tildeling

208 mill. til doktor­grader i næringsliv og offentlig sektor. — Skrekk­blanda fryd

Offentlige virksomheter og private bedrifter får til sammen 208 millioner kroner for å samarbeide med universiteter og høgskoler om doktorgradsprosjekter.

Jan-Eilert Pedersen får midler til en doktorgrad i samarbeid mellom Notodden kommune og Universitetet i Sørøst-Norge.

44 ulike doktorgradsprosjekter i offentlig sektor får til sammen 96 millioner kroner for at ansatte skal forske på utfordringer på sin arbeidsplass. 

— Offentlige tjenester blir bedre og mer effektive når de er kunnskapsbaserte. Nå skal mange ansatte i ulike offentlige virksomheter gå i gang med forskningsprosjekter som skal gi enda bedre tjenester til befolkningen, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap) i en pressemelding.

De ansatte i det offentlige samarbeider med ulike universiteter og høgskoler om prosjektene. NTNU har fått ti tildelinger mens UiO er hakket bak med seks tildelinger, og Universitetet i Bergen har fått fem.

Se faktaboks for alle tildelingene. 

I tillegg får 52 ansatte i næringslivet til sammen 112 millioner kroner til doktorgrad i egen bedrift, såkalt nærings-ph.d. Hele listen kan ses på regjeringens nettside.

Totalt gir Kunnskapsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet 208 millioner kroner til doktorgradsprosjekter. 

— Nærings-ph.d. knytter bedrifter tettere til sterke fagmiljøer. Her får ansatte forske og utvikle nye løsninger for bedriften de jobber i. Slik forskningsbasert utvikling tett på bedriftenes utfordringer trenger vi mer av, sier Aasland.

— Skrekkblanda fryd

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har fått midler til to doktorgrader. En av disse er avansert klinisk sykepleier Jan-Eilert Pedersen, som skal forske på overordnede behandlingsplaner ved sykehjem og heldøgns omsorg. Han skal jobbe 75 prosent med doktorgraden sin fra 2026. 

— Det er kjempehyggelig å få disse midlene. Det er litt skrekkblanda fryd, for jeg har fokusert på å søke midler og nå er det en realitet. Da må jeg rigge meg til det, sier han  til Khrono. 

 Prosjektet hans er et samarbeid mellom USN og Notodden kommune. Doktorgraden er den første kommunen får midler til. 

— Jeg kunne ikke tatt en doktorgrad med vanlig stipendiatlønn, så med disse midlene får jeg muligheten. Det er fantastisk. 

Øker forskningsinnsatsen

Hensikten med doktorgrader i offentlig sektor er å øke forskningsinnsatsen i offentlige virksomheter, og fremme samarbeid mellom akademia og det offentlige. 

Blant prosjektene er et samarbeid mellom NTNU og Trondheim kommune, hvor en ansatt skal finne ut hvordan man kan få ned antall mangelfulle byggesøknader. 

Skatteetaten samarbeider med Universitetet i Bergen (UiB) om et prosjekt som utforsker hvordan kunstig intelligens påvirker folks tillit til skattemyndighetene. 

Blant nærings-ph.d.-ene er det en ansatt i Tine som skal se på hva som er den beste praksisen for vask i produksjon og foredling av merk for bedre produktkvalitet og lavere matsvinn, og en ansatt i Sparebanken Midt-Norge som vil se på verdiskapning og verdifangst fra kunstig intelligens i finans og bank. 

— Norge trenger et næringsliv som forsker mer. Denne ordningen styrker forskning i næringslivet, noe som gir bedriftene et konkurransefortrinn gjennom at det utvikles bedre varer, tjenester og prosesser, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) i en pressemelding. 

FAKTA

Midler til doktorgrad for offentlig ansatte

Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo: 

  • Kunstpraksis som endringsverktøy i lokalsamfunn. En kulturvitenskapelig analyse av skolebesøk på kulturhistoriske/tekniske museum.

