matematikk
Stryk ble halvert med studenter som lærere
På innføringskurset i matematikk for ingeniørstudenter har andre studenter tatt over store deler av undervisningen. Resultatet er mindre stryk.
På sommerkurset i matematikk for ingeniørstudenter ved Universitetet i Agder har studenter som jobber som læringsassistenter fått store deler av ansvaret for undervisningen. Dette er et innføringskurs for studenter som har studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk fra videregående.
Resultatet er at strykprosenten på det første matematikkemnet på bacheloren ble halvert fra 22 prosent i 2023 til 11 prosent i 2024 for studentene som tok innføringskurset.
Handler om å gi litt slipp
30. juni møtte en ny gruppe ingeniørstudenter opp på sommerens mattekurs ved UiA, med samme opplegg som i fjor. Cirka 130 studenter er ventet å delta.
— Det handler om å gi litt slipp og tørre å overlate ansvar til læringsassistentene, som er veldig flinke studenter som har søkt disse stillingene og fått solid pedagogisk opplæring i forkant, sier dosent Morten Brekke, som er emneansvarlig.
Selv trenger han ikke være på campus, mens læringsassistentene er til stede hver dag fra klokken 8 til 16 for å hjelpe studentene.
Lettere å spørre
— Studentene på kurset føler seg nok mer komfortable med å spørre læringsassistenter, som nylig har vært i samme situasjon selv. Terskelen blir lavere for å spørre, sier Brekke.
I slutten av juni var han og to læringsassistenter på en matematikk-konferanse for ingeniører i Wolfenbüttel i Tyskland i regi av SEFI (European Society for EnigPneering Education). Der presenterte de en artikkel de har skrevet sammen om opplegget og resultatene av matematikkurset.
Brekke holdt dessuten et innlegg om å forelese på bestilling: «Lecture on demand at a bridging mathematics course».
Mer fleksibelt
Tidligere besto innføringskurset i matematikk av tre timer forelesning og tre timer øving hver dag. Omleggingen av kurset fra 2024 innebærer at Brekke har spilt inn videoer om hvert kapittel i læreboken som studentene kan se når det passer, samt at de får digitale prøver underveis. Disse kan de ta inntil fire ganger, og slik få sjansen til å forbedre resultatene sine.
— Noe av tanken er at studentene skal ta mer ansvar for egen læring og lære seg å disponere tiden sin. Med dette opplegget kan de velge selv hva de trenger å lære mer om, for noen kan mye fra før mens andre kan lite.
Tilbakemeldingene fra studentene har vært gode, og emnet fikk 4,2 på en skala til 5 i tilbakemelding i fjor.
— Overgangen til ingeniørfagene ble lettere for disse studentene og da føler jeg at vi har truffet bra, sier Brekke.
