Debatt ● Elias Draugedalen
KI: Rettssikkerheten til studentene står på spill
Vi trenger et nasjonalt rammeverk som gjør at lignende fag på tvers av utdanningsinstitusjoner har lik praksis for bruk av KI.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Like utdanninger bør gi mest mulig like forutsetninger i jobbmarkedet, noe som må bety lik forståelse og bruk av KI. Dette er Teknas 16 000 studentmedlemmer opptatt av.
Vi Tekna-studenter studerer STEM-fag på ulike institusjoner, men skal ut i samme arbeidsmarked. Vi er kjent med at det ved de aller fleste utdanningsinstitusjoner, også på fakultets- og instituttnivå, er laget retningslinjer for bruk av KI, og det er bra.
Men disse retningslinjene kan variere i innhold fra institutt til institutt, noe vi oppdager når vi studenter snakker sammen. Hvordan skal studenters rett til likeverdig utdanning og rettferdig vurdering ivaretas?
Rettssikkerheten til studentene er for tiden i spill, både når det gjelder studenter som mister verdifull studietid mens de er under mistanke om KI-juks, men også når hver utdanningsinstitusjon tenker lokale KI-retningslinjer, men ikke samarbeider om nasjonale, overordnede rammeverk.
KI gir oss kraftfulle verktøy og vi trenger trygghet for at vi blir likt behandlet. I fjor gjennomførte vi vår egen KI-undersøkelse blant Teknas studentmedlemmer. Over halvparten (56 prosent) av dem som svarte, mente at KI-verktøy kan forbedre deres eget akademiske arbeid og mer en 1 av 3 (37 prosent) mente man bør bruke det for å øke kvaliteten på eget arbeid.
Studentene er Norges framtid, og dersom vi blir gode på å bruke disse verktøyene på en sikker og nyttig måte, er ikke det bare viktig for oss, men for samfunnet som helhet.
Vi mener det er behov for at det som er utarbeidet på institusjonene gås gjennom for å se om det er finnes felles områder som kan komme alle til gode.
Slike standarder, retningslinjer eller andre grep, vil måtte justeres i tråd med utviklingen og ta hensyn til institusjonenes autonomi, men noe må likevel kunne ligge fast. Både studenter og undervisere trenger forutsigbarhet.
Utvalget om kunstig intelligens i høyere utdanning (Malthe-Sørenssen-utvalget) er i gang med sitt viktige arbeid, og vi håper anledningen har kommet for å løfte denne problematikken. Utviklingen går fort, vi må raskt få på plass gode rammer for bruk av KI.