kunstig intelligens

Han skal utrede KI i høyere utdanning. Nå drar han på KI-turné i akademia

Hva mener du om kunstig intelligens (KI)? Snart kommer Anders Malthe-Sørenssen til et universitet og høgskole nær deg og vil høre ditt syn.

Anders Malthe-Sørenssen leder det statlige utnevnte utvalget for kunstig intelligens i høyere utdanning.
Publisert Sist oppdatert

Hvordan kunstig intelligens skal bli en best mulig hjelper og venn er et hett tema i akademia om dagen, og har vært det en stund allerede. Nå skal utfordringer og muligheter innenfor temaet undersøkes fra statlig hold. 

FAKTA

Regjeringens utvalg for KI i høyere utdanning

Utvalget skal levere sin innstilling som en NOU innen 1. oktober 2026. Der skal utvalget:

  • gi en overordnet analyse av hvordan KI påvirker høyere utdanning.
  • gi en analyse av hvilke muligheter og utfordringer KI innebærer for høyere utdanning, herunder utforming av studietilbud, undervisning og læringsaktiviteter, eksamen, vurdering, kvalitetsarbeid, studentenes arbeidsvaner og tilegnelse av norsk fagspråk.
  • gi råd om hvordan institusjonene og fagmiljøene best kan forholde seg til KI, for å bidra til at fastsatte målsettinger for høyere utdanning blir oppnådd med effektiv bruk av ressurser.
  • gi råd om hvordan institusjonene og fagmiljøene kan veilede studenter i god KI-bruk.
  • gi råd til statlige myndigheter om hvordan de bør utnytte mulighetene og løse utfordringer med KI i høyere utdanning og hvilke tiltak som eventuelt bør iverksettes.

Utvalgets medlemmer:

  • Anders Malthe-Sørenssen (leder) , professor i fysikk ved Universitetet i Oslo
  • Inga Strümke, forfatter og førsteamanuensis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Jan-Ove Færstad, professor i juss ved Universitetet i Bergen
  • Monika Nerland, professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Oslo
  • Gunnar C. Aakvaag, professor i sosiologi ved UiT Norges arktiske universitet
  • Anne Cathrin Østebø, administrerende direktør for Validé
  • Barbara Wasson, professor ved Universitetet i Bergen og direktør for SLATE (The Centre for the Science of Learning and Technology)
  • Erik Johansen, masterstudent i statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Hilde Inntjore, viserektor for utdanning ved Universitetet i Agder

Anders Malthe-Sørenssen er i det daglige professor i fysikk ved Center for Computing in Science Education ved Universitetet i Oslo. Men i egenskap av rollen som leder av det regjeringsoppnebmte utvalget om kunstig intelligens i høyere utdanning, skal han nå på norgesturné til fire universitet og én høgskole for å få innspill til arbeidet.

Utvalget ble oppnevnt i statsråd 21. mars og skal levere en NOU om temaet i oktober 2026. 

Bare å møte opp!

Hvilke muligheter og utfordringer reiser KI for profesjonene i dag og i fremtiden Hvilke kunnskaper og ferdigheter blir viktigere som følge av KI-utviklingen?

Disse og andre spørsmål skal luftes i åpne møter ved universitetene i Tromsø, Bergen, Trondheim, Oslo og Kristiansand i tida framover. Det starter med Tromsø 23. juni, Bergen to dager senere, og deretter ved NTNU i Trondheim 2. september, Oslo 11. september og Kristiansand 22. september. 

— Vi har rett og slett et ønske å få hørt så mange relevante innspill som mulig til vårt arbeid. Så her er det bare å møte opp, sier Anders Malthe-Sørenssen, som vi møter på hans kontor i Fysikkbygningen på Blindern i Oslo.

— Vi ønsker å sikre oss at vi ser bredt nok i feltet, og at vi ser tilstrekkelig langt fram i tid. Ikke bare tenker vi at vi skal løse problemer vi har nå, men også se hvilke utfordringer og muligheter man ser for seg for sektoren på lang sikt. Akkurat nå er det vanskelig se forbi mediesakene om KI-juks, fordi de er så dominerende. Men hva ser du for deg 10 år fram i tid — hvor er vi da? 

— Ser vi ut av Norge og inn i den internasjonale debatten om KI-framtida, går den mye lengre enn bare å fokusere på KI-juks. For eksempel hvordan kunstig intelligens endrer fundamentet for høyere utdanning. Ezra Klein i New York Times har en veldig interessant analyse om dette, som jeg anbefaler. Vi ønsker å få løftet dette aspektet opp i høringsrunden også. Hvordan tenker du undervisning? Hvordan tenke læring i det hele tatt? sier Malthe-Sørenssen.

Vil ha hele spennet

— Akademia har jo et stort spenn av mennesker — er innspill ønskelig fra alle, uansett bakgrunn, alder og fag?

— I utgangspunktet, ja. Særlig fra de som allerede nå har integrert eller tar i bruk KI i sitt daglige arbeid, og kanskje da har et syn på hvordan sine fagdomener kommer til å utvikle seg fremover i tid. 

— Men vi skal huske at det er mange ting som virker veldig godt med høyere utdanning, så vi skal være forsiktige med å skru på mange brytere samtidig. Så jeg tror det er lurt å ha med både den progressive og den konservative tenkningen inn i dette arbeid. Jeg tror i begge tilfellene at det kan komme gode refleksjoner om hvorfor man tror måtene vi jobber på i dag, fremdeles kommer til å være viktige i en tid med kunstig intelligens, sier Anders Malthe-Sørenssen.

Endringslogg 22. juni, kl. 19.48. Ordlyden om fem universitet, er omgjort til fire universitet og én høgskole.

Powered by Labrador CMS