sang

Musikkforsker: Soldater og befal bør synge mer

Soldater bør kurses og synge sanger så det dirrer i brakkeveggene, foreslår musikkforsker Jon-Roar Bjørkvold.

Mann holder foredrag og viser fram ei bok han har skrevet
Musikkforsker Jon-Roar Bjørkvold vil få norske soldater og befal til å synge, som en metode å styrke Forsvaret på.

— Sang er kraft. Å synge skaper fellesskap og gjør at vi ikke mister motet når det butter imot, og dette er noe som styrker Forsvaret, sier professor emeritus Jon-Roar Bjørkvold.

Musikkforskeren ivrer for at soldater og befal skal synge mer, lære tradisjonsrike sanger og bli mer bevisste deres betydning. 

— Erfarte sangens kraft 22. juli

I en henvendelse til Forsvarsdepartementet foreslår han at vernepliktige og befal skal kurses i kjente, tradisjonsrike sanger og synge dem. 

Han viser til det som skjedde i kjølvannet av 22. juli. 

— Etter 22. juli ble musikk enormt viktig for å komme på beina igjen. Her i Oslo var vi over 100.000 i alle aldre som sang Til ungdommen. Vi erfarte sangens kraft. Nå synges det tilsvarende i Gaza og Ukraina, nettopp for at de skal holde motet oppe. 

Jon-Roar Bjørkvold er ikke en standardutgave av en professor emeritus. Musikkprofessoren er hakket mer engasjert enn de fleste, og 82-åringen bobler over når Khrono møter ham for å snakke om hvor viktig sang er for identitet, fellesskap, glede og kampmot. 

For mange er han kjent for storselgeren Barnas egen sangbok fra 1979, som mange har eller har hatt i bokhyllene eller på barnerommene. 

Sa opp professorjobben

Bjørkvold er også en av få professorer i Norge som har sagt opp jobben sin ved et universitet. 

Det skjedde i 2005 da han, etter å ha vært ansatt i 35 år sa opp stillingen sin ved Universitetet i Oslo. Oppsigelsen kom i protest mot Kvalitetsreformen. 

— Da det ble stykkpris på studenter, mistet universitetet grepet om hva de holder på med. Da vi satt ved Universitetet i Oslo og diskuterte seriøst om vi har råd til å ha en forelesningsserie om Mozart fordi det ville komme for få studenter sammenliknet med populærmusikk, da var vi på feil spor. Sånn kan man ikke holde på. Da råtner fag og menneske innenfra og det hadde ikke jeg noe ønske om.

Portrett av eldre mann med lyst, halvlangt hår og bart. Han har handa på den ene siden av panna og ser tenksom ut
I 2005 fikk Jon-Roar Bjørkvold nok og sa opp jobben.

— Synge så det dirrer i brakkeveggene

Nå vil Bjørkvold altså bringe sangen inn i brakker, militærforlegninger og steder der soldater og befal ferdes. Dette er noe som opptar ham, og han har skrevet flere bøker om temaet, blant annet «Grunntonen, små sanger — mektige spor» fra 2016.

Ifølge Store norske leksikon (SNL) viser han i boka hvordan barnesanger har hatt en samlende betydning, i nasjonsbygging og i krisetider, fra Henrik Wergeland til Lillebjørn Nilsen. 

I 2022 kom boka Med musiske våpen, som dokumenterer sangens rolle da Norge var okkupert under andre verdenskrig. Ifølge SNL gir han eksempler på hvordan både Nasjonal Samling og Hjemmefronten brukte kjente og kjære sanger for å promotere sitt budskap: NS for å forføre Norge, Hjemmefronten for å styrke Norge.

— Å synge sanger som Millom bakkar og berg og Vi ere en nasjon vi med så det dirrer i brakkeveggene og samtidig kjenne til disse sangenes historiske betydning, koster minimalt, men vil bety optimalt, skriver Bjørkvold til Forsvarsdepartementet. 

Sang som del av totalberedskap

Da Khrono intervjuet Bjørkvold i mai, var han på vei til et arrangementet på 22. juli-senteret. Temaet var «Musikk, kultur og nasjonal beredskap: Hva lærte vi etter 22. juli?».

Der lanserte han tanken om sang som en del av totalberedskapsmeldinga.

— Norge ruster opp med milliarder, men hva hjelper det hvis du eller landet ditt mister motet? Dette sier jeg som forlot Forsvarets russiskkurs og ble sivilarbeider. Mennesket er det viktigste du har i et forsvar og for å bygge landet. 

På 22. juli-senteret bidrar Bjørkvold til utstillinga Gjenklang. Besøkende finner ham i videoopptak ved et piano der han formidler tanker om kraften til sangen Til ungdommen etter terrorangrepet. 

— De som skal forsvare landet, må fatte hvor de kommer fra og hva de skal slåss for. Mennesket er også geværets forutsetning. 

Mor sang under bombing

Selv er han født i 1943. Når flyalarmen gikk i Oslo satt lille Bjørkvold på fanget til mor, der hun sang for ham i kjelleren. 

— Hvorfor sang du for meg, spurte jeg henne mange ganger seinere. «For å holde motet oppe», svarte mor, forteller han.

— Sangbøker er fulle av sanger om landet ditt. For eksempel er Ukraina nå ukuelig og holder fast på sine diktere, sine sanger og sin kulturen.

— Er sang noe som bør foregå andre steder også? Hva med studenter der en altfor stor andel oppgir at de er ensomme og utenfor fellesskapet?

— Ja, erru gæern. Det er jo enormt. Denne utfordringa må selvfølgelig til alle campuser i Norge. Det gjelder å ha et miljø, for eksempel gruppekor. Jeg har selv erfaring fra et kor på instituttet, der mange fant hverandre, ble venner for livet og ikke ville slutte. 

— Ikke entusiastisk svar

Jon-Roar Bjørkvold har fått svar på sin henvendelse til Forsvarsdepartementet. Det var et høflig svar, men ikke så mye mer.

I svaret skriver departementet at det finnes mye musikk i Forsvaret med blant annet musikkorps lokalisert på fem ulike steder i landet. Videre får Bjørkvold beskjed om at han står fritt til å kontakte disse.

— Jeg opplevde svaret som ikke entusiastisk, men prøver du gjennom embetsverket, så havner du ofte der, sier han.

Powered by Labrador CMS