Debatt ● Olav Torvund
Det er uaktuelt å frasi meg rettighetene til lærebøker
Jeg vil ikke bruke min fritid til å fôre Google og OpenAI uten å få noe igjen for det, skriver jussprofessor Olav Torvund.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Karl Philip Lund mener at vi som skriver lærebøker bør gi dem gratis til Google, OpenAI og andre vil tjene penger på vårt arbeid uten å betale for det. Jeg undersøkte litt, og det ser ikke ut som om Karl Philip Lund har skrevet en eneste lærebok. Jeg har skrevet ganske mange. Det er lett å kreve at andre skal gi bort resultatene av sitt arbeid gratis. Karl Philip Lund synes å tro at lærebøker skrives innenfor arbeidstiden, og slik sett er «betalt av det offentlige». Min erfaring er at lærebøker stort sett skrives på fritiden, i helger og i ferier. Jeg vil ikke bruke min fritid til å fôre Google og OpenAI uten å få noe igjen for det.
Forfattere får ofte under ti prosent royalty, skriver Karl Philip Lund, og bekrefter med det at dette vet han lite om. Royalty kan regnes på mange måter. Norske standardavtaler gir høyere royalty, uansett hvordan man regner. Karl Philip Lund synes å tro at rettighetene bare dreier seg om penger. Å skrive lærebøker er som regel veldig dårlig betalt. Hvis vi først og fremst hadde vært opptatt av penger, ville vi ha brukt tiden til noe annet.
Når jeg skriver en lærebok er jeg opptatt av en god pedagogisk fremstilling, og det er personlig fremstilling. Det er ikke kunnskapen som formidles, men hvordan denne kunnskapen formidles som avgjør om det er en god lærebok. Det er ikke noe andre fritt skal kunne forsyne seg av og herje med. Andre må gjerne skrive lærebøker om det samme, og de kan selvfølgelig utnytte det de måtte ha lært av meg og andre lærebokforfattere. Men de skal ikke kunne endre det jeg har skrevet innenfor en slags Wikipediamodell. Om det at andre endrer og oppdaterer mine bøker vil gjøre dem bedre, kan i alle fall diskuteres. Jeg tror ikke lærebøkene vil bli bedre av en slik behandling. Det vil i alle fall i langt mindre grad være mine bøker.
Min erfaring er at lærebøker stort sett skrives på fritiden, i helger og i ferier. Jeg vil ikke bruke min fritid til å fôre Google og OpenAI uten å få noe igjen for det.
«Studentene bruker kunstig intelligens i stor skala», skriver Karl Philip Lund. Ja, det gjør de nok. De bruker det ofte til å løse ulike oppgaver, gjerne med det resultat at de ikke lærer noe som helst. Man lærer ikke noe av å få en datamaskin til å løse en oppgave. Hvis man skal lære noe må man løse oppgaven selv. Studentene skal selvfølgelig lære å bruke tilgjengelige faglige verktøy, også kunstig intelligens. Men de lærer ikke ved å la disse systemene løse oppgavene som de skal lære av.
Å tro at KI skal bli fremtidens læremiddel er omtrent som da man trodde at skoleelever ville lære mer og bli digitalt kompetente om alle elever fikk hver sin iPad. Jeg tror på mennesket og naturlig intelligens.
Om det som Karl Philip Lund ønsker seg skulle bli en realitet, da har jeg skrevet min siste lærebok.
Nylige artikler
Førsteamanuensis ved UiT får skriftlig advarsel
Ikke legg ned Akademisk dugnad
NTL og de andre
Mann (58) sverger til ukulele
Forskningsrådet myker opp reglene for karantene
Mest leste artikler
Delstaten Florida boikotter fem norske universiteter
Ouriginal fant 98 prosent tekstlikhet. Advokat mener det kun er 0,94 prosent
Svarer «langsom professor»: — Ikke mulig å drive toppforskning med norsk arbeidsmoral
Hardt ut mot stempel som ekstrem. — Orwellsk nytale
Student fekk stryk etter bibelske svar om kjønn. Sensor suspendert