Er ikke vitenskapelig kompetanse relevant i akademia? Fjerner man kravet om forskningskompetanse i dosentløpet fjerner man det kravet som sikrer vitenskapelig kvalitet i høyere utdanning. Høringsnotatet fra HK-dir om ansettelser og opprykk er nærmest uforståelig, og bekymringsfullt.
Forskerforbundet: — Uforståelig. Dette forslaget kan ikke vedtas. Med et veldig enkelt grep kan Oddmund Hoel bedre hverdagen for de ansatte ved universiteter og høyskoler: Dropp forslagene om å fjerne opprykksmuligheten til førsteamanuensis, og å innføre språkkrav for stipendiater.
Utdanningsforbundet: — Legg forslaget til forskriftsendring i skuffen noen måneder Jeg er bekymret for at den nye forskriften for kompetanse og karrierebygging vil bidra til at de faglig ansatte splittes, og at det lages kunstige A- og B-lag.
Paradoksal og forvirrende tale fra Stillingsstrukturutvalget Å fjerne dosent-førstelektor-stigen til fordel for PhD kan skape mer ensretting og mindre fleksibilitet i akademiske karriereveier, stikk i strid med stillingsstrukturutvalgets intensjon.
Ja, vi må snakke om dosent- og professorrollen Vi tror at UiT har et forbedringspotensial i å være en god støttespiller for våre vitenskapelige ansatte i deres karriereutvikling, også når de har oppnådd professor- eller dosenttittel.
Dosent eller professor? Hilde Blix har gjort et «siderykk» Dosentstillingen. Hilde Blix ved Musikkonservatoriet i Tromsø har gjort det hun kaller et siderykk. Hun har byttet ut dosenttittelen med den mer prestisjefulle tittelen professor.
Nybø dropper praksisprofessorer Underdal-forslag. Statsråd Iselin Nybø dropper innføring av praksisprofessor, samt den foreslåtte stigen som skulle erstatte dosentløpet. Hun skal imidlertid utrede flere andre av Underdalsutvalgets forslag til nye karriereløp i akademia.
Vil ikke gi slipp på dosentene Karriereløp. Det regjeringsoppnevnte Underdalsutvalget vil fjerne dosentene fra akademia. Flere reagerer på forslaget, ikke minst UiT Norges arktiske universitet.
Ikke la dosentløpet bli en lillesøster Karriererveier. Vi trenger både spiss- og breddekompetanse i norsk høyere utdanning. Derfor må man bevare dosentløpet.
Nyeste artikler
Han er en av åtte menn på studiet. 70 er kvinner
Anne Borg blir styremedlem i EU-institutt for innovasjon
Kjempet for å få tilbake vitnemålet — nå har han tapt i to rettsinstanser
Sommerlektyre for genier
Kritisk mangel på studentboliger i Norge
Mest lest
Etter at han ble pensjonist, har han tatt fire mastergrader
Vedtok endring av rasistiske plantenamn. — Eg er glad, stolt og letta
Kan Kaptein Morf lære barn om de minste delene av språket?
« … det handler ikke bare om å utdanne en elite …»
Forskere sperrer innsjekk på Gardermoen