Debatt ● erik børve rasmussen
Hva er det studentene ønsker klarhet om?
Studentene etterspør klarhet rundt bruk av kunstig intelligens. Men for å kunne bidra til en konstruktiv samtale om KI i høyere utdanning, må jeg vite hva det faktisk er de etterspør, skriver professor Erik Børve Rasmussen.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Studenter etterspør klarhet vedrørende bruk av KI. Et nylig eksempel er fra Universitetet i Sørøst-Norge, Vestfold, hvor studentleder Henriette Davidsen forteller at «studentene trenger både bedre KI-kompetanse og tydeligere retningslinjer for bruk», og at det derfor er viktig at universitet «kommer på banen og lærer oss det vi trenger å vite». Minister Aasland er enig, og har nedsatt et utvalg. Men studentene har neppe lyst til å vente til oktober 2026 med klare svar. Hva skal vi gjøre i mellomtiden?
Vi kan og bør så klart prøve å bistå studentene med klarhet. Det er imidlertid ikke helt klart akkurat hva de ønsker klarhet om. Hva, nærmere bestemt, er det de etterspør? Det må i alle fall jeg vite for å bidra til en konstruktiv samtale om KI i høyere utdanning.
Siden jeg tror veien til klarhet er brolagt med oppklarende spørsmål, stiller jeg derfor studentene tre spørsmål i klargjøringens tjeneste:
For det første, er det KI generelt dere ønsker klarhet om, eller konkrete KI-teknologier (som ChatGPT eller Keenious)? KI er en sekkebetegnelse for en rekke svært ulike verktøy og leketøy, og det er klokt å sikre at vi snakker om samme sak.
For det andre, er det egentlig retningslinjer dere etterspør, eller er det regler? Med andre ord, lurer dere på hva som er anbefalt bruk eller hva som er lov og ikke? Kanskje er det begge. Hvis så: Hva er viktigst nå?
For det tredje, når dere etterspør kompetanse, handler det da om å mestre bruken av konkrete KI-verktøy, eller kunnskap om hvordan verktøyene påvirker oss og samfunnet?
Jeg vet ikke. Kanskje vet ikke dere helt heller?
Skulle jeg gjettet, ville jeg tippet at studenter flest tenker mest på generative språkmodeller og hva de har lov å bruke dem til. Her finnes det rimelig klare svar, men som neppe kurerer angsten hos dem som er usikre på om arbeidet er sitt eget.
Fikk jeg det derimot som jeg ville, hadde dere heller lurt på hva som gir god læring, gode liv og gode samfunn, og hva slags plass KI-teknologier eventuelt har i den forbindelse. Her mangler det klare svar, men det er gode muligheter for oppklarende samtaler.
Nylige artikler
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Universitetene skal ikke bli beredskapsmotorer — men de må heller ikke stå på sidelinjen
På tide å lette på trykket, mener UiS-ansatte
Federica Mogherini sier opp som rektor etter korrupsjonsanklagene
Hva venter vi på?
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
Føler seg avskiltet etter søknad om merittering
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Rektor Mogherini arrestert etter korrupsjonsanklager