Høgskulen på Vestlandet:

  • Intergenerasjonell læring ved Museer: samskaping av nye praksiser [IGMUS]

Universitetet i Innlandet: 

  • Kvalitativ og kvantitativ sammenligning av kort og lang arbeidsrettet rehabiliteringsopphold på arbeidsfaktorer og retur til jobb
  •  Kvalitativ og kvantitativ sammenligning av kort og lang arbeidsrettet rehabiliteringsopphold på arbeidsfaktorer og retur til jobb
  •  Statens barnehus: Hvilke nye praksiser rundt tilrettelagte avhør av barn og unge kan bidra til mer barnevennlige rettsprosesser?
  •  Statens barnehus: Hvilke nye praksiser rundt tilrettelagte avhør av barn og unge kan bidra til mer barnevennlige rettsprosesser?
  • KHIO:

  •  Omnivibrance: Choreographing Rhythmic Futures Through Decolonial Practice

Kristiania: 

  • Responsible deployment of Agentic AI in the Norwegian Public Sector

NMBU: 

  • Genomic characterisation of Nordic Landrace sheep breeds for sustainable management and conservation
  •  Ny naturkunnskap i nye planleggingsprosessar: Kva meirverdiar kan areal- og naturrekneskap og politiske verkstader gi til arealplanlegging?
  • Stans og reversering av naturtap — barrierer og suksesskriterier for omstilling i bygg- og eiendomssektoren
  • Ta i bruk infrastruktur i avløpsnettet for å redusere nitrogen tilført renseanlegget.

NTNU: 

  • Arealeffektiv og samf.øk. lønnsom klimatilpasning, — utvikling av metodikk for beregning av merkostnad ved flerfunksjonelle overvannstiltak
  • Circular products resource efficient production methods and societal roles in transformation and adoption of circular practices in Innlandet
  • Data-driven methods for urban drainage deterioration modelling
  • Den menneskelige faktoren i digital sikkerhet: definisjon, måling og effekt av tiltak
  • Designing the Post-human in the Age of the Anthropocene
  • Effektivisering av byggesøknadsprosessen — hvordan kan man redusere antallet mangelfulle søknader?
  • Humanisme i menneskets tidsalder: et rammeverk for mening og fellesskap.
  • Lek hos barn med funksjonsnedsettelser. — Hva kan lek være?
  • NEVESPRÅK Handlingsbåren kunnskap i tradisjonshåndverk og kunsthåndverk
  • Sikkerhet og Robushet i Kunstig Intelligens

OsloMet: 

  • Fremtidens karriereveiledning: Kan KI og VR styrke arbeidsinkludering?
  • Bridging the gap between accessibility and pedagogy: Universal design of digital teaching materials for students with visual impairments. OsloMet: Fremtidens karriereveiledning: Kan KI og VR styrke arbeidsinkludering?
  • Lærerens blikk på minoritetselever — en etnografisk studie av «lærerblikket» ved en videregående skole i Oslo

Universitetet i Agder: 

  • Forskning på bærekraftig implementering av Nye Mønstre

Universitetet i Bergen: 

  • Can (A) I Trust My Government: AI's Impact on Compliance and Trust in the Norwegian Tax Administration
  • Harald Sæverud: Natur og musikk i modernismen
  • Hvordan kommunen gjennom bruk av sin eierrådighet kan øke takten i omstillingen til et lavutslippssamfunn.
  • Møter mellom ulike behov og forventninger
  • Norske patentsøknader og deres rolle i innovasjonsøkosystemet

Universitetet i Oslo: 

  • Bærekraftige primærhelsetjenester- pasientforløp eldre med skrøpelighet i Drammen kommune
  • Fra hypoteser til teori? Om bevisvurdering i etterforskning av komplekse drapssaker
  • GenAI and Assessment in Secondary English
  • Klart språk i politiske saker i kommune og fylkeskommune
  • Sammenheng mellom statsbudsjettprosessen og vellykkede digitaliseringsprosjekter — Kan nye finansieringsmekanismer gi økt samfunnsnytte?
  • Skolefravær og nevrodiversitet: Elevens stemme i arbeidet med økt skolenærvær

Universitetet i Stavanger: 

  • Blue-green infrastructures for stormwater management in the cold regions: nature-based approaches
  • Developing leadership principles in support of innovative, future-oriented organisations: the case of UNESCO World Heritage
  • Uønskede hendelser i helse- og omsorgstjenestene: en kvalitativ studie av kommunenes og tilsynsmyndighetenes undersøkelser og oppfølging

UiT Norges arktiske universitet: 

  • Samisk religiøsitet i endring: Roabavuotna og Rivtták 1750—1900 
  • Stillhetens pris: Samiske grenseloser og de skjulte historiene fra okkupasjonsårene
  • Viktigheten av selvregulering for treningskvalitet og mental helse hos unge idrettsutøvere ved Norges Toppidrettsgymnas

Universitetet i Sørøst-Norge: 

  • Religionsskiftet på Borre som forskningsbasert formidling
  • Systematisk forhåndsplanlegging i sykehjem og heldøgns omsorg, med overordnede behandlingsplaner (OBS-plan): En forskningsbasert evaluering.

Kilde: Regjeringen.no

Powered by Labrador CMS