sidegjøremål

Foredragsholder: — I et marked som dette, er folk verdt det noen vil betale

Man må ikke nødvendigvis være kjendis for å ta seg godt betalt for å holde foredrag.

Nils Apeland, leder for Talerlisten, står selv oppført med en pris per foredrag fra 40.000 kroner. — Markedet bestemmer.
Publisert Sist oppdatert

Khrono skrev nylig om akademikere som får fra 45.000 kroner for et foredrag på 45 minutter. Mange tar mindre, men er du kjendis, kan du ta enda mer. 

— Er det rettferdig at en kjendis kan ta seg mer betalt enn en relativt kjent akademiker?

— Et marked er per definisjon ikke rettferdig, og det blir litt vanskelig å sammenligne dette. Men det er klart, i et marked som dette, er folk verdt det noen vil betale, sier Nils Apeland, sjef for byrået Talerlistenet av flere byråer som de siste årene har blitt et knutepunkt mellom foredragsholdere over hele landet — og de som ønsker å høre på at disse øser av kunnskapen sin.

— Det er først de senere årene det har blitt mer aksept for at man kan ta betalt for å formidle kunnskap, sier Knut Müller-Nilssen i byrået Seminarpartner som også tilbyr foredragsholdere. 

— Tidligere var holdningen at kunnskap var gratis og noe vi skulle dele. Særlig hvis man var ansatt i akademia og allerede fikk betalt for sin forskning og kunnskap. Men siden forskjellen på formidlingsevne er ganske stor, utvikler det seg raskt en forskjell på de som klarer å formidle viktig kunnskap på en morsom og inspirerende måte, og de som ikke klarer det, legger han til.

De to faktorene

— Det handler enkelt og greit om å være god på å formidle til dels vanskelige og kompliserte temaer på en engasjerende, motiverende og inspirerende måte. Klarer man det, vil folk høre på deg, sier Apeland i Talerlisten.

Nils Apeland i Talerlisten forteller om stor pågang fra folk som ønsker å holde foredrag.

Khrono har tidligere omtalt at det er svært varierende hva det koster å booke en forsker eller professor til å holde foredrag for seg. På toppen av Khronos liste finner vi professor i kunstig intelligens, Morten Goodwin, som har sitt daglige virke ved Universitetet i Agder, og Benja Stig Fagerland, førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge.

De koster fra 45.000 kroner for å holde et 45 minutters langt foredrag, og de bruker Talerlisten som mellomstasjon for oppdragene sine. Mellomstasjonen skal også ha sine prosenter av honoraret. 

Mens Khrono snakker med Nils Apeland i forbindelse med denne artikkelen, tikker det inn en forespørsel om å booke nettopp Morten Goodwin.

— Morten er populær, og det er selvsagt en av grunnene til at han er blant de akademikerne som koster mest, sier Apeland.

— Men først og fremst handler det om at han er en dyktig formidler og at temaet han er god på og brenner for er svært aktuelt, legger han til.

— Utover det, hva er det som gjør at noen lykkes bedre enn andre?

— Det er de to nevnte faktorene som bestemmer. For å utdype litt, så handler det om hva som står på arbeidslivets agenda i dag. Hva er det bedrifter og andre har behov for og lyst til å høre mer om i dag? Jo, det er for eksempel kunstig intelligens, geopolitikk eller mental helse. Tidligere har det vært andre temaer, som bærekraft og mangfold og inkludering. Dette svinger hele tiden, i takt med trender, nyhetsbildet og verdenssituasjonen, poengterer Apeland.

— Ulike typer jobber

De fleste akademikerne i Talerlistens stall tar ikke i nærheten av like mye som Morten Goodwin og Benja Stig Fagerland for å holde et foredrag på 45 minutter, og ser man på avstanden opp til kjendiser utenfor den akademiske verdenen, er avstanden enda større.

Ifølge Nils Apeland er årsakene til at det er slik, komplekse. Det er også krevende å sammenligne da premissene ofte er ulike, og det handler ikke om at den ene er mer eller mindre verdt enn den andre, understreker gründeren.

— Ofte er det litt ulike typer jobber som skal løses. En stor bedrift som skal ha kickoff for sine fem hundre ansatte med fest, stas og moro, synes gjerne det er gjevt å ha en litt mer kjent person, som de fleste i salen kjenner igjen. Mens en bank eller et investeringsselskap som skal arrangere en kundekveld på sin side er ute etter mer kunnskap og refleksjon, forklarer Apeland.

— De mest kjente profilene har også et mer begrenset antall oppdrag i løpet av året, og dette er også noe som spiller inn når honoraret skal settes, legger han til.

Få akademikere tar kontakt

— Det har vært en voldsom vekst i dette markedet de siste årene, og veldig mange flere om beinet. Noen uker kan vi få opp mot 15 henvendelser fra folk som ønsker å tilby tjenestene sine. Så er det slik at de beste og mest ettertraktede foredragsholderne kan leve bra av det — og vice versa.

På spørsmål om Talerlisten også får mange henvendelser fra akademikere, forskere og professorer, svarer Apeland at det heller er lite av akkurat det.

— De fleste som tar kontakt er folk som har et fagområde som de brenner for uten at de nødvendigvis har en doktorgrad eller lignende, avslutter Nils Apeland.

Fra null til 80.000

Tilbake i 1996 etablerte Knut Müller-Nilssen Seminarpartner, som de siste 30 årene har formidlet tjenestene til både foredragsholdere og artister.

Byrået har navn som Eva Joly, Terje Tvedt, Henrik Syse, Asle Toje, Anne Grethe Solberg og Elin Ørjasæter i stallen, men også mer kjente profiler for folk flest, som for eksempel Thomas Giertsen, Kjetil André Aamodt og Anne Lindmo.

Knut Müller-Nilssen er primus motor fro Seminarpartner.

— Et svært viktig poeng i dette markedet er at honorarene tilpasses hvert enkelt oppdrag, oppdragsgiver og omfanget på oppdraget, sier Müller-Nilssen til Khrono.

Han legger til at Seminarpartner formidler foredrag fra folk som koster alt fra null til 80.000 kroner, mens underholdnings- og konferanseoppdrag kan koste fra null til 250.000 kroner.

— Så lenge jeg ikke vet hva oppdraget går ut på og hvem som er kunde, er det ikke mulig å gi et navn med en konkret pris, sier Müller-Nilssen.

— Våre folk, enten de er akademikere, tv-profiler, kjente eller ei, koster alt fra ingenting til veldig mye, helt avhengig av type arrangement og oppdragsgiver, sier han.

Powered by Labrador CMS