Debatt ● bjørn stensaker
Vi heier på læringsassistenter
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Student og læringsassistent Julie Ytre-Eide Silje Wilhelmsen spør i Khrono hvorfor Universitetet i Oslo ikke bruker læringsassistenter mer. I arbeidet som læringsassistent har hun jobbet med å lage undervisningsvideoer i samarbeid med ulike faglærere ved Universitetet i Oslo, og hun opplever at jobben hun gjør er nyttig både for henne selv, de faglærere som hun arbeider sammen med – og studentene som til syvende og sist opplever bedre kvalitet i undervisningen.
På Universitetet i Oslo heier vi på læringsassistenter, og vi ønsker å utvide ordningen! At Kunnskapsdepartementet stilte en del midler til rådighet som gjorde at universiteter og høyskoler kunne ansette studenter var et utmerket tiltak. Studenter fikk dermed muligheten for å få seg en meningsfull jobb ved siden av studiene, og det gav lærestedene etterlengtet kapasitet for å styrke undervisningen, skape bedre dialog mellom studenter og undervisere, og bistå studentene i å organisere egen læring.
Flere fagmiljøer ved Universitetet i Oslo har brukt læringsassistenter i lengre tid, og har høstet gode erfaringer med aktiv bruk av studenter i undervisningssammenheng. Link – senter for læring og utdanning ved Universitetet i Oslo har utviklet en egen nettbasert ressurs for å styrke opplæringen av fremtidige læringsassistenter, og vi har evaluert hvordan ordningen brukes for å kunne bli bedre.
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo. Samtidig ser vi også at de ressurser som Kunnskapsdepartementet bevilget var viktige – ikke minst for de mange studenter som er på jakt etter en meningsfull jobb i et vanskelig arbeidsmarked. Kanskje bør det overveies om ikke et midlertidig koronatiltak burde bli permanent?
Les også:
Les flere debattinnlegg på Khronos debattside
Nyeste artikler
Rektorval i full gang. — Ho har eg aldri høyrt om
Når akademisk frihet blir ofret
Over 600 akademikere mottok penger gjennom denne ordningen i fjor
Vi bør hjelpe når krigen i Ukraina stopper samfunnsundersøkelser
Masaki Kashiwara tildeles Abelprisen for 2025: — En matematisk visjonær
Mest lest
Diesen vil bli australsk statsborger. — Eskalering av sverting og hets
20 akademikere hevder Helsingforskomiteen forfølger Glenn Diesen
Forfølgelsen av professor Glenn Diesen må opphøre
Han er 90 år og aktiv skøyteløper. Målet er å ta elleve verdensrekorder i år
Oppfordrer til kjøttfrie kantiner. — Vi må vise vei