Debatt ● Tove Holst Skyer
Ministeren må redde ergoterapeututdanningen på Gjøvik
Å legge ned bachelorutdanningen i ergoterapi ved NTNU Gjøvik vil få alvorlige konsekvenser for både Innlandet og resten av Norge.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Norge trenger flere ergoterapeuter — og mangelen på denne viktige fagkompetansen i kommunehelsetjenesten øker. 49 av landets kommuner har ikke tilsatt sin lovpålagte ergoterapeut, og i 2040 vil Norge mangle hele 1100 ergoterapeuter, ifølge SSB-rapporten «Arbeidsmarkedet for helsepersonell fram mot 2040».
Riksrevisjonens rapport om rehabiliteringstilbudet i helsetjenestene viser at det må gjøres kraftfulle tiltak for å bedre rehabiliteringstilbudet, både i kommuner og spesialisthelsetjenesten i hele landet. Dette vil kreve ytterligere flere ergoterapeuter
Med dette bakteppet er det svært alvorlig at NTNU nå har besluttet å legge ned bachelorstudiet i ergoterapi ved NTNU Gjøvik.
Nedleggelsen vil få alvorlige konsekvenser for både Innlandet og resten av Norge. Kommunene i Innlandet har et kritisk behov for ergoterapeuter for å møte dagens og fremtidens demografiske utfordringer. Ergoterapiutdanningen har allerede etablert et solid fagmiljø, som ikke bare ivaretar regionens behov, men også bidrar til nasjonal kompetanseutvikling.
For å sikre at Innlandet og Norge kan håndtere den økende etterspørselen etter ergoterapeuter og sikre kvaliteten på rehabiliteringstjenester, må utdanningen bevares. Jeg har derfor henvendt meg til forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel, med nok en bønn om at Regjeringen griper inn.
Jeg har derfor henvendt meg til forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel, med nok en bønn om at Regjeringen griper inn.
Nedleggelsen skjer på tross av tildelingsbrevet fra KD, til tross for mangel på ergoterapeuter — og selv om bachelor i ergoterapi ved NTNU Gjøvik oppfyller NTNUs krav om studieportefølje.
Vi vet selvfølgelig at utdanningsinstitusjonene er rammefinansierte og selv må prioritere innenfor egne økonomiske rammer. Men i tildelingsbrevet til NTNU for 2024 understrekes det at strammere budsjetter krever at universitetene tar større ansvar for å tilpasse studieporteføljen.
Brevet nevner også at helseutdanninger skal prioriteres, selv om institusjonene må balansere disse prioriteringene. Vi opplever ikke at NTNU har tatt hensyn til disse signalene: NTNU er klar over behovet for ergoterapeuter og erkjenner at nedleggelsen av studietilbudet i Innlandet vil ha store konsekvenser for rekruttering og fagmiljø. Likevel klarer ikke institusjonen å finne midler til å opprettholde utdanningen.
Ergoterapiutdanningen ved NTNU i Gjøvik ble opprettet i 2013 fordi kommunene i Innlandet uttrykte et sterkt behov for helsepersonell med kompetanse innen velferdsteknologi, universell utforming og innovasjon. Ergoterapeutene dekker disse arbeidsområdene og bidrar til å utvikle kunnskapsbaserte, tverrfaglige og bærekraftige helsetjenester i Innlandet. Fylket har store demografiske utfordringer, og ergoterapeuters kompetanse er uunnværlig for å løse samfunnskritiske utfordringer. For eksempel bidra til at eldre kan bo lengst mulig hjemme, hindre frafall fra utdanning og yrkesliv og habilitering/rehabilitering.
Bachelor i ergoterapi ved NTNU Gjøvik har gjennom 11 år opparbeidet et solid kompetansemiljø som ikke bare er viktig for fagmiljøet i Innlandet, men også for utvikling av faget som helhet i Norge. Utdanningskapasiteten i Innlandet vil bli sterkt berørt og utfordringene med rekrutteringen av ergoterapeuter i ledige stillinger vil bli langt større.
Å legge ned bachelorutdanningen i ergoterapi ved NTNU Gjøvik vil få alvorlige konsekvenser for både Innlandet og resten av Norge.
Nylige artikler
Oi! Universiteter med eierskap i 79 selskaper
NTNU må trekke en tydelig linje mot våpen- og flerbrukssamarbeid
Mer forskningsmidler fra stiftelser og fond? Slik kan det gjøres.
66 tilsette sagt opp ved Københavns universitet
Gir regjeringa skylden for dårlig norsk på studier
Mest leste artikler
Slår alarm om svake norskkunnskaper blant studenter. — Betydelige utfordringer
La inn «KI-feller» i oppgavetekst: — Eksamen bør være rettferdig
Artikkel om vindskala mest lest i 2025. SNL-sjefen er flau over nummer to på lista
Legger ned campuskafé. — Deprimerende å sitte her
Dette teller mest når du søker jobb: — Ikke antall artikler alene