skikkethet

Over 500 tvils­meldinger om studenters skikkethet. 10 ble  utestengt

Det ble meldt inn 527 tvilsmeldinger om studenter og skikkethet i 2024. Det er 40 flere meldinger enn i 2023 viser ferske tall.

Studenter som skal bli barnehagelærere er udnerlagt regler om skikkethet. Mange av tvilsmeldingene kommer på de store profesjonsutdanningene, som barnehagelærerutdanning.

Universiteter og høgskoler behandler en rekke skikkethetssaker hvert år. Fra 1. august 2024 er også flere utdanninger underlagt universitets- og høgskolelovens kapitler rundt skikkethet.

I en rekke lærer- og helse- og sosialfagutdanninger blir studentenes skikkethet vurdert. Det skal sikre at barnehagebarn, elever, pasienter og andre brukere møter lærere og helse- og sosialfagarbeidere som er skikket for det yrket de utøver.

Skikkethetstall, 2014-2024

Årstall Tvilsmeldinger Utestengt
2014953
20151473
20161414
20172206
20182138
20193319
20202999
20213078
20224028
20234876
202452710

Kilde: DBH/HK-dir

Tall fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) viser at det kommer stadig flere tvilsmeldinger om studenters skikkethet. I 2014 kom det inn 95 tvilsmeldinger. Dette har økt til 527 tvilsmeldinger i 2024.

10 utestengt 

De 527 tvilsmeldingene var rettet mot 445 ulike studenter. Tilsvarende tall i 2023 var 487 og 412.

I 2024 ble 259 saker behandlet i de lokale skikkethetsnemndene ved universiteter og høgskoler, og i alt endte det med 10 vedtak om ikke skikkethet og utestengelse. I 2023 var det 6 tilsvarende vedtak om å stenge studenter ute fra studiet.

Studenters skikkethet vurderes i 38 utdanninger ved 20 ulike universiteter og høgskoler. Utdanningene er inkludert i forskrift til universitets- og høgskoleloven. Den nye og utvidete listen er gjeldende fra 1. august 2024.

Saker som går videre

Noen ganger klager studenter på vedtak gjort lokalt. Disse klagene ender i Felles klagenemnd. Avgjørelsen her kan ikke ankes, så det neste skrittet er rettsvesenet.

I 2024 behandlet Felles klagenemnd 8 saker om skikkethet, i 2023 1 sak, og i 2022 4 saker.

I 2024 ble 4 saker stadfestet, 3 saker endret, og i en av sakene ble vedtak om ikke skikkethet opphevet.

Felles klagenemnd opplyser at ett vedtak ble endret ved at klageren kunne unngå utestenging ved å ta mot tilbud om simulering og utvidet rettledning, og utdanningsinstitusjonen fant resultatet av dette tilfredsstillende.

I de andre tilfellene dreier det seg om nedsetting av hvor lenge studentene skulle utestenges.

— Flere tar ansvar

Mette Irene Hvalby ved Universitetet i Stavanger leder det nasjonalt arbeidsutvalget for skikkethetsvurdering og mener det er flere faktorer som bidrar til økningen i antall tvilsmeldinger.

Portrett av Mette Irene Hvalby
Mette Irene Hvalby, tror økte tall på skikkethet skyldes mer bevisst arbeid ved universiteter og høgskoler.

— Hovedårsaken er at mange fagansatte, ledere og praksisveiledere faktisk tar ansvar for løpende skikkethetsvurdering. Økningen er også knyttet til systematisk opplæring og undervisning om skikkethetsvurdering for studenter, ansatte og praksisfeltet, samt aktiv involvering fra skikkethetsansvarlige i ulike fora, sier Hvalby.

— Jeg tenker dette styrkede fokuset fører til flere saker. Samtidig er det nok fremdeles er en underrapportering av saker, basert på tilbakemeldinger fra de ulike institusjonene. Med betydelig flere utdanningsprogrammer underlagt skikkethetsvurdering etter revidert universitets- og høyskolelov 1. august 2024, er det lite som tyder på at tallene vil synke framover, sier Hvalby.

Hvalby forteller at de i det nasjonale arbeidet om skikkethetsvurdering jobber med å profesjonalisere skikkethetsvurdering på både system- og individnivå. 

— Formålet med skikkethetsvurdering er forankret i UH-loven, der vurderingskriterier også er inkludert, og dermed anses skikkethetsvurdering som et rettsområde. Samtidig er vi som jobber med feltet til daglig opptatt av at skikkethetsvurdering også er et tverrfaglig område med profesjonstilknytning, sier Hvalby. 

FAKTA

Hva er skikkethet?

