Kunstig intelligens
Tar til orde for å tenke nytt om eksamen
KI-sjefen ved UiT Norges arktiske universitet mener den utstrakte bruken av kunstig intelligens blant unge må få konsekvenser for hvordan studentene blir vurdert.
![Marko Lukic er KI-leder ved UiT Norges arktiske universitet. Marko Lukic ved skrivebord med PC](https://image.khrono.no/861337.webp?imageId=861337&x=0.00&y=13.00&cropw=100.00&croph=76.00&width=960&height=548&format=jpg)
Marko Lukic, som leder UiTs team for kunstig intelligens (KI), mener det er på høy tid å tenke nytt om eksamen. Bakgrunnen er at flertallet av unge bruker kunstig intelligens i studiene, skriver NRK.
UiT er for tiden i gang med å revidere retningslinjene sine for bruk av KI på eksamen.
— Jeg tror vi er på overtid med å endre måten vi vurderer studentene på, sier Lukic.
Mange bruker KI
NRK viser til en amerikansk studie hvor mer enn 50 prosent av studentene opplyste at de bruker KI regelmessig i studiene, mot bare 22 prosent av de ansatte.
I en fersk norsk undersøkelse gjennomført av Norstat for NRK sa 60 prosent i aldersgruppen 18—29 år at de har brukt ChatGPT i skole-, studie- eller jobbsammenheng det siste året.
Det er i første rekke hjemmeeksamen som byr på utfordringer nå som KI-verktøyer er blitt såpass vanlig. Marko Lukic påpeker at det pedagogisk sett er bedre med for eksempel prosjekt- eller prestasjonsbaserte oppgaver, hvor studentene kan vurderes fortløpende gjennom kurset.
Samtidig stiller han spørsmål ved fremtiden for dagens vurderingssystem.
Hoel: — Får store konsekvenser
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) bekrefter overfor NRK at dette er en problemstilling regjeringen er opptatt av.
— Kunstig intelligens kommer til å få store konsekvenser for eksamen og vurdering. Det har det allerede begynt å få, sier han.
Statsråden understreker at vitnemålet studentene får i hånden etter endt utdanning fortsatt skal gi et troverdig og realistisk bilde av kompetansen studenten har.
— Da må denne kompetansen også testes på et vis som danner et troverdig grunnlag, sier han.
Vil ikke ha mer skoleeksamen
Khrono skrev nylig om en arbeidsgruppe ved Universitetet i Bergen som konkluderer med at det vil være nyttig å legge til rette for forsvarlig bruk av KI-verktøy på eksamen.
Professor Jan-Ove Færstad ved Det juridiske fakultet på universitetet har ledet arbeidsgruppen, og uttalte at svaret utfordringene med kunstig intelligens ikke er å gå tilbake til skoleeksamen.
— Vi mener imidlertid at vi bør gå motsatt vei, og i størst mulig grad åpne opp for at studentene kan ta i bruk KI-verktøy i forbindelse med avsluttende vurdering, sa han.
Nyeste artikler
Han er en av åtte menn på studiet. 70 er kvinner
Anne Borg blir styremedlem i EU-institutt for innovasjon
Kjempet for å få tilbake vitnemålet — nå har han tapt i to rettsinstanser
Sommerlektyre for genier
Kritisk mangel på studentboliger i Norge
Mest lest
Etter at han ble pensjonist, har han tatt fire mastergrader
Vedtok endring av rasistiske plantenamn. — Eg er glad, stolt og letta
Kan Kaptein Morf lære barn om de minste delene av språket?
« … det handler ikke bare om å utdanne en elite …»
Forskere sperrer innsjekk på Gardermoen