Debatt ● Svein Stølen og Rita Elisabeth Hvistendahl

Opptakskravet til PPU må endres

Det er på tide å revurdere kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning, skriver rektor Svein Stølen og dekan Rita Elisabeth Hvistendahl ved Universitetet i Oslo.

Målet med å innføre masterkrav i PPU var å styrke kandidatenes lærerkompetanse. Resultatet er et annet: I fjor uteksaminerte PPU nesten ett tusen færre kandidater enn før masterkravet ble innført, skriver Svein Stølen og Rita Elisabeth Hvistendal.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) har over lang tid rekruttert rundt 2500 lærere og lektorer årlig til ungdomsskolen og videregående skole. I 2019 kom det et nasjonalt krav om at studentene måtte ha fullført en mastergrad for å ta ettårig PPU, og veien til lærerutdanning med PPU ble seksårig.

Siden har tallet på PPU-kandidater falt. I fjor uteksaminerte PPU nesten ett tusen færre kandidater enn før masterkravet ble innført. Flere enn før har undervisningskompetanse i bare ett skolefag, mens skolene trenger lærere som kan undervise i minst to fag. Masterkravet ser også ut til å ha rammet realfagene spesielt hardt. På landsbasis er antall PPU-kandidater med realfag nesten halvert.

Det nasjonale masterkravet til PPU ble innført etter at grunnskolelærerutdanningen ble femårig. Målet har vært å styrke PPU-kandidatenes lærerkompetanse. Resultatet er et annet: Langt færre lærere utdannes, flere har mindre skolerelevant fagbakgrunn enn før, og realfagslærere er blitt sjeldnere.

Det er på tide å revurdere kravet om mastergrad for opptak til PPU. En bachelorgrad med to skolefag og PPU er en god fireårig lærerutdanning som kan bygges på med en mastergrad.

Powered by Labrador CMS