Sykepleie
Studentene krever ny nasjonal eksamen i sykepleie
Det er for mye rom for tolkning i forskriftene som regulerer sykepleierutdanningen, mener Norsk sykepleierforbunds studentleder. De vil nå gå fra en til to nasjonale eksamener for å sikre lik kompetanse.
I dag er det er for store forskjeller mellom de forskjellige institusjonene som tilbyr sykepleierutdanning, og de nasjonale forskriftene kan i for stor grad tolkes, mener Norsk sykepleierforbunds (NSF) studentleder.
Derfor krever NSF Student en nasjonal eksamen for legemiddelregning, legemiddelhåndtering og farmakologi.
— For å sikre lik sluttkompetanse, spesielt i de kritiske emnene som medikamentregning, må vi ha en nasjonal eksamen. Slik samfunnet utvikler seg vil sykepleierne tilbringe mer tid på medisinrom, mer tid ved sykesengen, og som sykepleiere vil vi også være mer alene enn tidligere, sier Henriette Karlsen Brenna, studentleder i forbundet.
— Store variasjoner
Brenna viser til at enkelte institusjoner for eksempel tillater feil på eksamen i medikamentregning, en eksamen der en tradisjonelt enten har hatt alt rett eller strøket. Noen har studieplaner på seks sider, andre på 88.
— Det er regulert i forskrift, men vi ser store variasjoner. Den nasjonale eksamenen i anatomi, fysiologi og biokjemi har vært en stor suksess, og vi mener det vil være en fordel med enda en, sier Brenna.
Hun mener man bør se på ulike typer eksamensformer, men uttrykker en bekymring for at flervalgsoppgaver kan utgjøre majoriteten av oppgavene.
— Flervalgsoppgaver holder ikke for å sikre studenters kompetanse ettersom en potensielt kan gjette seg til en ståkarakter.
Forbundet gjennomførte tidligere i år en undersøkelse om undervisningen i medikamentregning, der bare 54 prosent av de som svarte opplevde at de var forberedt på å håndtere legemidler etter endt utdanning.
En av de som svarte på undersøkelsen svarte at det «føles utrygt å ikke vite om en selv eller medstudenter egentlig kan det man skal, når man er ferdig med studiene.»
— Må bygge på større utredning
Kjetil Sletteng Ulvik, seksjonssjef for nasjonale eksamener i Nokut, ønsker diskusjonen om flere nasjonale eksamener velkommen, men påpeker at det i så fall må være del av en større helhetlig vurdering.
— De nasjonale eksamenene er et viktig virkemiddel for ekstern kvalitetssikring, og vi mener dette bør brukes på utdanningsområder der det er avdekket kvalitetssvikt eller der feil kan få store samfunnskonsekvenser, sier han.
Seksjonssjefen presiserer at det er Kunnskapsdepartementet som bestemmer hvilke emner det skal være en nasjonal deleksamen i.
— På sykepleien er begrunnelsen for de nasjonale deleksamenene behovet for likeverdig og forsvarlige helsetjenester i landet, de store kravene som stilles til helsetjenestene og samfunnskonsekvensene av feil.
Ulvik mener en eventuell endring med flere nasjonale eksamener må være del av en større prosess der det gjøres en helhetlig vurdering både av hvor mange eksamener en skal ha i løpet av de tre årene og hvilke områder av sykepleierstudiene som er mest egnet til nasjonal deleksamen.
— Når det er sagt lytter vi til signalene fra både utdanningsmiljøene og helsesektoren. Til syvende og sist er det departementet som tar beslutningen, og vi mener at en eventuell innføring av flere nasjonale eksamener må bygge på en større utredning der en ser hele utdanningen eller et større utdanningsområde under ett.

Nylige artikler
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen
På tide å lette på trykket, mener UiS-ansatte
Federica Mogherini sier opp som rektor etter korrupsjonsanklagene
Hva venter vi på?
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
Føler seg avskiltet etter søknad om merittering
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Rektor Mogherini arrestert etter korrupsjonsanklager