Heddapris

Arntzen hedret med pris

Han fyller 70 om under en måned, og noen uker etter det igjen har han sin siste arbeidsdag på Universitetet i Bergen. Nå ser professor Knut Ove Arntzen frem til å få tid til å fullføre ugjorte oppgaver.

Knut Ove Arntzen blir hedret med Heddakomiteens ærespris.
Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Å få denne prisen er en bekreftelse på at man har gjort noe riktig.

Etter å ha vært ansatt ved Universitetet i Bergen siden 1983, går professor Knut Ove Arntzen av med pensjon 1. november.

Å motta Heddakomiteens ærespris på tampen av yrkeskarrieren, betyr mye for 69-åringen, som fyller 70 i oktober.

— En anerkjennelse

Sammen med teatersjef for Bergen Internasjonale Teater (BIT), Sven Åge Birkeland, er Arntzen altså vinner av Heddakomiteens ærespris for 2020.

Prisen går til to betydningsfulle menn i norsk teaterliv og til symbiosen mellom teori og praksis, skriver Scenekunst i en artikkel om pristildelingen.

— Det betyr mye for meg, og jeg ser på dette som en anerkjennelse av arbeidet med å kombinere teori og praksis, og med å sette europeisk og internasjonalt teater inn i den norske konteksten. Samtidig føler vi at vi har bidratt til å utvikle og støtte aktører som har kunnet formidle norsk teater utenlands, sier Knut Ove Arntzen til Khrono.

— En plattform

Når Heddakomiteens ærespris i år går til Arntzen og Birkeland er det, ifølge komiteen, fordi de begge har jobbet for å sette teatret i perspektiv, skriver Scenekunst, og viser til komiteens begrunnelse der det blant annet står:

«Ikke minst handler det også om å se hvor teatret står i forhold til sin egen historie. Hvilke uttrykk har tradisjonen båret, hvilke nye ser vi nå og, ikke minst, hvordan tror vi et teater for fremtiden kan se ut? Heddakomiteen ønsker i år å hedre to helt sentrale skikkelser i moderne norsk teaterhistorie, som begge, fra hvert sitt ståsted og med hver sin rolle, har brukt hele sitt voksne liv på å jage etter nettopp dette: Hvor er teatret, scenekunsten, på vei – hva skjer, og hvordan kan vi best mulig formidle til publikum hva som er det mest interessante akkurat nå?»

— Teatervitenskap er en plattform der forholdet mellom teori og praksis møtes. Når det gjelder internasjonal formidling, vil dette stå helt sentralt, sier Arntzen, og legger til:

— Universitetet i Bergen har spilt en viktig rolle med å legge til rette for dette samspillet.

Har fått tid til å tenke

Fredag 30. oktober har Arntzen sin siste arbeidsdag på Universitetet i Bergen. På spørsmål om hva han skal bruke pensjonisttilværelsen på, svarer professoren at han vil prøve å finne tid til å fullføre ugjorte gjøremål.

— I likhet med mange andre professorer som går av med pensjon, er det nok av artikler og bøker man ikke har fått god nok tid til å arbeide med og sluttføre. Dette vil bli enklere når man ikke lenger har løpende plikter med undervisning og andre faste arbeidsoppgaver, poengterer Arntzen.

— Så får man se videre hvor og hvem som kan ha bruk for kompetansen min. Jeg vil også fortsette å holde kontakt med miljøet på UiB og teatermiljøet i Bergen. Vi må også se det litt an med tanke på koronasituasjonen, fortsetter prisvinneren.

Når det gjelder det sistnevnte, vedgår Arntzen at det har vært en tung tid for teaterbransjen.

— Ja, det er klart at det har det. For meg har det betydd mindre reising, og jeg har fått tid til å tenke litt. Jeg har også fått tid til å starte på ryddingen av kontoret mitt, humrer Knut Ove Arntzen avslutningsvis.

Powered by Labrador CMS