Debatt ● André Brodtkorb

Trenger vi IT-studenter?

Er programmering på vei inn i evigheten, lik en dinosaur som sakte, men sikkert forvitrer og blir til et fossil i påvente av å bli oppdaget av en paleontolog? Nei. Vi trenger fortsatt IT-studenter.

Vil det ikke være jobb om tre år for de studentene som jeg tok imot nå i august, spør den ferske instituttleder André Brodtkorb. Han er ikke i tvil.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Til Digi.no sier tech-gründer Are Meisfjord at han «ikke vil anbefale noen å studere IT nå,» og at «dagens IT-kunnskap kan være utdatert når eventuelle studenter skal få seg jobb.» Som ny instituttleder ved Institutt for informasjonsteknologi ved OsloMet blir jeg redd. Vil det ikke være jobb om tre år for de studentene som jeg tok imot nå i august?

Informatikk har vært et eget emne ved universiteter siden midten av 70-tallet, men historien om informatikk og programmering kan av noen spores tilbake til 1800-tallet og Augusta Ada Byron King, grevinne av Lovelace, og av andre tilbake til kulerammens opprinnelse på 500-tallet.

Siden kulerammen og Adas tid har vi sett mange revolusjoner som har påvirket hvordan vi bruker datamaskiner. Teknologier har kommet og gått, og i dag er det få mennesker som faktisk kan bruke en kuleramme eller en regnestav, selv om dette var essensielle verktøy en gang i tiden. På samme måte er kalkulatorer med omvendt polsk notasjon like foreldet som T9-tastaturet på mobiltelefoner. 

Her på hjemmekontoret hvor jeg nå sitter har jeg faktisk både kuleramme, regnestav, og mekanisk kalkulator (av typen Original-Odhner). Men jeg er sjeleglad for mitt liv ikke avhenger av at jeg kan bruke alle disse her og nå — for jeg måtte ha sett både en og to oppfriskingsvideoer på YouTube før amatørmessig bruk.

Er programmering nå på samme måte på vei inn i evigheten, lik en dinosaur som sakte, men sikkert forvitrer og blir til et fossil i påvente av å bli oppdaget av en paleontolog? Som en rødlistet håndverksteknikk vi nå må begynne å dokumentere før kunnskapen er forsvunnet?

Nei. Mitt svar er nei.

For det første kan jeg betrygge både næringslivet, offentlig sektor og kommende studenter om at programmering ikke forsvinner fra pensum med det første. Programmering er per i dag en nødvendig ferdighet som det er skrikende behov for i samfunnet — også etter ChatGPTs innmarsj. 

Jeg er imponert over alle våre flinke studenter, som allerede før professorene har lært at det heter ChatGPT og ikke ChatG-T-P, har blitt kløppere i å bruke digitale KI-verktøy som Github Copilot og ChatGPT til å løse praktiske utfordringer i våre emner. Som mange har uttalt tidligere tror jeg vår rolle i undervisningen må være å hjelpe studentene tilegne seg den kunnskapen de trenger for å løse samfunnets utfordringer med de beste verktøyene som er tilgjengelig. Dette inkluderer selvfølgelig ChatGPT og andre KI-verktøy.

Men det er ikke derfor jeg skriver dette debattinnlegget. Jeg skriver dette debattinnlegget fordi jeg tror behovet for IT-studier er større enn noensinne. Om verden la ned sine IT-utdanninger i dag, ville kunnskapen om informasjonsteknologi sakte, men sikkert forvitre, og vår avhengighet av KI-verktøy ville sende oss inn i en mørk informasjonsteknologisk middelalder styrt av kommersielle selskaper med profitt på agendaen. Og jeg tror ikke jeg er den eneste som ville ha hatt betenkeligheter med å logge inn på DnBs nye nettbank laget av «prompt engineers».

I dagens samfunn foregår våre samhandlinger i økende grad via digitale kanaler, og kunnskapen om hvordan disse kanalene fungerer er viktigere enn noen gang. Å ha grunnleggende IT-kunnskap og hvordan en datamaskin fungerer er essensielt i et digitalt samfunn. De med besteforeldre ser at det digitale utenforskapet er stort. Mens bestemor kanskje ser for seg runde og ovale bokser når du sier du sveiper, ser de digitalt kyndige ungdommene klart for seg tinderlogoen og lettkledde mennesker som danser over skjermen til høyre og venstre.

Jeg skriver dette debattinnlegget fordi jeg tror behovet for IT-studier er større enn noensinne.

André Brodtkorb

Mens Are Meisfjord ikke kan anbefale IT-studier, er det nettopp IT-studier jeg vil anbefale. For alle. Våre IT-studenter ender opp med relevante jobber i etterkant av studiene sine — hele 95-97% av dem. Det er like høy oppslutning som når bananrepublikker gjenvelger sittende diktator! Nå skal det sies at disse tallene er fra 2022, men jeg forstår ikke hvordan et nytt verktøy skal gjøre våre kandidater overflødige av presumptivt halvstuderte «prompt engineers».

Selv om KI-verktøyene blir så gode at «prompt engineering» blir hovedaktivitet for dem som per i dag programmerer, så endrer det ikke samfunnets behov. Det endrer produktiviteten. Jeg er hellig overbevist om at de land med høy IT-kompetanse vil ha et stort fortrinn i så måte. I dag har vi et skrikende behov for uteksaminerte IT-eksperter som kan løse morgendagens utfordringer, spesielt knyttet til det grønne skiftet. Eksperter som kan gå inn i kommuner og offentlig sektor, sykehus, ingeniørselskaper, entreprenørbedrifter, mediebedrifter, og oppdrettsnæringen. Listen over bransjer som ikke har et skrikende behov for IT-kompetanse er kort. Svært kort.

Så hvis noen spør meg om hva jeg anbefaler, er jeg uten tvil. Studerer du IT, så får du en utdannelse samfunnet trenger og et hav av mulige karriereveier.

Powered by Labrador CMS