Debatt ● Svein Stølen og Rita Elisabeth Hvistendahl
Opptakskravet til PPU må endres
Det er på tide å revurdere kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning, skriver rektor Svein Stølen og dekan Rita Elisabeth Hvistendahl ved Universitetet i Oslo.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) har over lang tid rekruttert rundt 2500 lærere og lektorer årlig til ungdomsskolen og videregående skole. I 2019 kom det et nasjonalt krav om at studentene måtte ha fullført en mastergrad for å ta ettårig PPU, og veien til lærerutdanning med PPU ble seksårig.
Siden har tallet på PPU-kandidater falt. I fjor uteksaminerte PPU nesten ett tusen færre kandidater enn før masterkravet ble innført. Flere enn før har undervisningskompetanse i bare ett skolefag, mens skolene trenger lærere som kan undervise i minst to fag. Masterkravet ser også ut til å ha rammet realfagene spesielt hardt. På landsbasis er antall PPU-kandidater med realfag nesten halvert.
Det nasjonale masterkravet til PPU ble innført etter at grunnskolelærerutdanningen ble femårig. Målet har vært å styrke PPU-kandidatenes lærerkompetanse. Resultatet er et annet: Langt færre lærere utdannes, flere har mindre skolerelevant fagbakgrunn enn før, og realfagslærere er blitt sjeldnere.
Det er på tide å revurdere kravet om mastergrad for opptak til PPU. En bachelorgrad med to skolefag og PPU er en god fireårig lærerutdanning som kan bygges på med en mastergrad.
Nyeste artikler
Dette er rådene til studenter og forelesere i den kunstige intelligensens tid
Student ble utestengt fra praksis — vant rettssak
Norsk forskning risikerer mindre tilgang til EU-milliarder
Då Mali slo av opptakaren, byrja ungdommane å fortelja
The ECIU University alliance is an emerald UiS forgot
Mest lest
Curt Rice slår alarm om Fulbright: — Programmet kan bryte sammen
Navnet mitt på en artikkel jeg aldri skrev — med data som aldri fantes
Skjerpet sikkerheten etter at mann stalket ansatte og opptrådte truende
Nerdenes hevn: Ble landets raskeste akademikere
Oppdragsgiverne forkastet rapport. Forskerne mener forskningsfriheten er brutt