  • I en rekke lærer- og helse- og sosialfagutdanninger blir studentenes skikkethet vurdert. Vitnemål for fullført utdanning forutsetter at studenten er vurdert som skikket for yrket. 
  • Studenter ved i alt 38 utdanninger ved 20 ulike statlige og private universiteter og høgskoler er underlagt skikkethetsvurdering.
  • Skikkethet er regulert i universitets- og høgskoleloven § 12—3. Skikkethetsvurdering.
  • Skikkethet er tilsvarende omtalt i forskriften til uh-loven, i kapittel 7.
  • Med dette skal samfunnet sikre at barnehagebarn, elever, pasienter og andre brukere møter lærere og helse- og sosialfagarbeidere som er skikket for det yrket de utøver.
  • Ansvaret for å vurdere kandidatenes skikkethet ligger i sin helhet på de høyere utdanningsinstitusjonene.
  • Alle institusjonene har nå en skikkethetsansvarlig.

Kilde: UH-lov med tilhørende forskrift

Hun sier at de jobber kontinuerlig i det nasjonale nettverk og i arbeidsutvalget med ulike sider av skikkethetsarbeidet.

— Det handler om å bestrebe best mulig praksis, slik at sårbare grupper møter kvalifiserte profesjonsutøvere. For å utvikle skikkethetsvurdering som fagområde, forskes det også på, både løpende og særskilt skikkethetsvurdering, sier Hvalby.

OsloMet har flest saker

OsloMet har i alle år hatt flest saker om skikkethet. Det er naturlig i og med at OsloMet er den institusjonen som har flest utdanninger som er omfattet av skikkethetsvurderinger.

— Det har i 2024 vært behov for sikkerhetsvurderinger og bruk av vektertjenesten i flere saker. Støttetjenester som Studentombudet, studentpresten og SiO-helse har også vært benyttet, heter det i årsrapporten om skikkethet ved OsloMet.

Universitetet mottok i fjor 100 tvilsmeldinger om skikkethet fordelt på 71 studenter. I 2023 viste tallene 92 tvilsmeldinger på 78 studenter. Det er en økning fra cirka 60 tvilsmeldinger i året fordelt på 53—54 studenter, i årene 2019—2021. 

I årsrapporten for 2024 fra OsloMet heter det at det har vært en jevn økning i saksmengden ved OsloMet de siste årene, men det ser nå ut til at saksmengden har stabilisert seg noe. 

I 2024 er det noen færre saker enn i 2023 og 2022, men det er mottatt flere tvilsmeldinger totalt. Det har i 2024 vært flere alvorlige saker med mange tvilsmeldinger i hver sak, noe som reflekteres i tallene fra enkelte institutt. Det har også vært flere komplekse saker med flere pågående prosesser parallelt. Det er ofte noe variasjon i hvilke utdanninger det er flest saker. 

Årsrapporten trekker også fram at store utdanninger som sykepleie og barnehagelærer har flest saker også i år, mens det er større variasjon blant flere andre utdanninger. I 2024 har det vært flere saker på eksempelvis ergoterapi, mens det i 2023 var mange saker på eksempelvis bioingeniør. Som i 2023 har det også i 2024 vært klart flest saker ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, mens det i 2022 var flere saker på Fakultet for helsevitenskap.  

Tall for saker på skikkethet i 2024 og 2023

Institusjon Tvils-meldinger 2024 Tvils-meldinger 2023 Antall studenter 2024 Antall studenter 2023 Antall saker 2024 Antall saker 2023 Antall saker som fører til bare vedtak om ikke-skikkethet 2024 Tilsvarende i 2023 Antall saker som fører til vedtak om både ikke-skikkethet og utestenging 2024 Tilsvarende i 2023
Nord universitet42423436010001
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet1212000000
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet54505043200000
OsloMet – storbyuniversitetet10092717871780021
Universitetet i Agder20191617100010
Universitetet i Bergen226196000000
Universitetet i Oslo24122011100001
Universitetet i Stavanger5440523852380011
Universitetet i Sørøst-Norge3740303726350010
Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet1211121112110000
Høgskolen i Molde, vitenskapelig høgskole i logistikk51053530101
Høgskolen i Innlandet20161614160010
Høgskolen i Østfold3832302930290000
Høgskulen i Volda10764040000
Høgskulen på Vestlandet5071455545550030
VID vitenskapelige høgskole7676720000
Dronning Mauds Minne Høgskole816810010000
Lovisenberg diakonale høgskole184164010001
NLA Høgskolen41168600010
Steinerhøyskolen0000000000
MF vitenskaplige høyskole1010000000
TOTALT52748744541225926301106

Kilde: Database for statistikk om høyere utdanning /HK-dir

Powered by Labrador CMS