Les mer om kunstig intelligens
-
Kunstig intelligens — lovande teknologi eller trugsmål mot akademiske normer?
Spørsmålet om korleis me kan hegna om og revitalisera grunnleggjande akademiske normer i møte med ny teknologi er høgaktuelt ved europeiske universitet og høgskular.
-
Ja, vi må snakke om KI i forskning — også for å fremme kyndig KI-bruk blant studenter
Det er behov for mange møteplasser for erfaringsutveksling om bruk av KI i forskning, ikke minst for å komme i møte den usikkerheten mange kjenner på. Dessuten er bruk av KI i forskning noe av det viktigste vi kan ta tak i for å legge til rette for kyndig KI-bruk blant studenter.
-
Takk og farvel, masteroppgaven
Det er på tide å ta farvel med masteroppgaven slik vi kjenner den. Det har vært en lang og lærerik reise, men nå er det på tide å omfavne fremtiden.
-
Spørsmål om KI som faglige spørsmål
Vår inngang til debatten om kunstig intelligens, er å ta det i bruk med studentene. Hvis ikke vi som faglig ansatte integrerer KI i undervisningen, vil andre gjøre det.
-
ChatGPT kan brukes til både dumme og smarte oppgaver
Nå er jeg enda ikke forsker, men om jeg skulle blitt det så vil jeg definitivt se for meg en hverdag der KI er en naturlig del. Så tror jeg det som skiller de «dumme» fra de «smarte» er måten man bruker det på, skriver student.
-
Hvem er følelsesstyrte i debatten om KI?
Det er foreløpig altfor lite forskning på hva og hvordan man lærer gjennom å bruke KI. Men noen ganger er det lov å bruke sunn fornuft. Læring er ikke noe vi vil sette bort til KI, slik vi setter bort matematikk til en kalkulator.
-
Kan KI motvirke en uthuling av høyere utdanning og frigjøre tid til studentaktiv læring?
Kanskje kan kunstig intelligens gi oss enda mer tid til gode møter med studentene, slik at de står mer robust i balansen mellom motgang og medgang.
-
ChatGPT gjør deg dummere
Å la studenter bruke språkmodeller som ChatGPT i akademisk arbeid senker prestasjonene deres, trener dem å prokrastinere, og fører til kognitiv svikt. Kanskje vi ikke skal skynde oss med å integrere det i studier og arbeid?
-
ChatGPT er bare starten
Vi må jobbe enda mer tverrfaglig, og inkludere digital kompetanse tidligere og mer i utvikling av forskning og utdanning.
-
Vi må snakke mer om KI-bruk i forskning
Debatten om studenters KI-bruk går så det suser, men hva med forskeres KI-bruk, hva vet vi om den? Kronikkforfatterne peker på fire ulike tilnærminger til KI blant forskere som alle viser at det er på høy tid med mer åpenhet og debatt.
Nyeste artikler
Hallelujastemning for dette studiet: — Viktig
Ber norske studentar «ta til gatene» for boikott av Israel
Fremskaffelsen av ny kunnskap er ikke tilstrekkelig for å klassifisere en aktivitet som forskning
Ingvild Kjerkol klager på fuskevedtak. Avgjørelse kommer tidligst i september
Studenter telter i protest: — Kaldt og masse mygg
Mener Kjerkol bør ta saken sin videre til Felles klagenemnd
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Avlyser fire mastere på grunn av økonomisk svikt
Høgskulestyret sa opp direktøren i lukka møte
Stipendiat ble tvunget til å avslutte sin doktorgrad. Tapte rettssaken
Færre vil bli lærer, flere søker sykepleie
Plagiat er tyveri og grensen er enkel