Debatt ● morten brekke
Mer vurdering, mindre læring
Å lovfeste to sensorer ved eksamen slik regjeringen foreslår vil ta betydelige ressurser fra undervisning. Det er behov for en grundig utredning for å forstå de økonomiske konsekvensene av dette forslaget, mener Morten Brekke.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Embetseksamen var en universitetseksamen som inntil 1990 avsluttet et såkalt embetsstudium i for eksempel jus, filologi, realfag, teologi, og var normalt et krav for å bekle de fleste sivile embeter i staten. Satt litt på spissen fikk vi studenter en bunke pensumbøker, litt forelesning og så sjekket vi inn en til to ganger i året på en eksamen som kunne være opptil 8 timer. Stor frihet, men uten en aning om hvor i løypa vi lå! Strøk vi på eksamen var det bare å vente ett år på neste forsøk.
Bli varslet om debatt og nyheter
Last ned Khrono-appen og få varsel om den viktigste debatt og de viktigste nyhetssakene.
Last ned til iPhone - Last ned til Android
-
Vi kommer kanskje ikke helt dit, men innføring av to sensorer i alle fag slik regjeringen nå foreslår vil gjøre at vi undervisningsmessig reiser tilbake i tid.
Det henger ikke sammen med det regjeringen nylig leverte i sin arbeidslivsrelevansmelding:
«For at studentene skal være godt forberedt på overgangen til et arbeidsliv i stadig omstilling, vil regjeringen stimulere til mer bruk av studentaktive læringsformer, spesielt læringsformer som ligner på dem som utføres i arbeidslivet.»
For det er det vi ønsker, å ha studenter som aktive deltakere i våre kunnskapsfelleskap, tilby studentaktive læringsformer, varierte vurderingsformer, mer arbeidslivsrelevans inn i utdanningene og økt studentmobilitet.
Uten økte ressurser trekker regjeringens forslag om to sensorer i motsatt retning, til en realitet hvor man må se på hvordan man skal frigjøre ressurser til vurderingen, noe også instituttleder Tor Egil Førland ved UiO peker på i sin kronikk i Khrono 7. april. Noen løsninger som kan bli aktuelle:
- Underveisvurdering og faglige tilbakemeldinger nedprioriteres
- De ressurskrevende studentaktive læringsformene nedprioriteres
- Færre og større emner som reduserer antall eksamener
- Flere emner kan gå fra bokstavkarakter til bestått/ikke bestått
- Færre studentprosjekter
Jeg tror undervisningen vil lide og det vil igjen skade studentenes læringsprosess. Det er det studentene gjør frem mot eksamen som gir læring. Eksamen i seg selv er ikke det viktigste. Læring skjer i dialog mellom foreleser og student, ikke som en vurdering i form av en karakter på eksamen. Jeg forstår studentenes ønske om rettferdig vurdering, men det ville være synd hvis studentene skulle oppleve dårligere undervisning for å «sikre» en rettferdig eksamenskarakter.
Vi må i det minste forstå konsekvensene bedre. Forslaget vi ved UiA reiser til statsråd Asheim er at det gjøres nødvendige undersøkelser gjennom en utredning, før vi eventuelt risikerer å gå i motsatt retning av det vi alle ønsker.