Debatt ● bjørn stensaker
Vi heier på læringsassistenter
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo
![Kanskje bør det overveies om ikke de midlertidige koronabevilgningene fra Kunnskapsdepartementet til læringsassistenter burde bli et permanent tilskudd, foreslår viserektor for utdanning ved UiO. Bildet er fra studiestart ved Universitetet i Oslo, 2021.](https://image.khrono.no/607192.webp?imageId=607192&width=960&height=548&format=jpg)
![](https://khrono.eu/grafikk/utropstegn.png)
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Student og læringsassistent Julie Ytre-Eide Silje Wilhelmsen spør i Khrono hvorfor Universitetet i Oslo ikke bruker læringsassistenter mer. I arbeidet som læringsassistent har hun jobbet med å lage undervisningsvideoer i samarbeid med ulike faglærere ved Universitetet i Oslo, og hun opplever at jobben hun gjør er nyttig både for henne selv, de faglærere som hun arbeider sammen med – og studentene som til syvende og sist opplever bedre kvalitet i undervisningen.
På Universitetet i Oslo heier vi på læringsassistenter, og vi ønsker å utvide ordningen! At Kunnskapsdepartementet stilte en del midler til rådighet som gjorde at universiteter og høyskoler kunne ansette studenter var et utmerket tiltak. Studenter fikk dermed muligheten for å få seg en meningsfull jobb ved siden av studiene, og det gav lærestedene etterlengtet kapasitet for å styrke undervisningen, skape bedre dialog mellom studenter og undervisere, og bistå studentene i å organisere egen læring.
Flere fagmiljøer ved Universitetet i Oslo har brukt læringsassistenter i lengre tid, og har høstet gode erfaringer med aktiv bruk av studenter i undervisningssammenheng. Link – senter for læring og utdanning ved Universitetet i Oslo har utviklet en egen nettbasert ressurs for å styrke opplæringen av fremtidige læringsassistenter, og vi har evaluert hvordan ordningen brukes for å kunne bli bedre.
Vi tenker at vi selv kan jobbe mer systematisk og aktivt for å utvikle ordningene med læringsassistenter ved hele Universitetet i Oslo. Samtidig ser vi også at de ressurser som Kunnskapsdepartementet bevilget var viktige – ikke minst for de mange studenter som er på jakt etter en meningsfull jobb i et vanskelig arbeidsmarked. Kanskje bør det overveies om ikke et midlertidig koronatiltak burde bli permanent?
Les også:
Les flere debattinnlegg på Khronos debattside
Nyeste artikler
Han er en av åtte menn på studiet. 70 er kvinner
Anne Borg blir styremedlem i EU-institutt for innovasjon
Kjempet for å få tilbake vitnemålet — nå har han tapt i to rettsinstanser
Sommerlektyre for genier
Kritisk mangel på studentboliger i Norge
Mest lest
Etter at han ble pensjonist, har han tatt fire mastergrader
Vedtok endring av rasistiske plantenamn. — Eg er glad, stolt og letta
Kan Kaptein Morf lære barn om de minste delene av språket?
« … det handler ikke bare om å utdanne en elite …»
Forskere sperrer innsjekk på Gardermoen