Fremskaffelsen av ny kunnskap er ikke tilstrekkelig for å klassifisere en aktivitet som forskning 2. mai 2024 - 15:32
Det trengs en framtidsrettet politikk for profesjonsutdanningene Profesjonsmeldingen har flere gode tiltak som kan bidra til at universiteter og høyskoler vil utdanne flere profesjonsutøvere som arbeidslivet vil trenge framover. Men dessverre preges meldingen også av en tenkning om disse fagområdene som peker bakover snarere enn framover.
Akademisk forankring er viktig for profesjonsutdanningene Regjeringen har gode intensjoner om å styrke profesjonsutdanningene. Det er bra. Likevel blir akademisk forankring omtalt som noe tilnærmet negativt. Forslagene om å redusere betydningen av forskningsbasert kunnskap for undervisere er et skritt i feil retning.
Utdanningsforbundet: — En rasering av profesjonsutdanningene Våre barn fortjener godt kvalifiserte lærere fra en forskningsbasert og praksisrettet profesjonsutdanning på masternivå. Det holder ikke med en billig quick fix og en lærerutdanning som tilbyr en liksom-master.
Sykepleierleder: — Vi trenger mer, ikke mindre akademisering Både Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet rykker ut mot statsråd Oddmund Hoel. — Billig innsalg. Historieløst, er blant beskrivelsene deres om «akademiserings-grøfta» som statsråden vil opp fra.
Mener utdanninger er blitt for akademiske At lærerstudenter ikke ser relevansen av masteroppgaven, er symptomer på en feilslått politikk over tid, hevder stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp).
Norsk Industri nedvurderer både fagskolene og universitetene Diskusjonen om krav og kriterier for opptak til høyere utdanning er viktig, men kompleks. Vi må passe oss for å ty til lettvinte løsninger som reduserer fagskolene til forkurs for universitetsstudier.
Klart for innrykk: «Fagskolene er det distriktshøgskolene var» Fagskolene er modne for å levere bachelor-utdanning på egen kjøl, men vil ikke bli akademisert.
Gules farvel til akademia:— Det er mange som går på universitet som ikke har noe der å gjøre Lars Gule tar bladet fra munnen, etter å ha sagt opp jobben ved OsloMet.
Historien om et av Norges mest enkjønnede universiteter er her Over 200 års høyere utdanningshistorie i spenningsfeltet mellom praksis og teori. Samt en betydelig historie om likestilling er klar.
Teori eller praksis? - Ja takk, begge deler! Praksisorientert forskning og undervisning trenger ikke gi avkall på krav til vitenskapelig kvalitet, slik noen synes å tro.
Slik drives akademiseringen fram Utviklingene som har skjedd innen profesjonsfagene de siste årene er ikke tilfeldige. — Jeg tror studentene trenger en form for «research literacy», sier profesjonsteoretiker og forsker, Jan Messel.
En trist og ensidig tilnærming til sykepleierutdanningen Cathrine Krøger er negativ til akademiseringen av sykepleierutdanningen til tross for at studiet har gjennomgått en positiv utvikling
Fortviler over «akademisering». — Et tog som bare turer fram uten hensyn til kritikk Sykepleier og litteraturkritiker Cathrine Krøger kaller sykepleiestudiet for «keiserens nye klær». — Den akademiserte delen har null verdi på klinikken.
Fra høgskole til universitet: Fare for kvasiakademisering av profesjoner Akademisering. Professor Fredrik Thue mener det finnes klare fallgruver når profesjonsfagene akademiseres. Professor Roger Strand advarer mot selvgode gamle universiteter. De nye universitetenes rolle settes under debatt torsdag.
En sterk lærerprofesjon er største vernet mot klåfingra politikere Sommer. — Vi må ha flere lærere som har opplevd dagens skole inn i lærerutdanningen. Ikke bare rene akademikere, mener Steffen Handal, men har ser også gjerne flere lærere med PhD.
Aldri for sent å snu, Steffen Handal Akademisering. Har Utdanningsforbundet avfyrt en master-rakett uten mål, spør forbundssekretær Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund.
Bekymret for akademisering av lærerutdanningene Akademisering. Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, er bekymret for OsloMets krav til rekruttering av lærerutdannere, og mener det vil kunne svekke relevansen i lærerutdanningene, skriver han.
Om velgrunna og forfeila «akademisering» Universitet. Når vi no vender blikket frå kva universitet vi skal bli, til kva universitet vi skal vere, er det ein del diskusjonar vi bør legge bak oss, skriv Oddgeir Osland, og nemner mellom anna krav om tellekantar og førstekompetanse.
Nyeste artikler
Hallelujastemning for dette studiet: — Viktig
Ber norske studentar «ta til gatene» for boikott av Israel
Fremskaffelsen av ny kunnskap er ikke tilstrekkelig for å klassifisere en aktivitet som forskning
Ingvild Kjerkol klager på vedtaket om å annullere masteroppgaven
Studenter telter i protest: — Kaldt og masse mygg
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Professor ber dekan om å gå av: — Null tillit
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Frykter at Norge sitter igjen med bare tysk, fransk og spansk om ti år
Høgskulestyret sa opp direktøren i lukka møte