at profesjonsmeldinga vil beskrive profesjonene sin særegenhet og kompetanse. Det vil bidra til økt forståelse av de ulike profesjoners kompetanse, hvordan de kan utfylle hverandre og i noen sammenhenger også erstatter hverandre.

For eksempel så beskriver Helsepersonellkommisjonen at det i framtida vil mangle helsepersonell. Mange av de oppgavene de beskriver kan utføres av andre profesjonsgrupper som for eksempel barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere.

Powered by Labrador CMS