Debatt ● Sunniva Whittaker
Styrk kunnskapssektoren og bevar mangfoldet
UHR mener at det bør utvikles to parallelle søyler i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, ett for fagskolene og ett for universitet og høgskoler.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Leder av Fagskolerådet, Arvid Ellingsen, tok i et debattinnlegg i Khrono før sommeren til orde for å verne universitetene og styrke fagskolene. Innlegget var en reaksjon på Aftenpostens forslag om å se til Danmarks reform i høyere utdanning. Det er ikke vanskelig å slutte seg til budskapet i tittelen «Vern universitetene og styrk fagskolene». UHR er imidlertid uenig i måten Ellingsen mener dette skal gjøres på.
Å «bygge yrkesveien helt til topps», som Ellingsen skriver, må ikke innebære at vi visker ut forskjellene mellom to sektorer som har komplementære oppgaver i utdanningssystemet. Det tjener verken studentene, arbeidslivet eller institusjonene selv på. Dette handler ikke om kvalitetsnivåer, men om ulike typer utdanning, der den ene er erfaringsbasert og den andre er forskningsbasert.
UHR anerkjenner fagskolesektorens behov for å tilby utdannelser på høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket enn i dag
UHR anerkjenner fagskolesektorens behov for å tilby utdannelser på høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket enn i dag. Derfor mener UHR at det bør utvikles to parallelle søyler i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Det er imidlertid viktig at vi ikke bruker begreper som kan forveksles med hverandre, og det må kommuniseres godt til både utdanningssøkere og arbeidsliv hva som er forskjellene. Gradstitlene «bachelor», «master» og «doktorgrad» må forbeholdes universitets- og høyskolesektoren. At man har en slik gradstittel, kommuniserer at man har tatt en forskningsbasert utdanning ved et universitet eller en høyskole.
Vi oppfordrer Kunnskapsdepartementet til å styrke både fagskole-sektoren og UH-sektoren, og legge til rette for et godt samarbeid og samspill mellom de to sektorene. Vi trenger begge for å møte fremtidens kompetansebehov.
Nylige artikler
En drivkraft i nord har forlatt oss
Anne Husebekk har gått bort
Det amerikanske ekkoet i Helgheim-debatten
Forskningsintervjuene ble en befriende møteplass for Bente
150 år med ingeniørutdanning er historia om menneska som bygger Noreg
Mest leste artikler
Direktør med uheldig «klaps» på direktesendt TV
På pulten til historieprofessoren låg ein lapp med beskjed om å rydda
– Det er en borgerplikt å dele kunnskapen
Slutt på at ansatte kan bruke Airbnb og Booking.com på jobbreiser
Så mye tjente «kjendisene» i akademia