utdanning

Tullestudier? De finnes ikke, mener ministeren

— Å prioritere er ikke å plukke ut enkeltfag vi ikke liker, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland.

— Å prioritere er ikke å plukke ut enkeltfag vi ikke liker, eller ikke forstår nytten av, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
Publisert

«Har vi ikke litt for mange tullestudier i Norge?» spurte stortingsrepresentant for Høyre, Peter C. Frølich, på Facebook og Linkedin i sommer. Han rettet skytset mot visse fag innenfor den humanistiske fagkretsen. 

Ifølge høyrepolitikeren brukes det enorme summer på studier som ««det er vanskelig å se noen særlig samfunnsmessig verdi av». 

Utspillet har ført til en til dels opphetet debatt gjennom resten av sommeren i Khrono og i andre medier. Forsknings- og høyere utdanningsminister for Arbeiderpartiet, Sigrun Aasland, har sin klare mening om «tullestudier»:

De finnes ikke.

— Mer eller mindre populære

— Jeg vil si at de ikke gjør det. Det finnes mer eller mindre populære fag og studier. Det finnes brede fag og smale fag. Det finnes fag som det er lettere å se den umiddelbare nytteverdien av enn andre fag. De store fagene med mange studenter er jo helt åpenbart prioritert fordi vi vet vi trenger mange av dem. Men vi kan ikke kalle noe for tullestudier, eller plukke ut enkeltfag, sier Aasland til Khrono.

Da, mener hun, forsvinner noe av poenget med rollen universiteter og høgskoler skal ha:

— Selvstendighet, akademisk frihet og kompetanse til å følge med på det som skjer i verden.

Aasland var mandag i Frølichs hjemby, Bergen, for å delta på åpningen av studieåret. Etter den seremonielle delen av programmet besøkte hun de ferske studentene på det nye sivilingeniørstudiet Geofysikk, meteorologi og oseanografi — som ifølge statsråden er «alt annet enn et tullestudium».

— Frølich tok for mye tran

Trolig faller dette faget heller ikke inn under Frølichs tullekategori. I innlegget sitt listet han opp «sosial bærekraft», «kjønn, seksualitet og mangfold», «bærekraft og kultur» og «interkulturelle relasjoner» som eksempler på fag han ikke vil bruke penger på.

De ferske studentene på Geofysikk, meteorologi og oseanografi er ikke tullestudenter, forsikrer Sigrun Aasland (Ap). Mandag møtte hun studentene på studiet det nye studiet som hadde svært høye søkertall.

Aasland er enig med Frølich om én ting — politikerne må prioritere i trange budsjetter, også i utdanningspolitikken.

— Det er en grunn til at jeg er her ved Universitetet i Bergen i dag — jeg vil vi skal bli enda bedre på å løfte realfag, teknologifag og ingeniørfag. Men å prioritere er ikke å plukke ut enkeltfag vi tilfeldigvis ikke liker, eller ikke forstår nytten av.

— Vi politikere har ikke forutsetninger for å vite akkurat hvilke fag som trengs og ikke trengs. Og vi trenger hele bredden og en debatt med respekt for den bredden. Vi skal selvfølgelig prioritere. Men da Frølich kom med utspillet om «tullestudier», må han ha tatt for mye Møllers Tran, sier hun.

Andre aktiviteter

Sigrun Aasland har selv vært student ved Universitetet i Bergen. I møtet med studentene på Realfagbygget, fortalte ministeren at hun brukte vel så mye tid på andre aktiviteter som på selve studiene, særlig studentpolitisk arbeid.

Etter at hun kom til UiB som student i 1997, tok hun fagene sammenlignende politikk, samfunnsøkonomi og sosiologi.

— Tullefag?

— Det får andre bedømme.

Powered by Labrador CMS