Minneord
Kari Smith (1949 — 2025)
Den 24. september mottok vi budskapet om at Kari Smith var gått bort. Vi har mistet en av Norges mest anerkjente forskere innen skole og lærerutdanning.
Kari ble født 15. desember 1949. Hun utdannet seg til engelsklærer i Israel. Etter 18 års undervisning i skolen tok hun en doktorgrad i 1998 i elevers egenvurdering i engelskfaget. Dette ble starten på en omfattende karriere som skole- og utdanningsforsker, som etablerte Kari som en internasjonalt ledende forsker. Hennes bidrag gjennom karrieren teller mer enn 500 publikasjoner og formidlingsbidrag, særlig innenfor vurdering og lærerutdanning.
Allerede i 2003 var Kari medforfatter av en banebrytende artikkel som skisserte framtidsscenarioer for lærerutdanningen i Europa. Den tok opp spørsmål som i dag står sentralt i diskusjoner om lærerprofesjonalitet: lærermangel, økte kvalitetskrav, digitalisering, og balansen mellom individuell tilpasning og sosialt fellesskap.
Hun hadde mange lederverv gjennom sin karriere.
Internasjonalt var hun leder for flere internasjonale forskningsnettverk i EARLI. Kari var også initiativtaker og mangeårig leder av International Forum for Teacher Educator Development (Info-TED), et internasjonalt nettverk som har bidratt verden rundt til kunnskap om lærerutdanneres læring og utvikling. Hun hadde toerstillinger ved flere læresteder som HVL og Universitetet i Reykjavik.
I 2005 kom hun til Universitetet i Bergen som den første programstyreren for lærerutdanningen og stod også sentralt i oppbyggingen av lektorprogrammet. Deretter kom hun til NTNU. Her ledet hun kurs for alle ph.d.-veiledere ved NTNU.
Kari hadde også lederroller i NAFOL, den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning, som ble etablert i 2010: Først som styreleder frem til 2015, og deretter som daglig leder frem til NAFOLs avslutning i 2022. Mange av de over 230 doktorgradsstudentene i NAFOL har nå selv ledende roller innen utdanningsforskning og lærerutdanning.
Kari mottok flere utmerkelser for sitt virke. Hun har holdt inviterte foredrag over hele verden, ble utnevnt til æresdoktor ved universitetet i Gent, Belgia i 2022 og fikk status som fellow i AERA, den amerikanske forskningen for utdanningsforskning, i 2023.
Kari var en fagperson med en sjelden kombinasjon av klokskap, varme og urokkelig faglig integritet. Hun levde et liv i konstant bevegelse og var ambisiøs og hardtarbeidende. Hun var genuint interessert i faget og menneskene hun samarbeidet med. Hennes akademiske virksomhet har vært preget av en dyp respekt for lærerens rolle, godt forankret i hennes klasseromserfaring.
Hun hadde enestående innflytelse på utviklingen av norsk lærerutdanning og bygget et fellesskap med rom for refleksjon, faglig vekst og internasjonalisering. I sitt virke utstrålte hun en raushet og tro på menneskers potensial som var dypt inspirerende.
Hun var også et familiemenneske som hadde nære bånd til sine nærmeste, som elsket å danse og som alltid var der for sin livspartner og sine barn.
Vi står i evig takknemlighetsgjeld til Kari. Vi deltar i familiens sorg.
Signert:
Knut Steinar Engelsen, Henning Fjørtoft, May Britt Postholm, Ingrid Maria Helleve, Dag Roness, Marit Ulvik, Lise Vikan Sandvik, Thomas Moser, Anna Lena Östern