matematikk
Stryk ble halvert med studenter som lærere
På innføringskurset i matematikk for ingeniørstudenter har andre studenter tatt over store deler av undervisningen. Resultatet er mindre stryk.
På sommerkurset i matematikk for ingeniørstudenter ved Universitetet i Agder har studenter som jobber som læringsassistenter fått store deler av ansvaret for undervisningen. Dette er et innføringskurs for studenter som har studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk fra videregående.
Resultatet er at strykprosenten på det første matematikkemnet på bacheloren ble halvert fra 22 prosent i 2023 til 11 prosent i 2024 for studentene som tok innføringskurset.
Handler om å gi litt slipp
30. juni møtte en ny gruppe ingeniørstudenter opp på sommerens mattekurs ved UiA, med samme opplegg som i fjor. Cirka 130 studenter er ventet å delta.
— Det handler om å gi litt slipp og tørre å overlate ansvar til læringsassistentene, som er veldig flinke studenter som har søkt disse stillingene og fått solid pedagogisk opplæring i forkant, sier dosent Morten Brekke, som er emneansvarlig.
Selv trenger han ikke være på campus, mens læringsassistentene er til stede hver dag fra klokken 8 til 16 for å hjelpe studentene.
Lettere å spørre
— Studentene på kurset føler seg nok mer komfortable med å spørre læringsassistenter, som nylig har vært i samme situasjon selv. Terskelen blir lavere for å spørre, sier Brekke.
I slutten av juni var han og to læringsassistenter på en matematikk-konferanse for ingeniører i Wolfenbüttel i Tyskland i regi av SEFI (European Society for EnigPneering Education). Der presenterte de en artikkel de har skrevet sammen om opplegget og resultatene av matematikkurset.
Brekke holdt dessuten et innlegg om å forelese på bestilling: «Lecture on demand at a bridging mathematics course».
Mer fleksibelt
Tidligere besto innføringskurset i matematikk av tre timer forelesning og tre timer øving hver dag. Omleggingen av kurset fra 2024 innebærer at Brekke har spilt inn videoer om hvert kapittel i læreboken som studentene kan se når det passer, samt at de får digitale prøver underveis. Disse kan de ta inntil fire ganger, og slik få sjansen til å forbedre resultatene sine.
— Noe av tanken er at studentene skal ta mer ansvar for egen læring og lære seg å disponere tiden sin. Med dette opplegget kan de velge selv hva de trenger å lære mer om, for noen kan mye fra før mens andre kan lite.
Tilbakemeldingene fra studentene har vært gode, og emnet fikk 4,2 på en skala til 5 i tilbakemelding i fjor.
— Overgangen til ingeniørfagene ble lettere for disse studentene og da føler jeg at vi har truffet bra, sier Brekke.

Nylige artikler
Student fekk stryk etter bibelske svar om kjønn. Sensor suspendert
Mindre forskningstid hindrer kvinner i å lykkes
En drivkraft i nord har forlatt oss
Anne Husebekk har gått bort
Det amerikanske ekkoet i Helgheim-debatten
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Så mye tjente «kjendisene» i akademia