Ny student?
Forbrukerrådet advarer studenter mot å takke ja til usett hybel
20. juli er hovedopptaket i Samordna opptak klart, og mange begynner da jakten på studentbolig. Forbrukerrådet advarer mot å takke ja til en hybel usett.
Mange fortvilte studenter tar kontakt med Forbrukerrådet i løpet av studieåret, forteller avdelingsdirektør Pia Høst.
– Vi har faktisk hørt om folk som har betalt 20.000 kroner på forhånd, og ankommer studiebyen sin og oppdager at hybelverten ikke finnes. De kan ha lagt ut bilder av en bolig de ikke disponerer, som tillitsfull ungdom slår til på, sier Høst.
Uholdbare forhold
Husleie er blant sakene de får mange henvendelser om.
– Noen forteller at det er uholdbare boforhold, som mugg som henger som et teppe nedover baderomsveggen. Andre har fått hybel som rett og slett ikke er trygg. Den kan for eksempel mangle forskriftsmessig rømningsvei ved brann, sier Høst.
Også uenighet rundt depositum er en gjenganger på forbrukertelefonen.
Høst understreker at pengene skal settes inn på en egen depositumskonto i leietakerens navn.
– Her gjør mange utleiere feil og setter inn pengene på sin egen konto. Da mister studenten kontrollen over beløp som svir ordentlig i en stram studentøkonomi, sier Høst.
(©NTB)
Nyeste artikler
Hallén får kritikk fra tidligere og nåværende styremedlemmer
Ny ordning som skal sikre småfagene på dagsorden
Nybygg og ombygging i Haugesund på agendaen
Lovet 5000 studieplasser før 2026: — Veksten går for sakte
Sandra Borch skal skrive ny masteroppgave i sommer
Doktorgradsavhandlinger bør inneholde artikler av høy internasjonal standard
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Professor ber dekan om å gå av: — Null tillit
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Frykter at Norge sitter igjen med bare tysk, fransk og spansk om ti år
Høgskulestyret sa opp direktøren i lukka møte
Færre vil bli lærer, flere søker sykepleie