Debatt ● May-Britt Sundal
Fagskoleutdanning er ikke en trussel — den er en mulighet
Vi trenger respekt for ulike profesjoner, og for de ulike veiene som fører til faglig utvikling og bedre tjenester for barna.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
I kronikken «Bare barnehagelærerutdanning er barnehagelærerutdanning» uttrykker Utdanningsforbundet bekymring for at fagskoleutdanninger kan undergrave barnehagelærerens profesjon.
Vi i Fagforbundet deler ønsket om høy kvalitet i barnehagen, men vi mener det er både mulig og nødvendig å anerkjenne flere veier til kompetanse — også gjennom fagskolen.
Barne- og ungdomsarbeidere er en uvurderlig ressurs i barnehagen. De har fagbrev, praksiserfaring og en nærhet til barna som gir dem en unik rolle i det daglige arbeidet. Når disse fagarbeiderne ønsker å videreutvikle seg faglig, bør vi heie dem frem — ikke begrense dem.
Fagskoleutdanninger er ikke «barnehagelærerutdanning light». De er yrkesrettede, praksisnære utdanninger som bygger videre på fagbrev og erfaring. De gir fordypning i temaer som barn med særskilte behov, flerspråklighet, psykisk helse og traumehåndtering — kompetanse som barnehagene etterspør og trenger.
Vi er enige i at barnehagelærerutdanningen skal være inngangen til pedagogisk lederansvar. Men det betyr ikke at andre utdanningsveier er mindre verdifulle. Tvert imot: Et mangfold av kompetanse styrker laget rundt barnet.
Når fagarbeidere får mulighet til å ta fagskoleutdanning, bidrar det til økt kvalitet, bedre samarbeid og større yrkesstolthet.
Fagforbundet mener at vi må bygge broer, ikke murer. Vi trenger både barnehagelærere og fagarbeidere med videreutdanning. Vi trenger respekt for ulike profesjoner — og for de ulike veiene som fører til faglig utvikling og bedre tjenester for barna.
Nylige artikler
Skal teknologien få overta vurderingsarbeidet?
Store endringer for BIs flaggskip. Skal halvere antall studenter
Tilrettelegging og skikkethetsvurdering - må det være enten eller?
Også «prompter» fra KI-verktøy skal arkiveres. — Trenger bevisstgjøring
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene
Mest leste artikler
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Benedikte Moltumyr Høgberg er Årets navn i akademia
Forskningsrådet endrer vurderingskritierier og innfører ny karakterskala
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral