Debatt ● Øystein Gjermshusengen
Mellom forelesningene har du ikke fri — det er da du studerer
Som student er du ikke en elev som får alt servert.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Jeg var aldri noen toppstudent selv, men én ting fikk vi forklart ganske tydelig da jeg studerte. Alt som står på pensum kan komme på eksamen, uansett om det har vært nevnt i forelesning eller ikke.
Forelesningene er ikke ment å være en gjentakelse av pensum. De skal være en utdyping, en oppklaring, et sted hvor man kan få vanskelige poenger forklart på en annen måte. Pensum er grunnlaget, det er der innholdet står. Forelesningen er et supplement, ikke en erstatning.
Når jeg hører studenter si at dersom noe ikke er tatt opp i forelesning, er det en misforståelse. Ingen foreleser har mulighet til å gjennomgå alt stoffet som kan komme på eksamen. Det er heller ikke meningen.
Det mange omtaler som fri mellom forelesningene, er i realiteten selve studietiden. Det er i de 38,5 timene man skal lese, notere, reflektere og arbeide med oppgaver. Forelesningene er oppklaringer og innspill underveis, og det arbeidet med pensum som avgjør hvor godt man forstår faget.
For noen uker siden pekte professor Svenn Erik Mamelund på en interessant tendens: stadig flere studenter omtaler seg selv som elever, og foreleseren blir omtalt som læreren. Det sier noe om hvilke forventninger mange har til høyere utdanning. Man forventer undervisning i skolesystemets forstand, der læreren serverer stoffet og eleven reproduserer det.
Men høyere utdanning bygger på en annen kontrakt. Her er det studenter som har ansvaret for å tilegne seg kunnskapen, mens foreleseren er en støtte på veien.
Universitet og høgskole er ikke bare «videregående pluss». Her møter du fagfolk som både underviser og forsker, og er med på å utvikle ny kunnskap. Derfor blir undervisningen annerledes enn på skolen. Du forventes å stille spørsmål, tenke selv og jobbe aktivt med stoffet. Som student er du ikke en elev som får alt servert.
Derfor tror jeg vi må bli flinkere til å minne studentene på hva en forelesning faktisk er, hvis ikke risikerer vi at eksamen og studietiden blir en ubehagelig opplevelse.