kunstig intelligens 

Student krevde pengene tilbake etter at hun tok professoren på fersken 

Det er ikke bare studentene som tar snarveier med kunstig intelligens. 

Professoren hadde blant annet brukt verktøyene ChatGPT og Perplexity til å lage undervisningsmateriell til studentene.
Publisert

— Han sier at vi ikke skal bruke det, og så bruker han det selv, sier Ella Stapleton til The New York Times (NYT).

Stapleton, som tidligere studerte ved Northeastern University i Boston i USA, reagerte da hun oppdaget en ChatGPT-instruksjon midt i forelesningsnotatene: «Utvid innenfor alle områder. Vær mer detaljert og spesifikk». 

Hun undersøkte flere dokumenter fra samme professor og fant merkelig språk og skrivefeil, tydelige tegn på kunstig intelligens. Samtidig forbød emnet bruk av KI. 

Hun sendte inn formell klage til universitetet der hun krevde tilbakebetalt over 8000 dollar i studieavgift. Studenten hadde forventet mer av et dyrt og prestisjetungt universitet. 

— Som å få et kurs av en robot

Det har ikke manglet på historier om hvordan studenter fusker ved hjelp av KI. 

New York Times har imidlertid avdekket hvordan undervisere ved amerikanske universiteter bruker KI til å lage undervisningsmateriell, gi tilbakemeldinger, rette oppgaver og etterligne sin egen skrivestil for å spare tid.

På nettsider som «Rate my professor» har det det siste året vært en markant økning i studenter som snakker om at underviserne deres bruker KI for mye.

«Det er som å få et kurs av en utdatert robot. Alt var KI-generert, fra skolearbeid til tilbakemeldinger», lyder en av kommentarene.

I en nasjonal undersøkelse fra konsulentselskapet Tyton Partners oppga 18 prosent av universitetslærere i USA i fjor at de brukte generativ KI ofte. I år er andelen nesten doblet.

Til NYT forteller en rekke professorer om hvordan de bruker ChatGPT til blant annet å lage oppgaver, organisere og forbedre tilbakemeldinger, og i noen tilfeller til vurdering. Det er ingen enighet om hva som er akseptabel bruk. Noen mener åpenhet overfor studentene er viktig, mens andre unnlot å informere fordi studentene var skeptiske til teknologien.

Fikk ikke tilbake pengene 

Student Ella Stapleton fikk beskjed fra universitetet at hun ikke ville få tilbakebetalt studieavgiften.

Til The New York Times sier professoren med KI-notatene, Rick Arrowood, at han angrer. Arrowood, som har undervist i nesten 20 år, forklarte at han hadde lastet opp undervisningsmateriell til ChatGPT, til KI-søkemotoren Perplexity og til presentasjonsverktøyet Gamma for å få et «friskt blikk». Ved første øyekast så presentasjonene bra ut.

— I ettertid skulle jeg ønske at jeg hadde sett nærmere på det, sier han.

Powered by Labrador CMS