Debatt ● May-Britt Sundal

Fagskoleutdanning er ikke en trussel — den er en mulighet

Vi trenger respekt for ulike profesjoner, og for de ulike veiene som fører til faglig utvikling og bedre tjenester for barna. 

Vi må bygge broer, ikke murer, skriver forfatteren. — Vi trenger både barnehagelærere og fagarbeidere med videreutdanning.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

I kronikken «Bare barnehagelærerutdanning er barnehagelærer­utdanning» uttrykker Utdanningsforbundet bekymring for at fagskoleutdanninger kan undergrave barnehagelærerens profesjon. 

Vi i Fagforbundet deler ønsket om høy kvalitet i barnehagen, men vi mener det er både mulig og nødvendig å anerkjenne flere veier til kompetanse — også gjennom fagskolen. 

Barne- og ungdomsarbeidere er en uvurderlig ressurs i barnehagen. De har fagbrev, praksiserfaring og en nærhet til barna som gir dem en unik rolle i det daglige arbeidet. Når disse fagarbeiderne ønsker å videreutvikle seg faglig, bør vi heie dem frem — ikke begrense dem. 

Fagskoleutdanninger er ikke «barnehagelærerutdanning light». De er yrkesrettede, praksisnære utdanninger som bygger videre på fagbrev og erfaring. De gir fordypning i temaer som barn med særskilte behov, flerspråklighet, psykisk helse og traumehåndtering — kompetanse som barnehagene etterspør og trenger. 

Vi er enige i at barnehagelærerutdanningen skal være inngangen til pedagogisk lederansvar. Men det betyr ikke at andre utdanningsveier er mindre verdifulle. Tvert imot: Et mangfold av kompetanse styrker laget rundt barnet. 

Når fagarbeidere får mulighet til å ta fagskoleutdanning, bidrar det til økt kvalitet, bedre samarbeid og større yrkesstolthet. 

Fagforbundet mener at vi må bygge broer, ikke murer. Vi trenger både barnehagelærere og fagarbeidere med videreutdanning. Vi trenger respekt for ulike profesjoner — og for de ulike veiene som fører til faglig utvikling og bedre tjenester for barna. 

Powered by Labrador CMS